advertise
انواع صفحه نمایش گوشی‌های موبایل

انواع صفحه نمایش گوشی‌های موبایل کدام است و نمایشگر مدل های ۲۰۲۲ چیست ؟!

سلام و درود خدمت شما همراهان همیشگی مهام دیجی. یکبار دیگه در خدمت شماییم و تو این مقاله می خواهیم انواع صفحه نمایش که در موبایل‌های امروزی استفاده میشه رو به شما معرفی کنیم. حتما تا حالا اسم خیلی از انواع نمایشگر به گوشتون خورده، مثل AMOLED یا TFT. همینطور بعضی از انواع نمایشگر جدید مثل LTPO شاید برای شما آشنا باشه. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا همه چیز رو راجع به انواع نمایشگر و تکنولوژی‌های اون به سمع و نظر شما برسونیم.


مهام دیجی

نمایشگر‌های LCD:

این نوع نمایشگر یکی از متداول ترین نوع صفحه نمایش در گوشی‌های اقتصادی و کمی قدیمی‌تر میباشد. نمایشگر‌های TFT و IPS هم انواعی از نمایشگر‌های LCD هستند. LCD یا Liquid Crystal Display به معنی نمایشگر کریستال مایع.در این نوع نمایشگر ماتریس کریستال مایع خود نور تولید نمیکند و نمایشگر‌های LCD برای روشنایی به نور پس زمینه‌ یا Backlight نیاز دارند.

نمایشگر‌های IPS-LCD نسل جدید LCD هستند و با In-plane switching یا کلیدزنی درون-صفحه‌ای با حل مشکل زاویه دید پایین نمایشگر‌های LCD و همچنین افزایش کیفیت رنگ‌ها کیفیت نمایش را به نسبت نمایشگر‌های LCD رایج قبلی یا TN قبلی افزایش داده اند. نمایشگر‌های IPS-LCD در گوشی‌های میان رده تا رده بالا بازار به چشم میخورند و کیفیت آن‌ها تا حد زیادی بهتر از LCD های غیر IPS است.

نمایشگر‌های STN ،TFT و TFD هم انواع دیگری از نمایشگر‌های LCD هستند. که در مجموع LCD ها نسبت به نمایشگرهای AMOLED قیمت کمتری دارند.


مهام دیجی

نمایشگر‌های OLED:

OLED مخفف عبارت Organic Light-Emitting Diode است که در فارسی دیود نورگسیل ارگانیک معنی میشود. در این فناوری نمایشگر در ساخت پیکسل‌ها از پلیمر‌های عالی استفاده میشود که در هنگام شارژر الکتریکی نور ساطع میکنند. این نمایشگر‌ها مزایای زیادی نسبت به LCD ها دارند. OLED ها وزن کمی دارند، روشن تر هستند و به انرژی کمتری نیاز دارند. در این نمایشگر‌ها پیکسل‌های مشکی عملا کاملا تاریک‌اند و به همین دلیل هیچ برقی مصرف نمیکنند. نمایشگر‌های OLED قیمت چندان بالایی ندارند و تولید آن‌ها راحت است. از سوی دیگر، LCD ها خوانایی بهتری را در نور روشن محیط ارائه می دهند.
این نمایشگر‌ها نیاز به نور پس زمینه ندارند و خود نور تولید میکنند.







مهام دیجی

نمایشگر‌های AMOLED:

امولد یا دیود نوراَفشان آلی ماتریس فعال نوعی فناوری برای نمایشگر‌های OLED است. ماتریس فعال به فناوری آدرس دهی پیکسل‌ها اشاره دارد. نمایشگر‌های AMOLED برای فیلم‌های پر تحرک و حرکات سریع و روان مناسب هستند. پیکسل‌های این نمایشگر تا ۳ برابر نمایشگر‌های معمولی روشن و خاموش میشوند و به عبارتی نمایشگر‌های آمولد Refresh Rate بالایی دارند.

این نوع نمایشگر یکی از پیشرفته ترین و بروزترین تکنولوژی‌های تولید نمایشگر است و در بهترین پرچمداران امروزی برندهای غول دنیای تکنولوژی از این نوع نمایشگر استفاده میشود. علاوه بر انبوهی از ویژگی‌های مثبت این نمایشگر‌ها معایبی هم دارند. این نمایشگر‌ها نسبت به LCD ها زودتر فرسوده می شوند و بیشتر در برابر ضربه حساس هستند و هزینه‌ای تولید این نمایشگر‌ها بالاست.

