advertise
مهام دیجی

راهنمای خرید پاوربانک و آنچه که باید بدانید

پاور‌بانک ( منبع برق قابل حمل ) به طور ساده و خلاصه؛ مجموعه ای از یک یا چند باطری شارژ شونده است که انرژی الکترونیکی را در سلول های باتری ذخیره می کند. این پاوربانک ها به وسیله یک برد الکترونیکی کنترل میشوند و جریان ورودی را متناسب با شارژر و خروجی را متناسب با دستگاه شما تنظیم می کنند. پاوربانک ها برای شارژ کردن باتری گوشی های موبایل، استفاده بیشتری دارند و عموما از پاوربانک برای شارژ کردن باتری گوشی موبایل استفاده می شود؛ البته امروزه ما شاهد استفاده از پاور بانک ها برای شارژ باتری لپ تاپ ، ساعت هوشمند و سایر تجهیزات الکترونیکی هوشمند نیز هستیم. اما گوشی های هوشمند سهم عمده ای از بودجه ما را برای خرید گوشی و تجهیزات جانبی به خود اختصاص داده اند. پس ما هم مبنای خرید پاوربانک را به منظور مناسب بودن برای گوشی های موبایل شرح می دهیم. لطفا با من همراه باش تا مهم ترین نکات بررسی و خرید پاور بانک در خدمت شما باشیم.

مهام دیجی


نکته دیگری که در انتخاب پاوربانک مناسب باید حتما به آن توجه کنید و واقعا مهمه مربوط به مقرون به صرفه بودن خرید شما است. در واقع، همه ما به عنوان خریدار پاوربانک باید مطمئن شویم که بهترین ویژگی ها را با رقابتی ترین و مقرون به صرفه ترین قیمت ها دریافت می کنیم. اگرچه پاوربانک های ارزان زیادی وجود دارد، اما آنهایی که ظرفیت بالاتر و ویژگی های خاص دارند معمولاً بسیار گران هستند. پس پاوربانک مقرون به صرفه به چه معناست؟

معیار مقرون به صرفه بودن نشان می دهد که برای هر دلار هزینه شده ( در نهایت ) چقدر ظرفیت و بازدهی دریافت می کنید. بنابراین، هر چه ظرفیت ( ذخیره باتری ) بیشتری برای هر دلار سرمایه گذاری به دست آورید، بهتر است. کارشناسان می گویند که محدوده متوسط برای خرید پاور بانک ؛ چیزی حدود ۱۰ الی ۳۰ دلار برای پاور بانک هایی با ظرفیت ۵/۰۰۰ میلی آمپر الی ۲۰/۰۰۰ میلی آمپر است. بنابراین همیشه و حتما ظرفیت پاوربانک را با قیمت آن مقایسه کنید تا درگیر خرید یک پاوربانک بد با ارزش های دروغی نشوید.



ابتدا قدرت و ظرفیت را بررسی کنید

همانطور که گفتیم هر پاور بانک از تعدادی ( سلول ) باتری ساخته می شود. این باتری ها بر اساس میلی آمپر ساعت محاسبه می شوند. پاوربانک ها با ظرفیت های متعددی از جمله ۲۰ هزار میلی آمپر ، ۱۵ هزار میلی امپر و ۱۰ هزار میلی آمپر موجود است. در مورد باتری گوشی نیز همینطور است. به طور مثال: باتری اکثر گوشی های جدید امروزی ( خصوصا شیائومی ) حدود ۵۰۰۰ میلی آمپر می باشد.

میلی آمپر برای توصیف مقدار کل انرژی که باتری می تواند در یک دوره زمانی معین ذخیره کند استفاده می شود. هرچه ظرفیت باتری پاوربانک بیشتر باشد، انرژی بیشتری را می تواند ذخیره کند و تعداد دفعات بیشتری می تواند دستگاه شما را شارژ کند. برخی از محبوب ترین پاوربانک ها از ۵۰۰۰ میلی آمپر تا ۲۰۰۰۰ میلی آمپر ساعت ، دارای مدل های متفاوت با ظرفیت های متغیر هستند. مطمئن شوید که یک پاوربانک با ظرفیت متناسب با باتری گوشی خود پیدا کنید. منطقاً هر چه ظرفیت پاوربانک بیشتر باشد قیمت آن نیز بیشتر می شود.

هر پاوربانک حدود ۸۰ الی ۹۵ درصد از انرژی خودش را صرف یک یا چند بار شارژ کردن باتری گوشی یا هر وسیله دیگر خواهد کرد. به طور مثال : یک پاور بانک ۱۰ هزار میلی آمپر حدود یک و نیم برابر ظرفیت باتری یک گوشی موبایل شیائومی با باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ظرفیت دارد. این یعنی شما میتوانید به وسیله یک پاوربانک ۱۰ هزار میلی آمپر؛ یک گوشی با ظرفیت باتری ۵۰۰۰ میلی امپر را یک بار بطور ۱۰۰% و برای بار دوم حدود ۸۰% شارژ کنید.

