advertise

بنچمارک گوشی موبایل و هر آنچه که باید درباره سایت های بنچمارک ۲۰۲۳ بدانید

بنچ مارک گوشی موبایل یا سایت هایی که اصطلاحا بنچمارک میگیرند خصوصا برای اهالی بازی با موبایل بسیار مهم است. اما بنچمارک چیست ؟! بنچ مارکینگ (Benchmarking) یا محک‌زنی به آزمونی برای تست سرعت و قدرت سخت افزار و نرم افزار میگویند. نرم افزار‌های بنچمارک با اجرای تست سخت افزاری و نرم افزاری می توانند قدرت اجزای مختلف گوشی یا رایانه شما را اندازه گیری کنند. بنچمارک‌ها انواع مختلفی دارند. برخی از آن‌ها فقط قدرت پردازش مرکزی یا پردازنده گرافیکی دستگاه را اندازه‌گیری میکنند و برخی دیگر در آزمونی همه جانبه به اجزای مختلف دستگاه امتیاز دهی میکنند.

مهام دیجی

کاربرد بنچمارک چیست و چگونه به ما کمک می کند؟

بنچمارک‌ها نتیجه یک سری بررسی و آزمون هستند و میتوانند به ما در انتخاب محصول مناسب و قضاوت بین قدرت و راندمان و مقایسه درباره محصولات مختلف کمک کند. به طور مثال با بررسی نتایج بنچمارک گوشی‌های مختلف می توانید گوشی های سری پرچم دار را با یکدیگر مقایسه کنید. یا اینکه اگر عاشق دنیای بازیها هستید؛ گوشی های گیمینگ را با همتایان خود یا سایر مدل ها مقایسه کنید. همچنین اگر میخواهید گوشی های مناسب عکاسی را با یکدیگر بررسی کنید این بنچمارک های ویژه میتواند نتایج دقیق عکاسی با گوشی را در اخنتیار شما بگذارد. پس با مهام دیجی همراه باشید تا ابتدا چند نرم افزار برای اجرای تست بنچمارک روی گوشی‌های اندرویدی به شما معرفی کنیم


۱- AnTuTu (یکی از معروف‌ترین و بهترین نرم افزار‌های بنچمارک همه‌جانبه)

این نرم افزار یکی از بهترین تست‌های سخت افزار و نرم افزار را روی گوشی و کامپیوتر اجرا میکند. بنچمارک AnTuTu برای گوشی‌های اندروید و iOS و همچنین کامپیوتر و سیستم‌ عامل‌های ویندوز و لینوکس ubuntu قابل دانلود است. این نرم افزار بنچمارک موارد زیادی مثل قدرت CPU و پردازنده گرافیکی و مموری را اندازه‌گیری میکند و حتی UX یا تجربه کاربر را اندازه گیری میکند و به آن‌ها امتیاز میدهد.

در سایت رسمی AnTuTu همواره لیست‌های قوی‌ترین دستگاه‌های اندرویدی و iOS وجود دارد و بروز میشود. در زمان نوشته شدن این مقاله دستگاه‌های اندرویدی دارای چیپست Snapdragon ۸ Gen ۲ در صدر قدرتمندترین دستگاه‌های اندرویدی قرار دارند و بین دستگاه‌های iOS در حال حاضر صدر این لیست در اختیار دستگاه‌های iPad است و آخرین نسخه آیفون یعنی iPhone ۱۴ Pro در مقام ۶ام دستگاه‌های iOS قدرتمند قرار دارد. احتمال زیادی وجود دارد که تا کنون اسم این بنچمارک را زیاد شنیده باشید. سایت‌های بررسی گوشی و بلاگر‌های مختلف از امتیاز گوشی در این بنچمارک به عنوان راهی برای بیان و مقایسه قدرت دستگاه‌ها استفاده میکنند و در واقع نیز این معیاری قابل اطمینان و عینی برای نمایشگر و مقایسه قدرت پردازشی دستگاه‌های مختلف خواهد بود.