این نوع نمایشگر به علت خاصیت نورگسیلی مستقل پیکسل‌ها دارای ویژگی نمایشگر همیشه روشن (Always On Display) است که با خاموش کردن پیکسل‌هایی که در قسمت سیاه نمایشگر است به ما امکان می دهد با حداقل استفاده انرژی بتوانیم قسمتی از نمایشگر را روشن کنیم.


نمایشگر‌های LTPO AMOLED نوع جدید تکنولوژی AMOLED هستند که کاهش دمای پلی‌کریستالین سیلیکون به طور قابل ملاحظه‌ای مصرف انرژی را کاهش میدهند و به ما امکان می دهند نمایشگر را با نور بیشتری استفاده کنیم. به طور مثال نمایشگر iPhone ۱۴ Pro که از نوع LTPO Super Retina XDR OLED است میتواند تا ۲۰۰۰ نیت نور در حالت حداکثر تولید کند که در نوع خود بی نظیر است. نمایشگر‌های LTPO همچنین در ساعت‌های اپل دیده میشوند.


مهام دیجی

معرفی تکنولوژی‌ها و اصطلاحات رایج در نمایشگر‌ها:

 رزولوشن نمایشگر:

رزولوشن نمایشگر به معنی تعداد پیکسلی‌ها در طول و عرض صفحه نمایش می‌باشد. به طور مثال نمایشگر‌هایی با رزولوشن ۱۰۸۰*۱۹۲۰ نمایشگر‌های Full HD نامیده می شوند. نمایشگر‌های ۴K رزولوشن برابر ۲۱۶۰*۳۸۴۰ دارند و هر چه مقدار رزولوشن نمایشگری بالا تر باشد این به معنی بالاتر بودن وضوح تصویر آن نمایشگر است.


 تراکم پیکسلی:


تراکم پیکسلی معمولا با واحد PPI سنجیده میشود. PPI مخفف عبارت Pixel Per Inch یا پیکسل در هر اینچ است. این عدد با تقسیم کل پیکسل‌های نمایشگر به مساحت صفحه نمایش به دست می‌آید. بالاتر بودن این عدد به معنی وضوح بالا نمایشگر میباشد. این روز‌ها نمایشگرها دارای تراکم پیکسلی بالایی هستند ولی طبق تحقیقات انجام شده چشم انسان تراکم پیکسلی بیش از ۳۰۰ پیکسل در هر اینچ را تشخیص نخواهد داد.


مهام دیجی

میزان روشنایی یا نیت:

واحد سنجش روشنایی واحدی به نام نیت است. برای سنجش میزان روشنایی نمایشگر‌ها نیز از همین واحد استفاده میشود. تا امروز بالاترین روشنایی ثبت شده در گوشی‌های هوشمند مربوط آیفون ۱۴ با روشنایی ۲۰۰۰ نیت است. نمایشگر‌هایی با روشنایی بیشتر از ۸۰۰ نیت در نور مستقیم خورشید و محیط بیرون خوانا هستند ولی هر چه روشنایی نمایشگر بیشتر باشد استفاده از گوشی در فضای باز راحت تر خواهد بود.


مهام دیجی

نمایشگر همیشه روشن:

دستگاه‌های دارای این ویژگی به شما امکان می دهند حتی زمانی که صفحه گوشی قفل است بتوانید اطلاعاتی مانند ساعت و اعلان‌ها را روی نمایشگر مشاهده کنید. این ویژگی در نمایشگر‌های AMOLED و OLED با خاموش کردن پیکسل‌های خاموش مصرف انرژی را برای نمایشگر‌های همیشه روشن به طور قابل توجه‌ای کاهش میدهد.


مهام دیجی

محافظ نمایشگر (گوریلا گلس)

این اصطلاح برای نوع شیشه محافظ صفحه بکار میرود. شرکت کورنینگ (Corning) یکی از برترین شرکت‌های تولید کننده این محافظ‌ها برای بیشتر برند‌های دنیاست. آخرین نسل این محافظ‌ها که بیشترین مقاومت را دارند کورنینگ گوریلا گلس ویکتوس ۲ و ویکتوس پلاس هستند و قبل آن‌ها گوریلا گلس ۶ در جدول به چشم میخورند.