هر پاوربانک حدود ۸۰ الی ۹۵ درصد از انرژی خودش را صرف یک یا چند بار شارژ کردن باتری گوشی یا هر وسیله دیگر خواهد کرد. به طور مثال : یک پاور بانک ۱۰ هزار میلی آمپر حدود یک و نیم برابر ظرفیت باتری یک گوشی موبایل شیائومی با باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ظرفیت دارد. این یعنی شما میتوانید به وسیله یک پاوربانک ۱۰ هزار میلی آمپر؛ یک گوشی با ظرفیت باتری ۵۰۰۰ میلی امپر را یک بار بطور ۱۰۰% و برای بار دوم حدود ۸۰% شارژ کنید.


تناسب پاوربانک با گوشی

برای خرید پاوربانک حتما به تناسب آن برای باتری گوشی دقت کنید. به عنوان مثال، خرید یک پاوربانک ۳۰۰۰ میلی آمپری برای گوشی که باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی دارد، اصلا منطقی نیست، زیرا فقط نیمی از باتری دستگاه شما را شارژ می کند و این یعنی استهلاک بالا رفته و با بهم ریختن چرخه شارژ موجب کاهش عمر باتری گوشی خواهد شد.

اگر می خواهید یک گوشی با ظرفیت ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعت را دو بار شارژ کنید، باید یک پاوربانک با ظرفیت ۱۰۰۰۰ میلی آمپر ساعت انتخاب کنید. و این را در نظر داشته باشید که برای بازدهی شارژرها یک میزان اتلاف یا درصد خطا وجود دارد. یعنی نمی توان گوشی با ظرفیت باتری ۲۵۰۰ میلی آمپر ساعتی را با پاوربانک ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی ؛ دو بار ( به طور کامل ) شارژ کرد! بنابراین با توجه به ظرفیت اسمی پاوربانک ها ، ظرفیت بیشتری نسبت به نیاز دستگاه خود انتخاب کنید.

مهام دیجی

پاور بانک های کوچک، مناسب برای گوشی های ارزان قیمت

گوشی هایی که با پردازنده و نمایشگر سطح متوسط و باتری کم مصرف به عنوان گوشی ساده معرفی می شوند به راحتی از طریق پاوربانک های زیر ۵۰۰۰ می لی آمپر شارژ می شوند. به طور مثال : شما میتوانید از یک پاوربانک جیبی برای شارژ کردن گوشی دکمه ای ساده استفاده کنید. ولی اگر اهل بازی با گوشی های گیمینگ هستید حتما به سراغ پاور بانک های ۱۵ هزار میلی امپر به بالا بروید. افراد علاقه مند به فیلم برداری و عکاسی با گوشی نیز بهتر است به پاور بانک های ۲۰ الی ۳۰ هزار میلی آمپر ساعت اعتماد کنند. افرادی که به فیلم برداری مداوم و ویرایش محتواهای ویدیویی ، خصوصا به عنوان بلاگر‌های طبیعت گرد ، مدام مشغول فیلم برداری و عکاسی هستند باید از همین پاور بانک های ظرفیت بالا استفاده کنند.


ظرفیت اسمی چیست ؟!


ظرفیت اسمی یا ظرفیت نامی (Rated capacity) معمولاً به واحد میلی آمپر ساعت (mAh) است و نشان دهنده ظرفیت کلی یک پاوربانک است. در مورد شارژ دادن به گوشی‌ها، عوامل مختلفی مانند خطاهای تبدیل انرژی، ضریب تبدیل کارایی و عدم اصلاحیت پاوربانک ممکن است تأثیر داشته باشند. این عوامل منجر به کاهش واقعی ظرفیت قابل استفاده پاوربانک می‌شوند.

به عنوان مثال، اگر پاوربانک شما یک ظرفیت اسمی ۱۰,۰۰۰ میلی آمپر ساعت داشته باشد و دقت (درصد خطا) آن ۵٪ باشد، ظرفیت واقعی قابل استفاده می‌تواند با توجه به خطا تغییر کند. برای محاسبه ظرفیت قابل استفاده، می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

ظرفیت قابل استفاده = ظرفیت اسمی × (۱ - (دقت / ۱۰۰))

با جایگذاری مقادیر داریم:
ظرفیت قابل استفاده = ۱۰,۰۰۰ × (۱ - (۵ / ۱۰۰)) = ۱۰,۰۰۰ × ۰.۹۵ = ۹,۵۰۰ میلی آمپر ساعت - بنابراین، با در نظر گرفتن یک پاوربانک با ظرفیت اسمی ۱۰,۰۰۰ میلی آمپر ساعت و درصد خطا ۵٪، ظرفیت قابل استفاده حدود ۹,۵۰۰ میلی آمپر ساعت خواهد بود.




