advertise
Results about you
وبلاگ / چطور اطلاعات شخصی خود را از نتایج گوگل حذف کنیم ؟!

چطور اطلاعات شخصی خود را از نتایج گوگل حذف کنیم ؟! Results about you

چطور اطلاعات شخصی خود را از نتایج گوگل حذف کنیم ؟! این چه اهمیتی داره و چرا اطلاعات شخصی ما توی اینترنت منتشر میشه !؟ با اون همه حسابای جذابی که تو شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک، لینکدین، اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی داریم، همه چی پر از اطلاعات، داده‌ها و عکس‌های شخصی‌مون شده. اطلاعات و عکس‌هامون دیگه تو اینترنت برای بقیه قابل دسترسیه و تو موتورهای جستجو، مخصوصاً گوگل، می‌تونن ظاهر بشن.! این باعث میشه خیلی آسون‌تر از اطلاعاتمون سوء استفاده بشه، و ما تبدیل میشیم به قربونی مناسب برای کلاهبردارا، جعل کننده‌های هویت و هکرهای اینترنتی!

مهام دیجی

اهمیت حذف اطلاعات شخصی ما از گوگل چطوریه ؟!


خب، گوگل تو یه مجموعه‌ی جدید از ابزارها و ویژگی‌هاش که برای حفظ حریم خصوصی و امنیت تجربه کاربری ارائه می‌شه، یه انتخاب اضافه کرده. این انتخاب به کاربرا اجازه میده که اطلاعات و عکس‌های شخصی‌شون که تو نتایج جستجوی گوگل نمایش داده میشن را پاک کنن. حالا تو خطوط بعدی، می‌خوایم باهاتون راجع به این فرآیند و چجوری میشه این کار رو انجام داد، صحبت کنیم.


واقعاً تعداد زیادی از اپلیکیشن‌ها، وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک، از سال‌ها قبل، سیاست‌هایی رو اجرا کردن که هدفشون) به طور اصولی (حفاظت از بچه‌ها و نوجوانان بوده، تا از اینکه اطلاعاتشون توسط دیگران به نادرستی استفاده نشه!

مهام دیجی

امروزه توجه به مخاطب بیشتر شده مثلا والدین حق دارن از اطلاعاتی که شرکت‌ها از حساب کودکان و فرزندان نوجوانشون جمع می‌کنن، یک نسخه بگیرن یا اینکه می‌تونن از شبکه‌ها و وب‌سایت‌ها بخوان که تصاویر شخصی کودکانشون رو از اونجا پاک کنن. اما گوگل به مدت سال‌ها دور از چنین سیاست‌هایی بوده و اصلاً ابزار یا راهکاری برای پاک کردن هیچ محتوایی از نتایج جستجو ارائه نمی‌داده!

این داستان مردم را آزار می داد و گاهی به اونها آسیب میزد. تا اینکه در سال ۲۰۲۲، گوگل یک سری از ویژگی‌ها و امکانات مرتبط با امنیت و حفاظت جدید و عالی معرفی کرد. در این مجموعه، یک ابزار به نام "نتایج درباره شما" (Results about you) معرفی شد که به افراد این امکان را می‌دهد بهترین کنترل را بر روی محتوایی که در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می‌شود داشته باشند.


امکانات و ابزارهای Results about you چیه ؟!

خب، این ابزار به کاربران گوگل اجازه میده تا مدیریت اطلاعات و داده‌های شخصی ‌خودشون که در اینترنت وجود داره رو انجام بدن. این اطلاعات چیزهایی هستن که احتمالا در نتایج جستجوی گوگل برای دیگران نمایش داده میشود، مثل آدرس ایمیل، آدرس محل زندگی، شماره تلفن شخصی و حتی تصاویر شخصی! این موضوع خصوصا واسه افراد سرشناس مثل مدیران شرکت ها بیشتر دردسر ایجاد می‌کنه! به طور مثال : یک سری شرکت ها با استفاده از شماره تلفن شخصی مدیران شرکت های مختلف مدام تماس بازاریابی میگیرن و ایجاد مزاحمت می کنن!

البته امیدواریم اوضاع بهتر بشه چون با این ابزار، همه میتونن بهترین کنترل رو بر روی اطلاعات و داده‌های شخصی‌شون که ممکنه دیگران از طریق موتور جستجوی گوگل ببینند ، داشته باشن و همه چیز را بهتر مدیریت کنن. البته خوشحالیم که این ابزار با گذر زمان بهتر شده مثلا اوایل ماه اوت امسال، گوگل اعلام کرد که ابزار "نتایج درباره شما" رو به‌روز کرده و بهترش کرده و اون رو در موتور جستجوی گوگل ترکیب کرده. با این به‌روزرسانی، حالا کاربران می‌تونن اطلاعات شخصی‌شون که در نتایج جستجو برای دیگران نشون داده می‌شه رو پیگیری کنن.

وقتی گوگل به نتیجه‌ای برسه که باید حفظ حریم شخصی در مقابل داده‌ها و اطلاعات شخصی کاربر رو در نظر داشته باشه؛ حتی امکان حذف داده‌های شخصی از نتایج جستجو در گوگل و همچنین نتایج جستجوی مرتبط با محصولات مختلف ( که توسط گوگل تولید شده ) یا حتی اطلاعاتی مانند :نقشه‌های گوگل، گوگل درایو، یوتیوب و بلاگر، وجود داره. این یه نظرم خیلی خوبه!





مهام دیجی

کدام اطلاعات قابل حذف شدن هستند ؟!

