advertise
ROG Strix SCAR 15 RTX 3080Ti
وبلاگ / بررسی لپ تاپ ROG Strix SCAR ۱۵ RTX ۳۰۸۰Ti برای بازی بدون محدودیت

بررسی لپ تاپ ROG Strix SCAR ۱۵ RTX ۳۰۸۰Ti برای بازی بدون محدودیت

اخیرا مدل لپ‌تاپ Rog Strix ۱۵ G۵۳۳ از شرکت ASUS رو تست کردیم. حقیقتا نظرمون درباره تعریف لپ‌تاپ‌های گیمینگ تغییر کرد. دیگه اون تصوّر که لپ‌تاپ برای بازی مناسب نیست فکر کنم کمی داره تغییر می‌کنه. تو این مدل از لپ‌تاپ می‌بینیم که واقعا به یه پلتفرم خوب برای بازی‌ها تبدیل شده. حتما می‌تونم در موردش بهتون توضیح بدم و بررسی کنم که چطور Rog Strix SCAR G۵۳۳ به یک لپ‌تاپ گیمینگ تبدیل شده و چطور این تفاوت در تجربه بازی تاثیر می‌ذاره.

ROG Strix SCAR 15 RTX 3080Ti

مهام دیجی


این سوال که آیا لپ‌تاپ‌های گیمینگ با قوی ترین کنسول های بازی رقابت می‌کنن تو ذهن همه طرفداران بازی ها هست و من اینجوری جواب میدم: بله، حتما! به طور خلاصه میشه گفت که این لپ‌تاپ‌ها همه‌ی نیازهای یک گیمر رو کامل‌تر از اون چیزی که انتظار دارن پوشش میده. حالا میخوام دقیق‌تر توضیح بدم، با من همراه باش:



اول از همه، باید بگم که این لپ‌تاپ تو یه جعبه‌ که تقریباً ۳ کیلوگرمی ارائه میشه و از لحظه‌ی خریدش تا وقتی که به خونه برسی، حتما لذت خواهی برد. داخل این جعبه شامل:


۱. لپ‌تاپ ROG Strix Scar ۱۵
۲. شارژر قوی با توان ۲۸۰ وات و همچنین کابل برق.
۳. دوربین تاشو و کابل‌ها و همچنین پایه‌ای برای دوربین به شکل هرمی.
۴. دو کاور زره‌ای اضافی که میتونی برای سفارشی کردن استفاده کنی.
۵. یک راهنمای کاربر (یه جورایی کاتالوگ).


مهام دیجی

در اینجا مشخصات این هیولای گیمینگ رو براتون توصیف می‌کنم:

مشخصات اصلی ROG Strix SCAR ۱۵ RTX ۳۰۸۰Ti

پورت ها

بنچمارک ها

طراحی و ظاهر ROG Strix SCAR ۱۵ RTX ۳۰۸۰Ti

مهام دیجی

این لپ‌تاپ واقعا یک طراحی بصری شگفت‌انگیز رو داره که تا حالا تو این رده قیمتی ندیده بودم. می‌تونم بگم طراحانش خیلی کارشونو به خوبی انجام دادن. این مدل با رنگهای مختلف موجوده، یه نسخه‌ی سیاه و همچنین نسخه‌های سفید و نقره‌ای برای خرید موجود هستن. روی قاب پشت نمایشگر دستگاه، لوگوی معروف سری دستگاه‌های ROG قرار داره که با نورپردازی RGB قابل تنظیم همراه شده. واقعاً جذاب و خیره‌کننده است، در آینده تو توضیحات دقیق‌تر بهش می‌پردازیم. این لپ‌تاپ از نظر اندازه خیلی جمع و جور و خوبه اما ضخامتش به نسبت بزرگ به نظر میرسه- که در واقع به عنوان یک لپ‌تاپ گیمینگ معقوله – و این وزن همش یکم سنگین‌تر می‌کنه.


مهام دیجی

یه بخش کنترلی نیمه شفاف هم داره که یک سوم سمت راست دستگاه قرار گرفته و می‌تونی از طریق این بخش به محتویات داخلی دستگاه نگاه کنی. این طراحی به طور کلی حس خوبی به ادم می‌ده که یه دستگاه قوی و در عین حال زیبا داره، که فضای خوبی برای سفارشی‌سازی داره. منظورم از سفارشی‌سازی هم داخلی و بیرونی شه، که به معنای تنظیمات نرم‌افزاری و همچنین امکاناتی که ارائه می‌ده خواهد بود.


