advertise

کنسول‌ بازی دستی - تاریخچه و بهترین ها در سال ۲۰۲۳

کنسول‌ بازی دستی - تاریخچه و بهترین ها در سال ۲۰۲۳

بررسی تاریخچه کنسول های قابل حمل و راهنمای خرید در سال ۲۰۲۳ - Nintendo - Steam Deck - ROG Ally - AYANEO

وبلاگ / کنسول‌ بازی دستی - تاریخچه و بهترین ها در سال ۲۰۲۳

سال ۱۹۷۹ بود که اولین کنسول دستی بازی به نام میکروویژن (Microvision) معرفی و به بازار عرضه شد . این کنسول از کارتریج های قابل تعویض استفاده می کرد و بازی های تک رنگ را از کارتریج رام اجرا می کرد. برای این کنسول مجموعه ۱۲ بازی منتشر شد. با اینکه این کنسول یک شکست تجاری بود اما مسیر خلاقانه‌ای را برای کنسول های دستی هموار کرد.
ده سال گذشت و طی این سالها دستگاه‌های دیگری معرفی شد. هیچکدام به اندازه نینتندو گیم بوی (Nintendo Game Boy)  که سال ۱۹۸۹ معرفی شد موفق نبودند. گیم بوی تا سال ۲۰۱۰ پرفروش ترین کنسول دستی بود. و مجموعه بیش از ۱۰۰ میلیون دستگاه فروخت و برای این کنسول بیش از ۱۲۰۰ بازی منتشر شد. 

مهام دیجی

مهام دیجی

تا سال ۲۰۰۴ کنسول‌های دستی زیادی معرفی شدند اما هیچکدام به اندازه نینتندو دی اس (Nintendo DS) موفق نبود. این دستگاه با ۱۵۴ میلیون فروش تو سال ۲۰۱۰ رکورد گیم بوی را شکست. نینتندو دی اس دو صفحه نمایش جداگانه داشت که یکی لمسی بود و با قلم کار میکرد. نینتندو دی سی یک موفقیت تجاری بزرگ بود. از آن به عنوان پرفروش ترین کنسول دستی تمام تاریخ و دومین کنسول برتر پس از پلی استیشن ۲ یاد میشه.


در همان سال (۲۰۰۴) شرکت سونی در اولین ورود به بازار کنسول های دستی پلی استیشن قابل حمل یا پی اس پی (PSP) را به بازار عرضه کرد. این کنسول بازی را از روی دیسک های اختصاصی اجرا می‌کرد و توانایی دانلود بازی از طریق اینترنت را هم داشت. در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ برای این کنسول به روز رسانی های سخت افزاری عرضه شد. در مجموع به راحتی میتوان گفت که این کنسول پرفروش ترین کنسول غیر نینتندو تاریخ است.

مهام دیجی

مهام دیجی

باز هم رقابت بالا گرفت و شرکت های زیادی تلاش های ناموفق‌ای برای عرضه کنسول های دستی داشتند. در سال ۲۰۱۱ نینتندو تری دی اس (Nintendo ۳DS) معرفی شد. این کنسول با استفاده از دو صفحه نمایش مجزا توانایی پخش جلوه های سه بعدی بدون عینک را داشت. Nintendo ۳DS الگوریتم های گوگل را بفهمیم فروش ۷۵ میلیونی دومین کنسول پرفروش نینتندو شد. 
شرکت سونی باز هم دست به کار شد و تو همون سال پلی استیشن ویتا (PlayStation Vita) را معرفی کرد. با فروش ۱۶ میلیونی این کنسول اونقدر هم موفق نبود. اما پیروان خودش را حفظ کرد و عنوانی تاثیرگذار در موفقیت پلی استیشن ۴ معرفی شد.


شرکت انویدیا (Nvidia) یک سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۲ اولین کنسول دستی خود را منتشر کرد. این کنسول صفحه نمایش ۵ اینچی داشت که در بالای دسته‌ای مثل ایکس باکس ۳۶۰ قرار گرفته بود. Nvidia Shield اولین کنسول دستی اندرویدی تاریخ بود به تلویزیون یا پخش‌کننده‌های بی سیم متصل می‌شود و از کابل HDMI پشتیبانی میکرد. این کنسول دستگاهی پیشگامانه و جذاب بود و انتظار می رفت از آن استقبال زیادی بشه. اما زمانی معرفی شد که بازی بازار کسنول‌‎های دستی رو به افول بود. این کنسول قیمت بالایی داشت و از این جهت موفقیت زیادی کسب نکرد.