مهام دیجی

توان ورودی و خروجی پاوربانک را بررسی کنید

قدرت ورودی و خروجی پاوربانک ها با یکدیگر متفاوت است و هرچه عدد مرتبط با آن بزرگ تر باشد این یعنی مدت زمان کمتری برای شارژ شدن پاوربانک و خروجی شارژ آن طول خواهد کشید. پاوربانک های فست شارژ دارای بالاترین سرعت و کمترین زمان تلف شده هستند. در ادام هبیایید راجع به توان ورودی و قدرت خروجی پاور‌بانک صحبت کنیم:

توان ورودی پاوربانک همان قدرت ( برق دریافتی ) است که هنگام شارژشدن می پذیرد. از آنجایی که زمان در این دنیای پر سرعت از اهمیت بالایی برخوردار است، همه می خواهند پاوربانک های خود را در سریع ترین زمان ممکن شارژ کنند. هرچه قدرت ورودی بیشتر باشد، باتری های پاوربانک نیز سریعتر شارژ می شود. این به ویژه برای پاوربانک هایی با ظرفیت باتری بالاتر واقعا ضروری است.

به این مثال توجه کنید: با فرض اینکه یک مدل پاوربانک دارای ظرفیت ۱۰۰۰۰ میلی آمپر ساعت و جریان ورودی ۲ آمپر باشد، برای شارژ کامل آن حدود ۵ ساعت زمان نیاز است. در حالی که اگر جریان ورودی ۳ آمپر باشد یعنی شارژ سریع تر خواد شد ، پس شارژ کردن پاوربانک ۱۰ هزار میلی آمپر با توان ورودی سه آمپر؛ حدود ۳ ساعت و نیم به طول خواهد انجامید.

پاوربانک ها از نظر قدرت شارژدهی نیز متغیر هستند و اکثرا با توان یک یا دو آمپر به فروش می رسند . هرچه پاوربانک ارزان تر باشد این یعنی قدرت خروجی آن کاهش یافته و زمان بیشتری را برای شارژ کردن باتری از شما تلف خواهند کرد. اگر ظرفیت باتری گوشی ۴۰۰۰ میلی آمپر و جریان خروجی پاوربانک ۲ آمپر باشد در عرض حدود دو ساعت شارژ می شود در حالی که اگر مقدار جریان ۱ آمپر باشد شارژ بیشتر طول می کشد. بنابراین، مقدار خروجی پاوربانک را حتما مطالعه کنید، هرچه این عدد بزرگتر باشد، پاور بانک شما قدرت بیشتری ارائه می کند و در نتیجه دستگاهی که به آن متصل شده سریعتر شارژ می شود.


برند ها را بررسی کنید

معروف ترین برندهای سازنده پاور‌بانک شامل : برند معروف شیائومی، محصولات ریمکس ، انرجایزر میشود. با خرید مارک های معتبر و مدل های اورجینال پاوربانک خیال شما بابت کیفیت و گارانتی آن راحت میشود. به طور مثال : برخی از پاوربانک های تقلبی و فیک با باتری های دست دوم و کارکرده ساخته میشود که عمر مفید کمی دارند. هنگام خرید پاوربانک لازم است آن را از فروشگاه معتبر تهیه کنید که کارت ضمانت یا گارانتی روی فاکتور را ارائه دهد.


برند شیائومی

این شرکت تقریبا یکی از بهترین سازندگان پاوربانک در حال حاضراست. شیائومی یک نام جا افتاده و دارای محبوبیت است که هرکسی گوشی های این شرکت را تجربه نکرده، به احتمال قوی یکبار تجربه ای برای استفاده از سایر محصولات این شرکت را داشته است. شیائومی یک نام اشنا است که در ارائه پاور بانک نیز به اندازه اکثر تجهیزات دیگر ، خلاقیت به خرج داده است. طیف وسیعی از مدلها ، ظرفیت ها و شکل و اندازه های مختلفی از پاور بانک های شیائومی در بازار موجود است.


امکانات و تجهیزات جانبی را مورد ارزیابی قرار دهید

وقتی قصد خرید پاوربانک را دارید حتما به پورت ها و اتصالات آن دقت کنید. پروت هایی که برای شارژ کردن خود پاوربانک استفاده میشود چه پورت هایی که به عنوان خروجی مورد استفاده قرار میگیرد ، هردو واقعا مهم هستند. پاوربانک های قدیمی تر از پورت میکرو یو اس بی برای شارژ شدن استفاده میکردند و معمولا یک یا چند پورت یو اس بی را برای متصل کردن کابل یو اس بی ارائه می دادند. معمولا یک کابل مرتبط نیز داخل جعبه پاور بانک و به همراه آن ارائه شده است.