نورپردازی جذاب ROG Strix SCAR ۱۵

یک نوار نورپردازی LED در پایین لپ‌تاپ وجود داره که تقریباً یک چهارم از سطح پایینی دستگاه رو پوشش میده. این نورپردازی باعث میشه لپ‌تاپ مثل یه لپ‌تاپ گیمینگ " درخشنده و پر قدرت" به نظر بیاد. این به همراه نورهای پنل شفاف و نور پس زمینه کلیدها واقعا جذاب و البته منحصر به فرده. زیبا و دوس داشتنی که حتی در تاریکی هنوز هم زیباست ؛ بلکه بیشتر!


مهام دیجی

همه‌ی این نورهای LED که توسط ROG Strix ارائه شدن، یه فضای جذاب و ویژه‌ای رو ایجاد می‌کنن. واقعاً وقتی چراغ‌های اتاق خاموش می‌شن، جلوه‌ای خاص به دستگاه می‌ده. اما به صراحت اگه بهش نگاه کنیم، این همه نورها می‌تونن روی عمر باتری تاثیر منفی داشته باشن، پس اگه دوست داری باتریت رو بهتر حفظ کنی، ممکنه از چراغ‌های RGB کمتر استفاده کنی به خصوص توجه کن به نورپردازی پایینی که پشت دستگاه قرار داره و شاید زیاد توی استفاده روزانه دیده نشه.


صفحه نمایش و تجربه بصری:

صفحه نمایش این لپ تاپ واقعاً یکی از بهترین‌هاست که من تا حالا تست کردم! این لپ‌تاپ یه صفحه‌نمایش ۱۵.۶ اینچی با فناوری IPS داره که باعث اجرای بازی‌ها و تماشای فیلم‌ها با رزولوشن QHD (۲K) و وضوح بالا میشه. نرخ تازه‌سازی این صفحه نمایش واقعاً شگفت‌انگیزه، با ۲۴۰ هرتز میتونی لذت ببری از نرخ فریم بالا و البته نرخ تاخیر فقط ۳ میلی‌ثانیه هست که برای گیمرهای حرفه‌ای خیلی مناسبه. این صفحه نمایش هم همچنین از Adaptive Sync استفاده می‌کنه که باعث هماهنگی نرخ فریم با نرخ تازه‌سازی صفحه میشه.


مهام دیجی

وقتی تو بازی‌ها و محتواها این صفحه نمایش رو تست کردم، واقعاً دقتش و واقعیت رنگها توجهمو جلب کرد. بخاطر پشتیبانی از طیف رنگی DCI-P۳ با درصد نهایی ۱۰۰٪ که بهش توانایی ویرایش عکس و فیلم رو هم اضافه می‌کنه از ایسوس تشکر کردم. صفحه نمایش از Dolby Vision HDR برای کنتراست رنگی بالا و تجربه بصری بهتر استفاده می‌کنه و با روشنایی ۳۰۰ نیت، حتی تو مکان‌های روشن میشه محتوا رو راحت دید. به همین خاطر این صفحه نمایش واقعاً یکی از بهترین‌ها در دسته‌ی خودشه، حتی اگه بهترین نباشه، قطعاً توی دسته‌ی برترین ها قرار داره.


حالا به موارد مهمتر درباره‌ی صفحه کلید و ماوس بپردازیم:

صفحه کلید این لپ‌تاپ دارای یک مجموعه سفارشی‌سازی RGB هست که می‌تونی از طریق ابزار Armor Crate به راحتی تنظیمش کنی. واقعا این بخش اینقدر قدرت داره که مستحق یه مقاله‌ای جداگانه‌ست. من برای توضیح کامل‌تر در آینده حتما براش وقت میزارم. یه نکته خوب اینه که دسته اعداد (Num Pad) از صفحه کلید حذف نشده و با فاصله‌ی خوبی بین دکمه‌ها قرار داده شده. همچنین دکمه‌های کنترل و عملکرد هم تغییر کردن و بهتر قرار گرفتن تا عملکردهای مهم رو برای گیمرها بهتر و دسترس‌پذیرتر کنن، به طوری که برای یه کلیک ساده دم دست باشه

در مورد تاچ پد یا ماوس داخلی، می‌دونم که برای گیمینگ معمولاً کارایی عالی نداره و اگه یک گیمر واقعی هستید، احتمالاً انتظار زیادی ازشون نخواهید داشت. اما گزینه‌های جالبی هم وجود دارن که توی طراحی به خوبی معرفی شدن. مثلا یه قسمت دیجیتالی قابل کنترل روی تاچ‌پد اضافه شده و کلید های ماشین حساب به صورت یه پنل دیجیتالی روی تاچ‌پد قرار گرفته. این پنل رو می‌تونید با لمس کردن عبارت "NUM Link" که بالا و راست تاچ‌پد قرار داره، باز و بسته کنید. این تغییر طراحی کمک می‌کنه که نوشتن رمزهای عبور و اعداد راحت‌تر بشه. این یک طراحی واقعا جالبه و از فضا به صورت بهینه استفاده شده.


