advertise
استاندارد مقاومتی

بهترین گوشی ضد آب برای خرید از سامسونگ و شیائومی در سال ۲۰۲۳

وقتی می خواهیم گوشی بخریم بسیاری از امکانات و ویژگی های اون را در نظر می گیریم! یکی از مهم ترین ویژگی های گوشی های هوشمند که همه چیز را تحت تاثیر قرار میده به ضد آب بودن( Mobile phone resistance standards ) مربوطه! یادمه حدود ۱۰ سال قبل که سونی هنوز ( به طور رقابتی ) گوشی تولید می کرد؛ نمونه های ضد آب رو داخل یه جعبه پر از آب غوطه ور کرده بود و از پشت ویترین واقعا جالب به نظر می رسید! اما امروزه ضد آب بودن موبایل برای همه برند ها مانند اسمارت فون های ضد آب سامسونگ یا شیائومی عادی شده ! خصوصا ضد آب بودن گوشی آیفون حتی برای طرفداران این برند به یک توقع تبدیل شده! امروز در این مقاله درباره ویژگیها ، تفاوت ها ، استانداردها و هرچیزی که به یک گوشی هوشمند ضد آب مربوط هست صحبت خواهیم کرد لطفا با مهام دیجی همراه باش دوست عزیز


آیا قیمت گوشی ضد آب تفاوت دارد ؟

بالاترین استاندارد مقاومت در برابر آب در حال حاضر استاندارد MLT۸۱۶ و IP۶۸ است. خب هونطور که میدونین ؛ جواب ما بله قیمت گوشی ضد آب بیشتر از گوشی معمولی هست و تفاوت داره ! البته ممکنه شما یه مدل گوشی ضد آب ( IP۶۸ ) از یه برند متفرقه پیدا کنید که از گوشی مقاوم در برابر آب سامسونگ ( IP۵۸ ) قیمت پایین تری داشته باشه! شکل و فرم قاب و بدنه گوشی همچنین ظرافتی که در طراحی سوکتها و کانکتورها به کار رفته باعث افزایش قیمت گوشی ضد آب نسبت به گوشی معمولی می شود. وقتی صحبت از نفوذ مایعات به داخل قاب میشه باید حتی به کاورروی بلندگو و اسپیکر ها حسابی فکر بشه ....


مهام دیجی

این ابتدایی ترین و واضح ترین توضیح درباره اختلاف قیمت موبایل ضد آب با گوشی معمولی بود. البته وقتی صحبت از ویژگی مقاومت در برابر آب و مایعات به یک گوشی هوشمند نسبت داده می شود خب قطعا دایره ی گسترده ای از ویژگی های مقاومتی به گوشی اضافه خواهد شد زیرا ضد آب بودن بخشی از یک استاندارد مقاومتی است. وقتی یک مدل با استاندارد ارائه میشه قطعا به چیزهایی مانند مقاومت در برابر گرد و غبار نیز اهمیت داده شده است! در ادامه توضیحات تخصصی را مطالعه کنید


استانداردهای مقاومت IP و MIL-STD

شاید تا به حال در تبلیغات مختلف گوشی‌های هوشمند و هنگام بررسی گوشی‌ها برای خرید به کد IP یا درجه حفاظت برخورده اید. استاندارد کد IP اصطلاحی در استاندارد آی‌ئی‌سی ۶۰۵۲۹ است که میزان نفوذ در برابر عوامل خارجی را نشان میدهد. کد‌های استاندارد IP از دو حرف IP و دو رقم در کنار هم تشکیل شده است. رقم اول کد IP بین ۰ تا ۶ است و سطح مقاومت در برابر جسم خارجی سخت و افراد را نشان میدهد.رقم دوم، بین ۰ تا ۸ است و میزان نفوذپذیری را در برابر آب را نشان میدهد. به طور کلی هر چه این عدد‌ها بیشتر باشند میزان نفوذپذیری نیز بیشتر است.

در جدول زیر میتوانید معنی هر یک از این اعداد را مشاهده کنید:


استاندارد مقاومتی

توجه داشته باشید این استاندارد‌های مقاومت در آب خالص بوده و شامل آب شور یا ناخالص نمیشود. همچنین پیشنهاد میشود بعد از هربار خیس شدن دستگاه، آن را خشک کنید تا در دراز مدت مشکلی برای دستگاه شما ایجاد نشود.