مهام دیجی

مهام دیجی

شوک بعدی به بازار کنسول های دستی باز هم توسط نینتندو و با دستگاه نینتندو سوییچ (Nintendo Switch) در سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاد. این کنسول مجموع ۸۹ میلیون فروش رفت. و با استفاده از جوی استیک های قابل جدا شدن توانایی اتصال به تلویزیون و بازی کردن چند نفره داشت.همچنین نینتندو سوییچ لایت (Nintendo Switch Lite) در سال ۲۰۱۹ به عنوان یک بازبینی سخت افزاری سبک تر عرضه شد. و در سال ۲۰۲۱ نسخه پیشرفته تر اون با صفحه نمایش بزرگتر OLED معرفی شد.


کنسول های بالا دستگاه های مطرح و پرفروش بودند که تا سال ۲۰۲۰ به بازار معرفی شدند. در سالهای اخیر و ورود شرکت‌های جدید و مطرحی مثل استیم (Steam) و آیانئو (Ayaneo) به بازار فصل جدیدی از کنسول های دستی که از سیستم عامل ویندوز استفاده می کردند آغاز شد. همین اواخر هم شرکت ایسوس با معرفی ROG Ally به بازار کنسول های دستی ویندوزی وارد شد. با اینکه کنسول های دستی اخیر قدرت سخت افزاری بالایی دارند. و با پشتیبانی از سیستم عامل ویندوز امکان دسترسی به بازی‌های زیادی رو می دهد. اما هنوز بازار برای این مدل از کنسول های دستی آمادگی زیادی ندارد. حجم بازار کنسول های دستی در سال ۲۰۲۱ حدود ۸ میلیارد دلار بود. و پیش بینی میشه که حجم این بازار در سال ۲۰۲۸ به ۱۶ میلیارد دلار برسد. 

مهام دیجی

۱- ASUS ROG Ally - کنسول قابل حمل ایسوس

ROG Ally جدیدترین کنسول دستی بازار هست که توسط ایسوس معرفی شد. این کنسول در ابتدای آپریل معرفی شد و تابستان ۲۰۲۳ به بازار عرضه خواهد شد. ROG Ally به صفحه نمایش ۷ اینچی ۱۲۰ هرتزی IPS LCD با رزولوشن فول اچ دی (۱۹۲۰*۱۰۸۰) مجهز خواهد بود. که نسبت به سایر رقبای کنونی قدرتمند‌تر است. همچنین ROG Ally از پردازنده گرافیکی (GPU) یا کارت گرافیک سفارشی قدرتمند AMD استفاده میکنه. که نسبت به استیم داک (Steam Deck) بسیار کم صدا تره.
ROG Ally از حافظه SSD M.۲ قابل ارتقا استفاده میکنه. ظاهراً با استفاده از درگاه میکرو اس دی (microSD) هم میتونید بازهم حافظه رو ارتقا بدید. این کنسول نسخه استاندارد ویندوز ۱۱ رو اجرا میکنه. و از این نظر با کنسول های دیگه که از سیستم‌های اختصاصی مثل استیم رو فقط ساپورت میکنند متفاوت است. چون میتونه بازی های غیر Steam رو اجرا کند.