مهام دیجی

تغییرات کوچک در نواحی کنترلی کلیدها به مراتب حس راحتی بیشتری بهتون می‌ده و به خاطر فاصله‌ی مناسب دست‌ها در حالت تایپ و فاصله‌ی مناسب دکمه‌ها از هم، حس خوبی میده و باعث میشه احتمالا مدت طولانی‌تر بازی کنید یا متن بنویسید. به نظر من این یه لپ تاپ عالی برای کارهای حرفه مثل بازی و حتی کارهای ساده و سبک مثل تولید محتوا و مقاله نویسی است.


نگاهی به بهترین‌های صنعت

در دنیای پیشرفته و تکنولوژی، کمپانی‌ها به دنبال ابتکارات جدید و کارآمد در طراحی دستگاه های دیجیتالی هستند. یکی از این نام‌آوران، ایسوس، با اختراع یک سیستم خنک کننده فوق‌العاده و قدرتمند برای مدل‌های جدید خود، نامی مستحق را به خودش اختصاص داده. ایسوس با طراحی یک سیستم خنک کننده هوشمند و بی‌نظیر، خوشحالی و عملکرد عالی را به کاربران هدیه کرده.

اولش ایسوس از یه چیز به اسم خمیر حرارتی شروع کرده و برای سیستم خنک کننده یه جورایی اولین قدم هست. ایسوس از یه جور سیال حرارتی خاص و فوق‌العاده استفاده کرده که به پردازنده کمک می‌کنه حرارت رو حتی ۱۵ درجه سانتیگراد کم کنه. البته وقتی بفهمیم از چه ماده‌ای صحبت می‌کنیم، متوجه خواهیم شد که چرا قیمتش بالاست!

بعد به هیت‌سینک‌ها نگاه کنین. اون‌ها به طور جذابی حرارت رو از پردازنده، کارت گرافیک و تمام قطعات دیگه جذب می‌کنن. هیت‌سینک‌ها شامل ۲۱۸ پره حرارتی با ضخامت ۰.۱ میلی‌متر هستن که عملکرد جذب حرارت رو به حداکثر میرسونه.

لوله‌های حرارتی هم وظیفه دارن حرارت رو از هیت‌سینک‌ها به فن‌های خنک کننده منتقل کنن. دقت کنین، حتی شش تا لوله‌های حرارتی وجود داره که دور پردازنده، کارت گرافیک، VRAM و VRM جا داده شدن. خب، اینم نشون می‌ده ایسوس واقعاً تو این طراحی تلاش زیادی کرده.

و آخرین ایستگاه! فن‌های خنک کننده هستند که کار رو عالی تموم می‌کنن. دو عدد فن که ۸۴ تیغه خمیده با ضخامت ۰.۱ میلی‌متر دارن دیده میشه. این فن‌ها وقتی دما به بالای ۶۰ درجه‌ی سانتیگراد می‌رسه، به طور خودکار روشن می‌شن و وقتی پایین‌تر از این دما می‌ره، خاموش می‌شن. یعنی هم‌زمان با حفظ کارایی، در مصرف انرژی هم صرفه‌جویی می‌شه.


تونل‌های ضد گرد و غبار!

ایسوس داره رازهای خودش رو که به سمت کارهای خارق العاده حرکن می کنه به ما نشون می‌ده. با این تونل‌ها هوای خنک به طرف دستگاه جاری می‌شن و گرد و غباری که همراهش میاد از بین میره! این حتی باعث میشه جریان هوا تا ۱۵ درصد افزایش پیدا کنه.به‌طور کلی، ایسوس با این سیستم‌های جدیدی که ایجاد کرده، واقعاً یه جور ترنسفورمر تو دست داره که گرما رو به انرژی و کارایی تبدیل می‌کنه.

مهام دیجی

درباره حرارت بالای دستگاه! آیا غیرقابل تحمل است ؟

داغی و گرمای بالا یکی از مواردی هست که در این لپ‌تاپ‌های ابرقدرت حس می کنیم. این داغی از جلوی دستگاه و از دریچه‌های هوا در کناره‌ها به بیرون هدایت میشه. این به واقع بهترین راه برای انتقال گرماست، به جای دریچه‌های پایینی که در بعضی لپ‌تاپ‌های رایج مشاهده میشن.