۲- ۳DMark (بنچمارک محبوب برای قدرت گرافیکی سه بعدی)

این بنچمارک قدیمی در سال ۱۹۹۷ معرفی شد و با تمرکز بر قدرت پردازش گرافیکی سه بعدی روی کامپیوتر‌ها آغاز به فعالیت کرد. با ورود گوشی‌های هوشمند به بازار نسخه موبایل این بنچمارک هم برای گوشی‌های اندروید و iOS عرضه شد. در حال حاضر این نرم افزار به عنوان یکی از مراجع قابل اطمینان و مهم برای تست و مقایسه قدرت پردازشی موبایل‌ها و CPU های کامپیوتر و کارت‌های گرافیک استفاده میشود. این بنچمارک با اجرای یک رندر گرافیکی سه بعدی و پردازش و تحلیل قدرت سخت افزار و سرعت و روانی رندر به سخت افزار شما امتیاز میدهد.

در حال حاضر بین کارت‌های گرافیک، NVIDIA GeForce RTX ۴۰۹۰ قدرتمندترین کارت گرافیک جهان و پردازنده‌ی، Intel Core i۹-۱۳۹۰۰K Processor قدرتمند ترین CPU جهان از نگاه سایت این نرم افزار است. علاوه بر نسخه موبایل و کامپیوتر، این بنچمارک نسخه ویژه کامپیوتر‌هایی با واقعیت مجازی دارد که به عملکرد رایانه شما در رندر و پردازش گرافیکی سه بعدی روی واقعیت مجازی امتیاز میدهد.


۴- GFXBench (بنچمارک تخصصی گرافیک)

این بنچمارک دارای طیف گسترده‌ای از تست‌های گرافیکی است که روی اندروید، آی او اس، مک او اس و ویندوز اجرا میشود. شما میتوانید تست‌ها را با نمایشگر روشن و یا خاموش اجرا کنید. کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX ۴۰۹۰ به عنوان یکی از قوی ترین پردازنده‌های گرافیکی جهان در صدر بسیاری از تست‌های این نرم افزار قرار دارد و در موارد دیگر AMD Radeon RX ۷۹۰۰ XTX به عنوان قول گرافیکی شرکت AMD در صدر قرار دارد. این بنچمارک برای کامپیوتر و موبایل رایگان است و یکی از بهترین‌ها برای تست عملکرد پردازنده گرافیکی و قدرت آن‌ها در بازی‌های کامپیوتری است.


۵- BaseMark (بنچمارک همه‌جانبه)

این بنچمارک عملکردی مشابه با AnTuTu دارد و روی اندازه گیری پردازنده، کارت گرافیکی، حافظه‌ی رم، عملکرد وب‌گردی و عملکرد دوربین تمرکز دارد. این برنامه درست مانند AnTuTu به بخش‌های مختلف سخت افزار امتیاز میدهد و در نهایت هرچه امتیاز کلی بالاتر باشد یعنی عملکرد دستگاه شما بهتر خواهد بود. علاوه بر گوشی‌های موبایل این بنچمارک روی کامپیوتر هم اجرا میشود و به بخش‌های مختلف سیستم شما مانند پردازنده‌ی اصلی و گرافیکی، مادربرد، سرعت حافظه و تجربه کاربر امتیاز میدهد. در سایت رسمی این بنچمارک لیست‌های برای نمایش قدرتمندترین و بهترین CPU ها و GPU ها وجود دارد که می تواند به شما در خرید بهترین دستگاه کمک کند.


۶- CrystalDiskMark (بنچمارک سرعت حافظه)

همانطور که در ابتدا گفتیم برخی بنچمارک‌ها به عملکرد همه جانبه سخت افزار امتیاز میدهد و برخی دیگر فقط به جز خاصی از سخت افزار مثل گرافیک، پردازنده یا حافظه امتیاز میدهند. در این بین CrystalDiskMark یکی از این بنچمارک‌های ساده است که به سرعت حافظه‌ی کامپیوتر شما امتیاز میدهد. بعد از روی کار آمدن حافظه‌های SSD و NVMe بازار رقابت در بین حافظه‌ها هم بالا گرفت و نیاز به بنچمارک حافظه برای تحلیل و مقایسه این حافظه‌ها به وجود آمد.