در ادامه میخوام اطلاعاتی که کاربران می‌تونن از نتایج جستجوی گوگل پاک کنن رو بهتون توضیح بدم: این اطلاعات و معلومات شخصی که می‌تونید مدیریت کنید و نمایش اون‌ها در نتایج جستجوی گوگل رو پیگیری کنید و درخواست حذف اون‌ها از نتایج جستجوی گوگل داشته باشید عبارتند از:

۱. اطلاعات شناسنامه ای و کد ملی یا چیزهای هویتی.
۲. شماره حساب‌های بانکی و شماره‌های کارت اعتباری.
۳. تصاویر اسناد و مدارک مهم کسب و کار.
۴. تصاویر امضاهای دست‌نویس.
۵. سوابق شخصی و غیرعمومی مثل سوابق پزشکی.
۶. اطلاعات تماس شخصی مانند شماره تلفن‌ها و آدرس‌های ایمیل.
۷. اطلاعات ورود و رمزهای عبور مخفی.


نحوه کار با Results about you

برای استفاده از ابزار " Results about you نتایج درباره شما" در گوگل، ابتدا باید یک حساب گوگل داشته باشید. اگر حساب گوگل ندارید، اولین مرحله‌تون ایجاد یک حساب جدیده. مرحله بعدی اینه که مرورگر خودتون رو باز کنید، به گوگل برید و وارد حساب خودتون بشید. حالا باید نام یا اطلاعات شخصی‌تون رو در نوار جستجوی گوگل بنویسید، مثلاً آدرس منزل، شماره تلفن یا آدرس ایمیلتون، بعد Enter بزنید و صبر کنید تا نتایج نمایش داده بشه.


مهام دیجی

بعد اون، باید دلیل خواسته‌تون برای حذف اون نتیجه رو از بین پنج گزینه‌ای که در یک لیست قرار دارند، انتخاب کنید و روی نماد پیکان کنار گزینه‌ی انتخاب شده کلیک کنید تا ادامه بدید. تو این مرحله می‌تونید یکی از دلایل موجود در لیست رو انتخاب کنید، مثل "نمایش اطلاعات تماس شخصی من"، "نمایش اطلاعات تماس شخصی من با هدف تخریب"، "نمایش اطلاعات شخصی دیگر"، "شامل اطلاعات غیرقانونی"، "شامل اطلاعات قدیمی". هر کدوم از این گزینه‌ها باز به یک تب جدید منتقل می‌شه که در اون یک صفحه راهنمای متفاوت با یک فرم مخصوص برای درخواست حذف داده‌ها نمایش داده می‌شه.

به عنوان مثال، اگر گزینه "نمایش اطلاعات تماس شخصی من" رو انتخاب کنید و بر روی نماد پیکان کلیک کنید، یک تب جدید باز می‌شه که یک صفحه راهنما رو نشون می‌ده که تمام اطلاعات لازم درباره اقدامات قابل انجام و داده‌های شخصی قابل حذف از نتایج جستجو در گوگل رو نشون می‌ده.


مهام دیجی

به عنوان مثال، اگر گزینه "نمایش اطلاعات تماس شخصی من" رو انتخاب کنید و بر روی نماد پیکان کلیک کنید، یک تب جدید باز می‌شه که یک صفحه راهنما رو نشون می‌ده که تمام اطلاعات لازم درباره اقدامات قابل انجام و داده‌های شخصی قابل حذف از نتایج جستجو در گوگل رو نشون می‌ده.


خب، وقتی دستورالعمل‌ها و شرایط مرتبط رو خوندی، به سادگی می‌تونی دکمه "ادامه" که در پایین این صفحه قرار داره رو فشار بدی تا به صفحه فرم درخواست حذف هدایت بشی. در اینجا باید فیلدها رو با اطلاعات لازم پر کنی. اولش باید کشور اقامتت رو انتخاب کنی و بعد دلیل درخواست حذف اطلاعات نتیجه مورد نظرت رو مشخص کنی. بعد می‌تونی اطلاعات بیشتری رو تعریف کنی. سپس باید تایید کنی که اطلاعاتی که وارد کردی دقیق و صحیحه، و در آخر دکمه "ارسال" رو بزنی تا درخواست حذف ارسال بشه.

اگر اطلاعات ارائه شده مشکل شما را حل نکرده مراحل گوگل را از این لینک دنبال کنید 



اگر همچنان به راحتی می‌شه با موتورهای جستجوی دیگه به اطلاعاتت دسترسی پیدا کرد باید با مسئول سایتی که اطلاعاتشما رو نشر داده صحبت کنید یا اینکه روند حذف اطلاعات رو برای تموم موتورهای جستجو دنبال کنید.


البته همانطور که می‌دونی، گوگل بیشترین محبوبیت و استفاده را در سراسر جهان داره، بنابراین استفاده از ابزار "نتایج درباره شما" و مدیریت نتایج جستجو که شامل اطلاعات شخصی‌ در گوگل هست، هنوز هم گام مهمیه و به نوعی راهی مؤثر برای حفظ حریم خصوصی و امنیت اطلاعات و کاهش دسترسی افراد به اطلاعات و معلومات شخصی‌ در شبکه اینترنت محسوب میشه. خب امیدوارم آموزش امروز براتون مفید واقع بشه. این مقاله در آینده نزدیک به روز رسانی خواهد شد. اگه سوال یا نظری هست در زیر همین پست بنویس رفیق!

سوالات متداول

در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود.
در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود.
در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود.
اگر سوال یا نظری هست بفرمائید