advertise
مهام دیجی
وبلاگ / چرا گوشی های چینی ارزان قیمت هستند و آیا ارزش خرید دارند؟

چرا گوشی های موبایل چینی ارزان ترین هستند و آیا ارزش خرید دارند؟

کدام یک از ما بارها و بارها عبارت «ساخت چین» را نشنیده است؟! این عبارتی است که بر روی اکثر محصولات موجود در خانه‌هایمان نوشته شده و در واقع گوشی‌های هوشمند نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در سرتاسر جهان ترجیح داده اند تا کارخانه خود را در چین بنا کنند و بسیاری از شرکت‌ها و برندهای معروف موبایل از جمله اوپو، شیائومی، رلمی و بسیاری برندهای دیگر شامل این داستان می‌شوند. اما مهم‌ترین چیزی که گوشی‌های چینی را نسبت به سایرین متمایز می کند مربوط به قیمت خرید ارزان تر گوشی های چینی نسبت به برند هایی همچون اپل و سامسونگ است.

مهام دیجی

داستان این مقاله چیست ؟!

اگر قیمت های پائی خرید گوشی های چینی توجه شما را نیز به خود جلب کرده و برایتان سوال است بهتره بدانید این موضوع بی دلیل نیست و شرکت های چینی برای تولید گوشی های کامل و ارزان قیمت تمام تلاش خود را می کنند و همچنین هوشمندانه کار می کنند تا هزینه های تولید گوشی های جدیدتر را نیز را پایین نگه دارند. بنابراین وقتی گوشی های چینی را با برندهای معروف سراسر دنیا مقایسه می کنیم متوجه می شویم که گوشی های چینی با قیمت های بسیار رقابتی به کاربران فروخته شوند. امکانات در برابر قیمت خرید در اصل چیزی است که به عنوان ارزش خرید شناخته می شود. ایده ما اینجاست که در خطوط زیر دلایل واقعی قیمت پایین گوشی های چینی را بررسی کنیم و اینکه آیا واقعاً ارزش خرید دارند یا خیر را برای شما توضیح دهیم.


BBK Corporation: غول الکترونیک چینی

احتمالا این اولین باری است که در مورد امپراتوری چینی BBK Electronics می شنوید، اما اگر به گوشی های هوشمند علاقه مند هستید، مطمئناً در مورد برخی از برندهای معروف متخصص در تولید گوشی که در چین فعالیت می کنند آشنا هستید. برندهای معروف چینی از جمله OPPO، OnePlus، Vivo،. Realme نام هایی هستند که زیاد شنیده اید ولی جالبه بدونید که در واقع همه این برندها اگرچه خیلی شهرت دارند اما نوعی کسب و کار نوظهور هستند که زیرمجموعه های شرکت مادر چینی BBK Electronics است که در شهر چینی Dongguan مستقر است. این مجموعه در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ به بزرگترین تولید کننده گوشی های موبایل هوشمند در جهان تبدیل شد و حتی از مشهورترین غول های فناوری پیشی گرفت.


بنابراین، اگرچه ممکن است نام BBK Electronics در بین مصرف کنندگان چندان شناخته شده نباشد، اما برندهای آن به بازارهای بسیاری در سراسر جهان به ویژه در آسیا و آفریقا هجوم می آورند. این مجموعه از برندها به سرعت در حال رشد و افزایش است به طوری که این برندها بعد از ایجاد شدن و به شهرت رسیدن به شرکت های تجاری جداگانه تبدیل می شوند که کاملا مستقل است. نمونه‌ای از این شرکت ها؛ ریملی است که یکی از برندهای فرعی سابق Oppo بود و اکنون iQOO نیز به دنبال همان رویکرد مستقل شدن است که زیر برند Vivo است.


شرکت‌های چینی به شدت تمرکز خود را بر روی بازارهای در حال توسعه، به ویژه در مناطق آسیا و آفریقا، معطوف کرده‌اند. هدف اصلی آنها در این بازارها، فروش بیشترین تعداد ممکن از گوشی‌های هوشمند با قیمت مناسب است. با این وجود، در کشورهای آسیایی و آفریقایی، ( به ویژه هند ) وجود تعداد زیادی از گوشی‌های هوشمند تولید شده توسط شرکت‌ها و برندهای چینی، منجر به فشار بر سود شرکت‌های بومی شده است. تولید کنندگان بومی به جهت رقابت در این بازارها و جلب تقاضای بالا، مجبور به پذیرش حاشیه سود کمتر بر روی محصولات خود شده‌اند تا بتوانند رقبای چینی خود را شکست دهند اما بعضا این امر محقق نشده است.





چینی ها شمشیر را از رو بسته اند!

تفاوت فرهنگ ها علایق و سلیقه های مختلف مردم در سراسر جهان به وضوح دیده میشود . خصوصا آسیا و کشورهای جهان سومی این موضوع به عنوان یک چالش جدی مطرح می شود. شرکتهای چینی میخواهند در این بازار رنگارنگ رقابت کنند و دوام بیاورند .آنها برای همه مخاطبین خود فقط یک پیام واضح دارند و پیام آنها ؛ ارزش نسبت به قیمت است. این شرکت ها کالاهای خود را بسیار ارزان ارائه می دهند. قیمت گوشی های چینی نسبت به امکانات و مشخصاتی که دارند واقعا پایین است. حتی برخی از شرکت ها گوشی های خود را Flagship Killer قاتل پرچمدار می نامند، و لقب قاتل پرچمدار به آن دسته از گوشی های ارزان قیمتی که شامل ویژگی هایی از گوشی های پرچمدار هستند اعطا میشود.