این تست به صورت آنلاین انجام میشود و عملکرد مانیتور را تست میکند. این تست ۹ مرحله مختلف دارد و با استفاده از آن می توانید کیفیت نمایشگر و هر گونه اشکال و ایراد احتمالی را تشخیص دهید. در اولین مرحله این تست با نمایش الگو هایی می توانید کیفیت نمایشگر را مشاهده کنید. در مرحله‌ی بعدی میتوانید در صفحه‌های رنگی هرگونه سوختگی پیکسل را تشخیص دهید. همچنین در این بنچمارک معیارهایی مانند گاما، سرعت پاسخگویی، زاویه دید، گرادیانت و شارپنس نیز قابل تست است.


مرجع بزرگ و قابل اطمینان بنچمارک دوربین

وب سایت dxomark.com از از بهترین مراجع برای بررسی دوربین گوشی‌های موبایل، دوربین‌ها و لنزها است و با دقیق ترین آزمایشات به دستگاه‌های مختلف امتیازات بنچمارک میدهد. در حال حاضر در ابتدای سال ۲۰۲۳ از نگاه این سایت گوشی Huawei Mate ۵۰ Pro بهترین دوربین را در میان تلفن‌های هوشمند دارد. علاوه بر دوربین، این سایت با تست‌هایی که در آزمایشگاه‌های پیشرفته خود انجام میدهد به صدا، نمایشگر و باتری گوشی‌ها هم امتیاز میدهد. سایت DXO برای دوربین‌های هوشمند، امتیازاتی را به حالت‌های مختلف عکاسی مثل Portrait، Landscape و اسپورت میدهد و برای لنز‌ها هم پارامترهای زیادی مثل شارپنس و دیستورشن را در نظر میگیرد.



هنگامی که قصد خرید گوشی یا کامپیوتر جدیدی دارید، تنها بالا بودن میزان امتیاز بنچمارک برای انتخاب دستگاه مناسب کافی نیست. چون با معیار بالاترین میزان بنچمارک همیشه دتسگاه‌هایی گران قیمت به شما پیشنهاد داده خواهد شد. در عوض با معیاری به نام "ارزش" میتوان در مورد خرید محصولی بهتر تصمیم گرفت. "ارزش" به شکلی تعدیل شده‌ی امتیاز بنچمارک با در نظر گرفتن قیمت آن محصول است. برای مثال در مورد کارت‌های گرافیک، با تقسیم امتیاز G۳D Mark بر قیمت کالا شاخصی به نام قیمت-بازده به دست میاید. با توجه به این معیار هنگام خرید میتوانید بهترین دستگاه را با توجه به بودجه‌ای که در دسترس دارید انتخاب کنید. با توجه به این معیار در حال حاضر، Radeon RX ۶۶۰۰ XT با ارزش ترین کارت گرافیک کنونی بازار است.

وبلاگ / بنچمارک گوشی ۲۰۲۳ شامل معرفی بهترین سایت ها

تست استرس چیست؟

تست استرس چیست؟

تست استرس با قرار دادن حداکثر فشار روی CPU در یک بازه زمانی، پایداری و دمای پردازنده‌ی شما را تحلیل و بررسی میکند. با استفاده از تست استرس می توانید متوجه عملکرد سیستم‌های خنک کننده دستگاه خود شوید و همچنین عملکرد پردازنده دستگاه خود را در دما‌های مختلف بسنجید. با استفاده حداکثری از قدرت پردازش CPU به حد مجاز، آزمایش های تست CPU به شما کمک می کند تا میزان توانایی سخت افزار خود را ارزیابی کنید. ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. اگر قصد خرید گوشی قدرتمند دارید میتوانید از سایت مهام دیجی بهترین گوشی‌های روز دنیا را با ۱۸ ماه گارانتی ۵ ستاره طلایی همراه سرویس مهام خریداری کنید.




بهترین گوشی های موجود در بازار

سوالات متداول

در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود.
در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود.
در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود.
اگر سوال یا نظری هست بفرمائید