مهام دیجی

ROG Ally از حافظه SSD M.۲ قابل ارتقا استفاده میکنه. ظاهراً با استفاده از درگاه میکرو اس دی (microSD) هم میتونید بازهم حافظه رو ارتقا بدید. این کنسول نسخه استاندارد ویندوز ۱۱ رو اجرا میکنه. و از این نظر با کنسول های دیگه که از سیستم‌های اختصاصی مثل استیم رو فقط ساپورت میکنند متفاوت است. چون میتونه بازی های غیر Steam رو اجرا کند.
ویژگی خاص و جذاب این کنسول بازی دستی که توجه زیادی را در دنیای تکنولوژی به خودش جلب کرده امکان اتصال به کارت گرافیک اکسترنال هست. در قسمت بالای این کنسول درگاهی وجود دارد که با استفاده از اون میتونید کارت گرافیک اختصاصی ایسوس رو به این کنسول متصل کنید. و قدرت پردازش گرافیکی این کنسول را تا حد زیادی بهبود ببخشید. هرچند در صورت اتصال کارت گرافیکی مجزا به این کنسول بازی دستی این کنسول دیگه یک کنسول قابل حمل نیست. اما این تکنولوژی جدید قطعاً میتونه برای بازیکنان حرفه ای خوشایند باشه و با استقبال جهانی روبرو بشه.


مهام دیجی

این دستگاه دو نسخه ۵۱۲ گیگابایتی و یک ترابایتی عرضه میشه که قیمتش بین ۶۴۹ تا ۸۹۹ دلار متغیر است. با اینکه این کنسول هنوز عرضه عمومی نشده و راجع به مشخصات فنی دقیق اون مطمئن نیستیم. اما به نظر من ROG Ally یک محصول فوق العاده است که میتونه بازی را به نفع کنسول های دستی تغییر بده. با مهام دیجی همراه باشید تا رقبای این محصول که اونام ارزش خرید زیادی دارد و با تکنولوژی جذاب به بازار عرضه شده را بهتون معرفی کنیم.


۲- Valve Steam Deck - استیم قابل حمل

استیم دک به نوعی اولین کنسول بازی دستی نسل جدید در نوع خودش بود. این کنسول توسط شرکت Valve که صاحب پلتفرم نرم‌افزاری Steam است به عنوان یک محصول سخت افزاری به بازار عرضه شد. این کنسول بازی قابل حمل از نسخه خاصی از سیستم عامل لینوکس به نام SteamOS استفاده می کند. و تنها قابلیت اجرای بازی های استیم رو داره. این محصول سال گذشته معرفی شد. کاربران و منتقدین طبق بررسی های انجام شده گفته اند این محصول قدرتمند و جذاب است. بازی های جذابی مثل Portal ، Grand Theft Auto: V و Half-Life روی این کنسول به خوبی اجرا می‌شوند و عملکرد اون هام قابل قبوله.
دستی ۷ اینچی ۶۰ هرتزی هست و رزولوشنی برابر ۱۲۸۰*۸۰۰ داره. این نمایشگر به حسگر نور محیط مجهز است و تا ۴۰۰ متر روشنایی تولید میکنه. روی بدنه‌ی Steam Deck پورت USB استاندارد دیده نمیشه و یک پورت Type-C در کنار پورت ۳.۵ میلیمتری هدفون درگاه‌های این محصوله. اسپیکر های دوگانه استریو و میکروفون دوگانه باعث تجربه هرچه بهتر گیمینگ و بازی Multiplayer با این کنسول میشه.


مهام دیجی

این کنسول با ستاپ‌های مختلفی به فروش میرسد. نسخه پایه این کنسول ۶۴ گیگابایتی حافظه‌ی eMMC و با قیمت ۳۹۹ دلار توی بازار به فروش می رسد. نسخه ۲۵۶ گیگابایتی و ۵۱۲ گیگابایتی این کنسول با حافظه NVMe SSD عرضه میشود و به ترتیب ۵۲۹ و ۶۴۹ دلار قیمت دارد. Steam Deck با توان ۴۵ واتی شارژ میشه و بین ۲ تا ۸ ساعت راندمان باتری داره که با توجه به سخت‌افزار قدرتمندش منطقیه.
Steam Deck از CPU چهار هسته‌ای و GPU پنج هسته‌ای اختصاصی AMD قدرت میگیرد و به رم ۱۶ گیگابایتی LPDDR۵ مجهز است. بدنه این کنسول پلاستیکی و ۶۶۹ گرم وزن دارد. استیم دک تنها در رنگ مشکی به بازار عرضه میشود. این کنسول از زمان عرضه بیش از ۱.۶ میلیون دستگاه فروخته. پیش بینی میشه تا آخر سال ۲۰۲۳ این رقم به سه میلیون دستگاه برسد. 
بعد از اقبال عمومی کنسول های قابل حمل نینتندو، استیم دک دستگاهی بود که مورد استقبال  بازیکنان قرار گرفت. استیم دک دستگاهی فوق‌العاده است که برای طیف گسترده‌ای از گیمر ها میتونه دستگاهی مناسب باشد.