امروزه پاوربانک های جدید تر ( همانند اکثر دستگاه های الکترونیکی ) به پورت USB TYPE C مجهز شده است. این میتواند تضمین کند که پاور بانک انتخابی شما ، توان شارژ کردن تمام دستگاه های الکترونیکی که به کمک باتری روشن می مانند را دارد. اما سایر پورت های اتصال چطور؟!

هرچقدر که پاوربانک شما گزینه های اتصال بیشتری ارائه دهد، کارآمدتر است. کامل بودن پورت های پاوربانک ها در مواقع اضطراری واقعا ضروری است و از آنجایی که ممکن است در نهایت از آنها برای دستگاه های مختلف استفاده کنید، باید با تمام گجت ها و یا هر کالایی که با باتری شارژ شونده کار می کند،سازگار باشد و بتواند همه آنها را ( در زمان مشخص شده ) شارژ کنند. فرض کنید از یک دستگاه سامسونگ به آیفون تبدیل شده اید و پاور بانک شما از آیفون شما پشتیبانی نمی کند، ممکن است در نهایت پاور بانک شما بی فایده باشد. بنابراین به دنبال پاوربانکی باشید که گزینه های اتصال متعدد و مناسبی را ارائه می دهد.

وضعیت پورت های شارژ لپ تاپ ها هنوز هم واقعا گیج کننده است پس نمستوان تضمین کرد که به وسیله یک پاوربانک بتوان لپ تاپ ها را بخوبی شارژ کرد. البته رایانه های قابل حمل جدید از پورت یکپارچه USB TYPE C استفاده می کنند.

سایر امکانات جانبی نیز به اندازه امکانات پایه و خدمات اصلی پاور بانک ؛ میتواند ضروری و کار آمد باشد. بطور مثال: برخی از پاوربانک ها به نمایشگر دیجیتالی مجهز است که اطلاعات کاملی درباره پاوربانک ارائه می دهد و میتواند برای مدیریت بهینه استفاده از پاوربانک مفید و کاربردی باشد.

پاور بانک های سازگار با طبیعت نیز وجود دارد. به طور مثال : برخی از پاروبانک ها خصوصا مدلهایی که به همراه کوله پشتی ارائه شده قادر است تا انرژی خورشیدی را دریافت نموده و در باتری ها ذخیره کند تا هر زمان که به آن احتیاج داشتید از انرژی الکتریکی ذخیره شده در باتری های پاوربانک استفاده کنید.

یا مثلا برخی از مدل ها وجود دارد که به طور خاص؛ امکان شارژ بیسیم را نیز فراهم می کند. شما میتوانید با توجه به مدل و ظرفیت باتری گوشی موبایل ، لپ تاپ یا سایر تجهیزات هوشمند خود ، پاوربانک مناسب خود را انتخاب کنید. برخی از سایر امکانات پاوربانک ها نیز بصورت سلیقه ای انتخاب میشود. به طور مثال : چند مدل از پاوربانک بیسیم در بازار وجود دارد که شبیه به پایه نگهدارنده گوشی ( استند و یا هولدر ) است.




امیدوارم تا اینجای کار از این راهنمای خرید پاوربانک راضی بوده باشید. سعی کردیم نکات مهم و برجسته که برای بررسی مشخصات و ویژگیهای یک پاوربانک خوب مورد اهمیت است را برای شما نقل کنیم. اگر هنوز سوال یا نظری هست در قیمت نظرات بیان کنید خوشحال می شویم در کنارتان باشیم. مهام دیجی به عنوان مرجع کالاهای دیجیتال از مشاوره رایگان تا خرید و خدمات گارانتی پنج ستاره مهام دیجی در خدمت شماست.

وبلاگ / بهترین راهنمای خرید پاوربانک

پاوربانک های ضد آب

پاوربانک های ضد آب

آیا به طبیعت گردی یا قدم زدن کنار ساحل علاقه مند هستید ؟! پس بهتره پاور بانک های ضد آب را حتما بررسی کنید. نم و رطوبت باعث آسیب به برد پاوربانک و حتی فرسوده شدن باتری های آن میشود. حتی اگر در مناطق شرجی و جنوب ایران زندگی میکنید بهتر است به سراغ خرید پاوربانک ضد آب بروید.

سوالات متداول

در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود.
در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود.
در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود.
اگر سوال یا نظری هست بفرمائید