مهام دیجی

هزینه های پایین برای شرکت های چینی

همانطور که اشاره کردیم، شرکت های تلفن همراه هوشمند در چین برای جذب بیشترین خریدار تمایل دارند گوشی هایی را با کمترین سود ممکن بفروشند. اما این چگونه محقق می شود ؟! چطور باید گوشی های قاتل پرچمدار را بدون افت کیفیت و کم کردن امکانات خلق کرد ؟!


شرکت های چینی برای اینکه بتوانند قیمت خرید گوشی های هوشمند را پایین نگه دارند سعی می کنند هزینه های تولید را به طرز چشمگیری کاهش دهند . چین کشوری بسیار پر جمعیت است به طوری که امروزه از هر پنج نفر یک نفر چینی است . همچنین این کشور به خاطر سیاست هایی که داشته به میدان عظیمی از ذخایر و مواد اولیه در سراسر جهان دسترسی دارد. کشور چین با در اختیار داشتن بزرگترین ناوگان حمل و نقل جهان اکنون به کشورهایی مانند هند، نپال، بوتان، اندونزی و غیره به راحتی دسترسی دارد.

دلایل بالا باعث می شود که هیزنه تمام شده تولید گوشی چینی به طرز چشمگیری کاهش یابد. علاوه بر همه اینها چین از نظر مدیریت و سیاست نیز بسیار پر قدرت و هوشمندانه عمل می کند. اینها باعث می شود که هزینه تولید گوشی های چینی نسبت به گوشی های ساخت سایر نقاط جهان واقعا پایین تر به نظر برسد.



آیا همه چیز واقعا روبراه است ؟!

با وجود تمام تدابیری که چین برای کاهش هزینه خرید یک گوشی هوشمند چینی به خرج داده است اما هیچ وقت نمی توانیم منکر کلاهبرداری و فریب هایی که شرکت های چینی ایجاد کرده اند باشیم. کپی برداری از ظاهر گوشی های اپل ، نقض کپی رایت و حذف امکانات اصلی و یا انتخاب نام های مشابه برای گوشی های موبایل تنها بخشی از ده ها تخلف چینی ها است.

مهام دیجی

نبوغ و هوش شرکت های چینی

هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که در مقایسه با کشور چین که صاحب برندهای زیادی مانند OPPO، Realme، Vivo و غیره است، برندهای مشابه یا بیشتر برای گوشی هوشمند داشته باشد، اگرچه ممکن است این برندها از نظر مدیریت و تولید ، چیزی مجزا به نظر برسند، اما واقعا با یکدیگر همکاری می کنند و تجربیات و استراتژی ها را به اشتراک می گذارند.

معمولا شرکت های گوشی موبایل چینی در خط مقدم بزرگترین تولید کنندگان گوشی های هوشمند قرار گرفته و نهایتا به نفع شرکت مادر BBK Electronics است. تمام این سیاست ها باعث برتری BBK نسبت به غول های الکترونیک از جمله اپل و سامسونگ می شود و این کمپانی عظیم را در صدر آمار فروش گوشی های موبایل قرار می دهد.

اگر به‌طور کلی نگاهی به بازار گوشی‌های هوشمند در چین بیندازیم، متوجه می‌شویم که شیائومی و BBK تا حد زیادی از یک استراتژی مشابه پیروی می‌کنند، زیرا شیائومی نیز مالک بسیاری از برندهای دیگر از جمله Mi، POCO، Redmi و بخشی از برند بلک است. همه زیر برندها در جهت خدمت به یک مخاطب خاص و دستیابی به اهداف خاص هستند و همه آنها نهایتا به نفع شرکت مادر (شیائومی) نیز کار می کنند.


آیا گوشی های چینی ارزش خرید دارند؟

در واقع گوشی های هوشمند چینی دارای ویژگی های بسیار مفیدی هستند. از جمله مهم ترین آنها می توان به قیمت پایین در عین ارائه مشخصات و ویژگی های قدرتمندی اشاره کرد که در سایر گوشی ها با قیمت بالاتری عرضه میشود. البته نمی توان از ایرادات گوشی های چینی چشم پوشی کرد.

مهمترین مشکلات موبایل های چینی شامل تبلیغات موجود در رابط کاربری و همچنین تعداد زیاد برنامه های از پیش نصب شده روی گوشی است که ممکن است برای بسیاری از کاربران ناراحتی ایجاد کند. همچنین این قضیه روی سخت افزار های اصلی مانند رم و باتری گوشی نیز تاثیر منفی گذاشته و برخی از کاربران را ناراحت می کند.

گوشی های موبایل اورجینال با ضمانت اصالت

شرکت های چینی به طور خاص با گوشی های سری A سامسونگ، که یکی از بهترین گوشی های هوشمند در رده ارزان و متوسط ( میان رده )​​ محسوب می شود در حال رقابت هستند. با این حال، اگر می خواهید یک گوشی متوسط ​​یا ارزان قیمت داشته باشید، بهترین راه حل این است که نیاز خود را مثلاً از نظر دوربین یا فضای ذخیره سازی مشخص کنید و سپس گوشی های شرکت های چینی را با سایر گوشی های میانرده مقایسه کنید.


سوالات متداول

در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود.
در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود.
در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود.
اگر سوال یا نظری هست بفرمائید