مهام دیجی

۳- AYANEO ۲ - کنسول قابل حمل قدرتمند و بروز

آیانو ۲ نام کنسول جدید و پرچمدار شرکت AYANEO هست. شرکتی که به طور تخصصی در زمینه ساخت کنسول های قابل حمل دستی فعالیت می کند. از محصولات این شرکت می توان به عنوان یکی از خوش ساخت‌‎ترین و مهندسی شده ترین کنسول های بازی دستی یاد کرد. محصول جدید این شرکت یعنی AYANEO ۲ یکی از بهترین و به روز ترین کنسول های بازی دستی که ویژگی های چشمگیری داره.
این کنسول از پردازنده AMD Ryzen ۷ ۶۸۰۰U استفاده میکنه که ۸ هسته و ۱۶ رشته داره و در واقع یه پردازنده PC هست و قدرت خیلی بالایی داره. واحد پردازش گرافیکی ۶۸۰M هم در کنار این پردازنده قدرتمند باعث عملکرد سخت افزاری فوق‌العاده این کنسول دستی میشه. مجهز بودن به حداکثر ۳۲ گیگابایت رم پر سرعت LPDDR۵ که با فرکانس ۶۴۰۰ نگاهت کار می کند یکی از نقاط قوت برجسته این کنسول بازی دستی هست. آیانو ۲ با حداکثر ۲ ترابایت حافظه SSD پیش فرض به بازار عرضه میشه. و توسط کاربر تا ۸ ترابایت توسط کاربر قابل ارتقاء هست و حتی درگاه مموری کارت جانبی روی این دستگاه دیده میشه.


مهام دیجی

صفحه نمایش ۷ اینچی این کنسول بازی دستی از تکنولوژی ال سی دی استفاده میکنه و رزولوشنی برابر ۱۹۲۰*۱۲۰۰ داره. این نمایشگر روشنایی ۴۰۰ نیتی داره و از طیف رنگ کامل هم پشتیبانی میکنه. همچنین روی بدنه این کنسول بازی چراغ‌های RGB به چشم میخوره که به جذابیت بیشتر هرچه بیشتر این کنسول کن کمک میکنه.
این کنسول اولین کنسول بازی دستی که به سنسور اثر انگشت مجهز شده و از این رو کاربران مختلفی می‌توانند از یک دستگاه استفاده کند و با استفاده از اثر انگشت خودشان وارد پروفایل کاربری اختصاصی خودشان بشند. شرکت AYANEO تبلیغات زیادی روی کیفیت ساخت این کنسول بازی و همچنین ارگونومی فوق العاده این محصول کرده. 
شرکت سازنده این محصول برای جوی استیک‌ها و تیگر های این کنسول بازی دستی از تکنولوژی های جدید و به روزی استفاده کرده. که دقت اونارو تا حد بسیار زیادی بالا میبره و عمر مفید اون‌هارو هم را تا حد زیادی بهبود می بخشه. همچنین کاربران می توانند با استفاده از قسمت خاصی که توی تنظیمات این کنسول بازی وجود داره دکمه های این کنسول بازی شخصی سازی بکنند. و پارامترهای مختلف رو به نسبت به سلیقه خودشون تغییر دهند.


مهام دیجی

ویژگی جذاب و جالب دیگه ای که به تازگی روی کنسول ایسوس هم مشاهده کردیم قابلیت اتصال کارت گرافیک اکسترنال هستش. که با توجه به ساپورت USB ۴.۰ روی این کنسول می توانید از کارت کارت گرافیک اکسترنال هم برای بالا بردن راندمان گیمینگ استفاده کنید.
AYANEO ۲ نسبت به کنسول های مشابه قیمت بالاتری داره که با توجه به تکنولوژی های استفاده شده و سخت افزار قدرتمندش کاملا منطقیه.