مهام دیجی

نرخ بروز رسانی یا Refresh Rate (هرتز)

ری‌فِرَش رِیت که در فارسی گاهی به اشتباه رِفْرِش‌ْرِیت تلفظ میشود، به معنی سرعت یا بسامد تازه سازی صفحه نمایش است. این مفهوم تقریبا مشابه‌ی با فریم ریت است ولی در واقع فریم ریت بیشتر برای منبع ویدیویی به کار میرود. بیشتر گوشی‌های اقتصادی دارای ریفرش ریت ۹۰ هرتزی هستند که به معنی نمایش ۹۰ تصویر در هر ثانیه است. گوشی‌های رده بالاتر دارای Refresh Rate برابر ۹۰ هرتز، ۱۲۰ هرتز و حتی ۱۴۴ هرتز یا بیشتر هستند که برای بازی و فیلم‌های پرتحرک و رابط کاربری روان بسیار مناسب است.


نرخ نمونه برداری لمسی یا Sampling Rate (هرتز):

آهنگ نمونه برداری لمسی نشان میدهد لمس نمایشگر در هر ثانیه چند بار از لمس شما فرمان می گیرد هرچه این میزان بالاتر باشد برای بازی و فرامین سریع مناسب تر است. گوشی‌های رده بالای گیمینگ دارای نرخ نمونه برداری ۳۶۰ هرتزی و حتی بیشتر هستند.


مهام دیجی

HDR۱۰ / HDR۱۰+

HDR مخفف عبارت High Dynamic Range است که "بالابودن دامنه‌ی دینامیکی" معنی میدهد. این در واقع بدین معناست که روشن ترین قسمت‌های تصویر و تاریک‌ترین قسمت‌ها هر دو قابل مشاهده و تفکیک باشد. HDR۱۰ یک فناوری ویدیویی که در آن محتوا با حداکثر دامنه دینامیکی به نمایش گذاشته میشود.

در HDR۱۰ پلاس سازنده‌ی ویدیو با قرار دادن متادیتا در داده‌های فیلم محتوای نمایش داده شده را بر اساس اهداف تنظیم و بهینه سازی میکند. بسیاری از بازی‌ها، استریم‌های ویدیویی و فیلم‌ها با این استاندارد تولید میشوند که در صورت مجهز بودن دستگاه شما به این تکنولوژی باعث تجربه بهتر استفاده از محتوای HDR میشود.


دالبی ویژن (Dolby Vision)

فناوری Dolby Vision شباهت زیادی به HDR۱۰ پلاس دارد و این فناوری هم به نمایش حداکثر رنگ و جزئیات کمک میکند. دالبی ویژن به تولید کنندگان محتوای ویدیوی امکان میدهد امکان میدهد تا خلاقیت خود را با عمق رنگ و کنتراست باور نکردی به چشم بینندگان برسانند. در این فناوری محتوای ویدیویی بر اساس سرویس، درگاه و پلتفرم شما و به صورت HDR بهینه سازی میشود تا حداکثر لذت و تاثیر گذاری محتوا لمس شود.


نسبت نمایشگر به بدنه (Screen-to-Body Ratio)

نسبت نمایشگر به بدنه نشاندهنده این مورد است که نمایشگر چند درصد از پنل جلوی این گوشی را اشتغال میکند. به عبارتی هر چه این نسبت بزرگتر باشد حاشیه‌های صفحه نمایش کوچکتر است.


سپاس که تا انتهای همراه مهام دیجی بودید. ممنون میشم اگه موردی هست که ما جا انداختیم رو تو کامنت‌ها بگید که به این صفحه اضافه کنیم.

سوالات متداول
نمایشگر‌های IPS-LCD نسل جدید LCD هستند و در گوشی‌های میان رده تا رده بالا بازار به چشم میخورند و کیفیت آن‌ها تا حد زیادی بهتر از LCD های غیر IPS می باشد.
OLED مخفف عبارت Organic Light-Emitting Diode است که در فارسی دیود نورگسیل ارگانیک معنی میشود. در این فناوری نمایشگر در ساخت پیکسل‌ها از پلیمر‌های عالی استفاده میشود که در هنگام شارژر الکتریکی نور ساطع میکنند.
گوریلا گلس یک شیشه محافظ صفحه نمایش است که تولید شرکت شرکت کورنینگ است.
*ممکن است بخشی از اطلاعات این صفحه درست نباشد در صورت مشاهده لطفا به ما گزارش دهید*
اگر سوال یا نظری هست بفرمائید

محبوب ترین کالاها