advertise
درباره لایتنینگ اپل و جایگزینی آن با USB TYPE C در iPhone ۱۵
وبلاگ / درباره لایتنینگ اپل و جایگزینی آن با USB TYPE C در iPhone ۱۵

درباره لایتنینگ اپل و جایگزینی آن با USB TYPE C در iPhone ۱۵

درباره لایتنینگ اپل و جایگزینی آن با USB TYPE C اپل در iPhone ۱۵ اخیرا شایعات زیادی به گوش رسیده اما ظاهرا قراره اپل دست از پورت قدیمی لایتنینگ برداره و جایگزینی لایتنینگ با تایپ سی برای آیفون های سری پانزدهم اتفاق بیفته! ظاهرا فشارهای اتحاده اروپا کار خودشو کرده و این اتفاق باعث خواهد شد یک جدایی میان نسل قدیمی دیوایس ها و اکسسوری های اپل با نسل جدید و مدل های ۲۰۲۳ به بعد ۲۰۲۴ اتفاق بیفته! ما اینجا درباره تاریخچه پورت ها و کابل هایی که اپل برای شارژ و دیتای اپل از اونها استفاده کرده را مرور می کنیم؛ سپس درباره این تغییر جدید صحبت خواهیم کرد زیرا عمومی تر شدن این پورت برای خرید گوشی های آیفون واقعا مهم خواهد بود. با مهام دیجی همراه باشید.

usb type c

اولین پورت های اتصال در دستگاه های آیفون و اپل

اپل iPod یک انقلاب بزرگ بود. دلیل اینکه دنیای تکنولوژی از iPod به عنوان یک انقلاب یاد می کند، پخش MP۳ نیست. دلیل انقلابی بودن اولین نسل پخش کننده‌های iPod این بود که این دستگاه‌های جیبی فضای ذخیره سازی بیشتری داشت و مدیریت موزیک‌ها را آسان میکرد. البته بی شک بخش بزرگی از این موفقیت مربوط با iTunes بود. از نظر بسیاری بخش زیادی از این موفقیت مربوط به کانکتور این دستگاه بود. چرا که در آخر و بعد از تهیه دستگاه شما باید موزیک‌های خود را به پخش کننده MP۳ منتقل کنید. جالب است ولی اولین iPod اپل برای شارژ و ارتباط با کامپیوتر از درگاه Parallel استفاده میکرد که شاید به عنوان کابل پرینتر آن را شنیده باشید. این دستگاه با حافظه‌ی ۶ گیگابایتی عرضه شد که برای زمان خودش بسیار ایده‌‌‌آل بود و پورت کانکتور آن هم که از تکنولوژی USB ۱.۱ استفاده میکرد.سرعت انتقال داده‌ها با استفاده از این کابل حداکثر به ۱.۵ مگابایت بر ثانیه می رسید و در نتیجه پرکردن حافظه‌ی ۶ گیگابایتی این دستگاه در حدود ۶۸ دقیقه به طول می‌انجامید.


جالب است ولی اولین iPod اپل برای شارژ و ارتباط با کامپیوتر از درگاه Parallel استفاده میکرد که شاید به عنوان کابل پرینتر آن را شنیده باشید. این دستگاه با حافظه‌ی ۶ گیگابایتی عرضه شد که برای زمان خودش بسیار ایده‌‌‌آل بود و پورت کانکتور آن هم که از تکنولوژی USB ۱.۱ استفاده میکرد. سرعت انتقال داده‌ها با استفاده از این کابل حداکثر به ۱.۵ مگابایت بر ثانیه می رسید و در نتیجه پرکردن حافظه‌ی ۶ گیگابایتی این دستگاه در حدود ۶۸ دقیقه به طول می‌انجامید.


شروع پورت های اختصاصی اپل با پورت ۳۰ پین !

اپل در نسل سوم iPod پورت FireWire را با یک کانکتور ۳۰ پینی اختصاصی جایگزین کرد. این درگاه ۳۰ پینی از شارژ، انتقال داده و دستگاه‌های جانبی مثل داک‌‌های شارژ و اسپیکر پشتیبانی میکرد و بعد‌ها هم به اولین نسل آیفون منتقل شد. این درگاه در حدود یک دهه و تا قبل از معرفی آیفون ۵ روی آیفون‌ها و iPad استفاده میشد. در سال ۲۰۱۲ و برای iPhone ۵، اپل به دنبال کابلی شیک‌تر و مدرن تر بود و اپل درگاه لایتنینگ را معرفی کرد. تصمیم اپل برای جایگزینی لایتنینگ در آن زمان باعث انتقاد و عصبانیت طیف گسترده‌ای از مردم و کاربران شد. اما چرا؟! یک اکوسیستم کامل جهانی بر پایه کانکتور ۳۰ پینی شکل گرفته بود. 