مهام دیجی

مهام دیجی

مهام دیجی

البته باید بگم حتی با این همه تلاش در طراحی سیستم خنک‌کننده، گرما همچنان وجود داره. ممکنه کمی داغی رو از دو طرف دستگاه احساس کنیم، حتی وقتی که از لپ‌تاپ به‌طور عادی و در شرایطی به جز بازی استفاده می‌کنیم دستگاه گرمه و اگر به بازی کردن بپردازیم، داغی به واقع در حدی بالا میره که حسش می‌کنیم.


تجربه کار با ROG Strix SCAR ۱۵ RTX ۳۰۸۰Ti

ببینید، من خودم تو فضاهای کوچک از این لپ‌تاپ استفاده کردم و دستگاه رو با یه ماوس گیمینگ اکسترنال جفت می‌کنم. با وجود اینکه فضا محدوده و دورش بسته هست من زیاد اذیت نشدم. با این همه حرف و حدیث در مورد گرما، باید بگم که حتی بعد از ۶ ساعت پی درپی بازی در تنظیمات بالا برای بازی‌هایی که چند روز پیش منتشر شده، تا حالا گرمایی که حس کردم تأثیری روی عملکرد نداشته. حتی گاهی بدون اینکه تو بازی‌ها باشیم پردازنده تا ۸۰ درجه سانتیگراد گرم میشه!

البته این افزایش حرارت به هیچ وجه تأثیری روی عملکردم نداره، ولی اگه دستم رو از کنار دستگاه ببرم یا کنار پنل کنترل‌ها بذارم، دمای دستگاه به شدت مشخصه. با بازی‌های طولانی (۴-۶ ساعت) در تنظیمات بالا، دما به ۹۰ درجه سانتیگراد هم رسیده. دمای کارت گرافیک تو بازی به ۷۷ درجه رسید، در حالت عادی هم تا ۴۱ درجه بالا رفت. به راحتی می‌تونید با نرم‌افزار Armory Core سرعت فن‌ها رو کنترل کنید و کنترل دمای دستگاه رو در اختیار داشته باشید. برای من، این نرم‌افزار مثل رگ حیاتی برای سخت‌افزار ROG‌ یه حساب میاد. البته توصیه می‌کنم به تنظیمات خنک‌کننده دست نزنید، مگر اینکه دقیقاً بدونید دارید چکار می‌کنید.


تست لپ تاپ

حالا به قسمت مهم‌ترین قسمت تست‌ها و بررسی‌ها می‌رسیم، که به چندین بخش مختلف تقسیم می‌شه. این بخش‌ها شامل موارد زیر هستند:

تست عملکرد پردازنده:
ما از نرم‌افزار Cinebench R۲۳ برای تست عملکرد پردازنده استفاده کردیم. این نرم‌افزار نتایج تست‌ها رو با کارت‌های رقیب مقایسه می‌کنه و بر اساس نمره‌های عددی، امتیاز دهی می‌کنه. توجه: نسخه R۲۳ نسبت به نسخه‌های قبلی تفاوت‌هایی داره.

تست سرعت حافظه SSD:
نتایج تست‌ها نشون می‌ده که پردازنده این دستگاه رو در موقعیت چهارم از دوازده مورد قرار می‌ده و تنها با سه دستگاه برتر برابری می‌کنه: - AMD Ryzen Threadripper ۲۹۹۰WX - Intel Xeon W-۳۲۶۵M - AMD Ryzen Threadripper ۱۹۵۰X پردازنده‌ی ما به نمره ۹۵۸۵ دست یافته و در مقایسه با بیشتر پردازنده‌های بازی، عملکرد بهتری داره.

تست بازی:
من سه بازی رو روی این دستگاه تست کردم، بازی‌هایی که به نظرم جزو محبوب‌ترین بازی‌ها هستند و بر روی تنظیمات گرافیکی بالا در دستگاه‌های قبلی با عملکرد پایداری مواجه نشدم. این بازی‌ها شامل Control، Dying Light ۲ و Spiderman بودند. درباره‌ی عملکرد بازی Control، در اکثر موارد بدون مشکل کار می‌کرد.