MIL-STD: استاندارد نظامی

این استاندارد‌ها نسبت به IP سخت گیری بیشتری دارند و پارامتر‌های مختلفی را اندازه گیری میکنند. این استاندارد برای تجهیزات الکترونیک مقاومت دستگاه‌ها را در دمای شدید، گرد و غبار، رطوبت، لرزش و شوک تضمین میکند.

استاندارد نظامی (MIL-STD) استاندارد نظامی دفاعی است که پس از جنگ جهانی دوم برای هماهنگی و همکاری بین ارتش و صنعت به وجود آمد. این استاندارد برای اولین بار توسط ارتش آمریکا و شرکای تجاری ارتش آمریکا استفاده شد اما اکنون طیف گسترده‌ای از وسایل الکترونیکی از این استاندارد استفاده میکنند.


MIL-STD

استاندارد های مقاومتی

گواهی MIL-STD به چه معناست؟

استاندارد‌های سختگیرانه و الزامات آزمایش‌های مربوط به گواهی MIL-STD توسط وزارت دفاع ایالات متحده ایجاد شده است. این یعنی زمانی میتوان در مشخصات فنی دستگاه نامی از این استاندارد برد که دستگاه مورد نظر این آزمایش‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشته باشد. البته نوع استاندارد‌ها متفاوت است و شیوه انجام آزمایش‌ها هم متفاوت است.

انواع مختلفی از گواهی‌های MIL-STD دارد ولی راجع ترین آن‌ها در دستگاه‌های الکترونیکی MIL-STD-۸۱۰H است.


MIL-STD-۸۱۰H: سخت جان

دو گواهینامه MIL-STD برای تجهیزات الکترونیکی مقاوم عبارتند از MIL-STD-۸۱۰H و MIL-STD-۴۶۱G.
گواهینامه MIL-STD-۸۱۰H به این معنی است که یک محصول آزمایشات دقیق متمرکز بر شرایط محیطی را پشت سر گذاشته است. دمای شدید، رطوبت، گرد و غبار و شوک چند مورد از بیش به ۳۰ آزمایش سختی هستند که دستگاه باید پشت سر بگذارد. دستگاه‌هایی که گواهینامه MIL-STD-۸۱۰H را دریافت می‌کنند، برای عملکرد در شرایط سخت تأیید شده و به عنوان مقاوم در برابر حرارت، مقاوم در برابر آب و گرد و غبار و مقاوم در برابر ضربه واجد شرایط هستند.

گواهینامه MIL-STD-۴۶۱G نیز بر سازگاری الکترومغناطیسی تمرکز دارد.

در استاندارد MIL-STD-۸۱۰H محصولات در برابر موارد زیر تست میشوند:


مهام دیجی

آیا گوشی ضد آب ارزش خرید کردن دارد ؟

این ابتدایی ترین و واضح ترین توضیح درباره اختلاف قیمت موبایل ضد آب با گوشی معمولی بود. البته وقتی صحبت از ویژگی مقاومت در برابر آب و مایعات به یک گوشی هوشمند نسبت داده می شود خب قطعا دایره ی گسترده ای از ویژگی های مقاومتی به گوشی اضافه خواهد شد زیرا ضد آب بودن بخشی از یک استاندارد مقاومتی است. وقتی یک مدل با استاندارد ارائه میشه قطعا به چیزهایی مانند مقاومت در برابر گرد و غبار نیز اهمیت داده شده است!

*ممکن است بخشی از اطلاعات این صفحه درست نباشد در صورت مشاهده لطفا به ما گزارش دهید*

سوالات متداول

رقم اول کد IP بین ۰ تا ۶ است و سطح مقاومت در برابر جسم خارجی سخت و افراد را نشان میدهد
رقم دوم بین ۰ تا ۸ است و میزان نفوذپذیری را در برابر آب را نشان میدهد
خیر. MIL-STD یک استاندارد نظامی است و پارامتر‌های مختلفی را اندازه گیری میکنند.
اگر سوال یا نظری هست بفرمائید