مقایسه‌ کنسول‌های قابل حمل با گوشی‌ های مخصوص بازی

به عنوان یک متخصص بازاریابی دیجیتال، همیشه مشتاق کشف ابزارها و دستگاه‌های جدیدی هستم که می‌توانند تجربه بازی ما را افزایش دهند. به تازگی کنسول‌های قابل حمل جدید و قدرتمندی وارد بازار شده است و باید بگویم کاملاً تحت تأثیر قرار گرفتم! در حالی که گوشی های مخصوص بازی مدت زیادی است که در .دسترس است، این کنسول های جدید جدید همه چیز را به سطح کاملاً جدیدی می برد اولاً، طراحی کنسول شیک و جمع و جور است و حمل آن را در هر کجا که می‌روید آسان می‌کند. دارای صفحه نمایش با کیفیتی است که تجربه بازی همهجانبه ای را ارائه می دهد. کنترل‌های این کنسول کاربرپسند و پاسخگو هستند و به راحتی می‌توانید در بازی‌ها پیمایش کنید. علاوه بر این، عمر باتری بالایی دارد، بنابراین می توانید ساعت ها از بازی بدون وقفه لذت ببرید.
در حالی که گوشی‌های بازی ویژگی‌های مشابهی را ارائه می‌کنند، برخی تفاوت‌های کلیدی وجود دارد که کنسول دستی را متمایز می‌کند. این کنسول به طور خاص برای بازی طراحی شده است، در حالی که تلفن های بازی در درجه اول گوشی های هوشمندی هستند که قابلیت بازی دارند. این بدان معناست که کنسول دارای سخت افزار و نرم افزار اختصاصی است که برای بازی بهینه شده است و در نتیجه تجربه ای روان تر و فراگیرتر را به همراه دارد.
علاوه بر این، این کنسول دارای انتخاب گسترده تری از بازی های منحصر به فرد پلتفرم است. در حالی که تلفن های بازی طیف گسترده ای از بازی ها را ارائه می دهند، آنها همیشه برای دستگاه بهینه نیستند. از سوی دیگر، بازی‌های این کنسول به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از سخت‌افزار و نرم‌افزار نهایت استفاده را ببرند و در نتیجه تجربه‌ای غنی‌تر از بازی را به همراه داشته باشند.
در خاتمه، در حالی که گوشی‌های بازی انتخابی محبوب برای گیمرها بوده‌اند، کنسول بازی دستی جدید همه چیز را به سطح جدیدی می‌برد. سخت‌افزار و نرم‌افزار اختصاصی، بازی‌های انحصاری و تجربه همه‌جانبه، آن را برای هر گیمر مشتاقی باید داشته باشد. من قطعا این کنسول ها را به هر کسی که به دنبال دستگاهی است که مخصوص بازی طراحی شده است توصیه می کنم.


ممنون که تا انتها همراه ما بودید. توی این مقاله سعی کردم ابتدا تاریخچه ای از کنسول های بازی دستی رو به شما بگم. و بعدش ۴ مدل از بهترین کنسول های بازی سال ۲۰۲۳ رو به شما معرفی کنم. این کنسول ها دستگاه های قدرتمند و فوق العاده اند که سالها پیش  قطعاً فکر نمیکردم چنین محصولاتی انقدر زود به بازار بیایند. هرچند به نظر میرسه که این بازار هنوز به حداکثر پتانسیل خودش نرسیده، نمیتونیم از جذابیت این کنسول ها چشم پوشی کنیم.
موردی که هست اینه که خیلیا هنوز وقتی قصد خرید دستگاهی برای گیمی دارند ترجیح می‌دهند به جای کنسول های بازی قابل حمل سراغ لپ تاپ ها برند. درسته لپ تاپ و بزرگ تر و سنگین تر است اما کاربردهای به جز گیم هم از اون ها استنباط میشه. هرچند خود من به عنوان یک گیمر سنتی هنوز باور دارم که رایانه های رومیزی هنوز بهترین دستگاه ها برای بازی هستند.

مهام دیجی

بهترین کنسول های بازی با کمترین قیمت بازار

دسته بازی و لوازم جانبی کنسول

سوالات متداول

در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود.
در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود.
در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود.
اگر سوال یا نظری هست بفرمائید