در تنظیمات حداکثری، با استفاده از تنظیمات Ray Tracing به حالت حداکثری و با DLSS در حالت حداکثر، نرخ فریم حداکثر ۷۰ فریم در ثانیه و حداقل ۳۰ فریم در ثانیه بود. این افت در لحظات اکشن‌های شدید به دلیل وجود سیستم‌های پیچیده‌ی فیزیکی و جلوه‌های ذرات پیچیده‌تر بود. این نتایج در تقریب به حالت Performance Mode of Control Ultimate Edition بر روی پلی‌استیشن ۵ با نرخ فریم ۶۰ در ثانیه نزدیک‌تر هستند. اما در بعضی موارد به ۳۰ فریم در ثانیه هم کاهش می‌یابند.

همچنین دمای پردازنده پس از ۵ ساعت بازی مداوم به ۹۴ درجه و دمای کارت گرافیک به ۷۰ درجه رسیده بود، بدون اینکه تأثیر محسوسی در عملکرد دستگاه داشته باشه. در بازی Dying Light ۲، با استفاده از تنظیمات گرافیکی پیچیده با RTX و DLSS، در محیط‌های باز نرخ فریم ۶۰ و در محیط‌های بسته ۸۰ بود. این نرخ‌های فریم در تنظیمات جهان با فشرده‌سازی و طراحی عمودی متراکم در بازی دیده می‌شد. همچنین، حالت تراکم جهانی و تنظیم DLSS روشن با کیفیت نمایش کمتر از ۲K باعث بهبود نمایش می‌شد.

دمای پردازنده پس از ۴ ساعت بازی مداوم Dying Light ۲ به ۹۱ درجه و دمای کارت گرافیک به ۷۲ درجه رسید. در مورد تست بازی مرد عنکبوتی، تصمیم داریم نتایج اون رو در یک مقاله جداگانه به تفصیل بررسی کنیم و به اعماق فنی بازی در این دستگاه بپردازیم. اگر صبر کردن براتون مشکله، بهترین اخبار رو بهتون می‌گم: نتایج بسیار قابل توجهی داریم.


درباره باتری و شارژر

صحبت از باتری هم یکی از موارد خوبیه که در این دستگاه وجود داره. البته واضحه که در حالت باتری، بازی کردن یک انتظار غیر واقعیه، چرا که عملکرد قوی دستگاه در این حالت تحت تأثیر قرار می‌گیره. اما اگر از دستگاه برای استفاده‌های غیر بازی (مثل استفاده از نرم‌افزارهای مونتاژ، فتوشاپ، و پخش فیلم‌های با کیفیت بالا) استفاده کنید، تا حد زیادی از درصد شارژ باتری کم میشه. به طور مثال، از ۱۰۰ درصد شارژ به ۲۰ درصد شارژ در طول مدت ۳ ساعت کاهش پیدا میکنه. البته این زمان می‌تونه برای استفاده‌های سنگین و با تنظیمات خاصی مثل کم کردن روشنایی صفحه به ۵۰ درصد، هنوز هم مناسب باشه و امکان ادامه کار رو فراهم کنه.


مهام دیجی

بهترین برای گیمرها

ROG Strix SCAR ۱۵ G۵۳۳ واقعا تجربه‌ای عالی برای گیمرها به وجود میاره که انگار رویای واقعی بازی رو تجربه می‌کنن. این لپ‌تاپ واسه همه گیمرها مناسبه. اگه تو دنیای بازی‌ها می‌خوای پولت رو یه جایی سرمایه‌گذاری کنی که خودش به خوبی به کار بیاد، این دستگاه واقعا گزینه خوبیه. اگه به مشخصات و اعداد، آمار و فریم‌ها حسابی دقت داری، این دستگاه تو تمام اینها پاسخگو هست و هرگز نا امیدت نمی‌کنه.


بازی‌ها توش چهارچوب گرافیکی شگفت‌انگیزی دارن و نیازی به یه کامپیوتر دسکتاپ قدرتمند نیست. طراحیش هم خیلی باحاله و با افکت‌های صوتی جذاب، واقعا تو بازی‌هات منعکس میشه. ویژگی فوق‌العاده Keystone یک تجربه اختصاصی بهت می‌ده و تنظیماتت رو هم ذخیره می‌کنه. دقیقا مثل اینکه دوست واقعی تو باشه! ROG Strix SCAR ۱۵ G۵۳۳ تمام ویژگی‌هایی که یه گیمر از لحاظ عملکرد گرافیکی می‌خواد رو داره و حتی نیازهای گیمرهای حرفه‌ای رو هم به خوبی برآورده می‌کنه.



مهام دیجی

سوالات متداول

در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود.
در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود.
در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود.
اگر سوال یا نظری هست بفرمائید