برای مثال این درگاه در اسپیکر‌ها و اتومبیل‌ها استفاده میشد و حتی در اتاق‌های هتل‌ هم این کابل یافت میشد. حالا تصور کنید که اپل اعلام کند آیفون‌ها و آیپاد‌های جدید از درگاه جدیدی استفاده میکنند و با دستگاه‌های قدیمی که خریداری کردید دیگر سازگار نیست.


عکس

پورت های لایتنینگ جدید ؛ قدیمی ها را کنار زده بود

اداپتور‌ها واقعا مهم بودند و اپل برای فرونشاندن خشم مشتریانش، قول داد تا حداقل یک دهه آداپتور را عوض نکند. و تا آنجا که به آیفون‌ها (و آی‌پادهای متوقف‌شده) مربوط می‌شد، اپل به این وعده عمل کرد. با توجه به اینکه استاندارد USB-C در سال ۲۰۱۴ نهایی شد و در سال ۲۰۱۲ اپل قصد داشت به سرعت درگاه ۳۰ پینی را حذف کند. بنابر این اپل آیفون ۵ را با درگاه لایتینگ معرفی کرد که با توجه به اینکه تعداد کانکتور‌ها را از ۳۰ پین به ۸ پین کاهش داده بود اندازه‌ای کوچکتر داشت (برای مقایسه، USB-C دارای ۲۴ پین است). در واقع پورت لایتینینگ دارای ۱۶ پین است، ۸ پین در هر طرف که مشابه هم هستند. این آرایش آینه‌ای به شما امکان میدهد از این پورت در هر دو جهت استفاده کنید. این باعث میشود شما از "نفرین USB" خلاص شوید. شاید این جوک قدیمی را شنیده باشید که میگوید برای اتصال درست USB باید ۳ بار تلاش کنید.


لایتنینگ واقعا انقلاب بزرگی بود

فراموش نکنید کابل لایتنینگ ۱۶ پینی است که از یک جفت پین ۸تایی تشکیل شده است. اکثر دستگاه‌ها هم از ۸ پورت استفاده میکنند وای اینجا استثنا‌هایی هم وجود دارد. برای مقال iPad Pro قبل از اینکه به کانکتور Type-C مهاجرت کند از ۱۶ پین درگاه‌های لایتنینگ به طور کامل استفاده میکرد و به این ترتیب از USB ۳.۲ Gen ۱ با نام مستعار پورت ۵ گیگابایت بر ثانیه پشتیبانی میکرد. وجالب اینکه اپل هیچگاه کابل لایتنینگ با پورت USB ۳ را عرضه نکرد. فیل شیلر در جریان رونمایی از آیفون ۵ در سال ۲۰۱۲، لایتنینگ را "کانکتوری مدرن برای دهه آینده" نامید. آن دهه سال گذشته تمام شد و حالا زمان برای یک اتصال دهنده جدید فرا رسیده است. حالا در سال ۲۰۲۳ همه مک‌ها و آیپد‌ها از USB-C استفاده میکنند. حتی ریموت تلویزیون جدید اپل نیز با کابل تایپ سی شارژ میشود و تنها آیفون‌‌ها هستند که از کابل دیگری به جز USB-C استفاده می کنند.


عکس محصول

استفاده از Type-C برای اپل؛ بهترین رویداد آینده!

کابل Lightning کم کم به دوران بازنشستگی خود رسیده و همانطور که اپل قبلن وعده داده بود آیفون‌ها هم به زودی از درگاه Type-C استفاده خواهند کرد هرچند هیچ زمانی به طور رسمی اعلام نشده است. به طور غیر رسمی، تحلیلگران فکر می کنند که این اتفاق در سال جاری و پیش از پایان مهلت تعیین شده توسط اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۴ رخ خواهد داد. حال اپل کانکتور ۳۰ پین را به یاد می آورد و اینکه چطور بسیاری از لوازم جانبی را منسوخ کرد. این در واقع یکی از استدلال‌هایی بود که اپل در مقابل پذیرش USB-C ارائه کرد، بسیاری از لوازم جانبی و کابل‌های با استفاده از Lighting به زودی در سطل زباله خواهند رفت. البته آداپتورها هم وجود دارند ولی آنها هرگز ایده آل نیستند.

مزایای نسل جدید USB برای کاربران آیفون در مقایسه با نسل قبل

از طرف دیگر، USB-C مزایای زیادی دارد، بزرگترین مورد برای کاربران اپل این است که می توانند از یک کابل برای همه چیز به جای حمل کابل برای مک بوک و دیگری برای آیفون استفاده کنند. شاید آیفون های آینده بالاخره سد ۳۰ وات را شکسته و از شارژ سریع مناسب پشتیبانی کنند. و شاید با بهبود قابلیت های خروجی ویدیو و تجربه دسکتاپ را پشتیبانی کند. USB-C قابلیت های زیادی دارد، این به اپل بستگی دارد که تصمیم بگیرد از کدام یک استفاده کند.


مهام دیجی

سوالات متداول

در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود.
در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود.
در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود.

محبوب ترین کالاها

اگر سوال یا نظری هست بفرمائید