advertise
مهام دیجی

Xiaomi ۱۳ Ultra - دوربین یا گوشی مساله این است؟!

شیائومی ۱۳ اولترا نام جدیدترین پرچمدار رده بالای شیائومی است که در ماه آپریل ۲۰۲۳ به بازار عرضه است. نقطه عطف مشخصات فنی این گوشی مجموعه چهارگانه دوربین‌های Xiaomi ۱۳ Ultra است که از چهار سنسور ۵۰ مگاپیکسلی تشکیل شده. این دوربین‌ها توسط شرکت لایکا که در ساخت دوربین صاحب سبک است ساخته و طراحی شده است. این مجموعه دوربین قدرتمند در کنار چیپست پرچمدار Snapdragon ۸ Gen ۲ و حداکثر ۱۶ گیگابایت حافظه از ۱۳ اولترا یک ابرقدرت واقعی ساخته است.
اگر این گوشی برای شما جذاب است پیشنهاد میکنیم تا انتهای این بررسی با مهام دیجی همراه باشید تا ویژگی‌های این گوشی قدرتمند را با هم بررسی کنیم.

مهام دیجی

آنباکسینگ Xiaomi ۱۳ Ultra

جعبه این گوشی شباهت زیادی با نسخه‌های پرو و اولترا اخیر دارد. نقطه قرمز رنگ لوگو شرکت لایکا جعبه این گوشی را از سایر مدل رده پایین تر این شرکت متمایز میکند. در داخل جعبه این گوشی، یک آداپتور برق ۹۰ واتی و یک کابل USB-A-to-C قرار داده شده. همچنین بسته بندی این گوشی شامل یک قاب محافظ مناسب عکاسی است که کاملاً کاربردی است.
چیزی که شما در بسته بندی استاندارد این گوشی پیدا نمیکنید، بسته دوربین حرفه‌ای برای Xiaomi ۱۳ Ultra است که می‌توان آن را به‌طور جداگانه با قیمت ۱۳۰ یورو خریداری کرد. این کیت شامل یک قاب گوشی زیباتر، یک دستگیره سمت راست مجزا، یک حلقه آداپتور فیلتر است که به شما امکان می دهد فیلترهای لنز استاندارد ۶۷ میلی متری را روی گوشی ببندید، یک درپوش لنز (یا در این مورد، یک کلاهک کامل سیستم دوربین) و یک بند نیز در این بسته بندی قرار داده شده است.

مهام دیجی

مهام دیجی

همه موارد طراحی و سخت افزار گوشی شیائومی سیزده Ultra باعث میشود این گوشی کمتر شبیه یک تلفن و بیشتر شبیه یک دوربین کامپکت باشد، و دستگیره دستی و دکمه شاتر دو مرحله ای و دکمه زوم، رفتار این گوشی را شبیه به یک دوربین میکند. 


طراحی ، کیفیت ساخت و هندلینگ گوشی Xiaomi ۱۳ Ultra

نصب سخت افزار پیشرفته دوربین در گوشی های هوشمند هرگز ظاهری ظریف در پشت گوشی ایجاد نمی کند و Xiaomi Ultra قبلی هم گوشی‌های زمختی بوده‌اند. اما آنها همیشه صاحب آن بوده اند و مجموعه های بزرگ دوربین را به شیوه خاص خود جذاب کرده اند.
با این حال، وقتی رندرهای اولیه را دیدیم، در مورد این گوشی اطمینان نداشتیم. بالاخره با یک گوشی/دوربین حرفه‌ای طرف هستیم.
اما در واقعیت، اوضاع به این بدی نیست. در واقع اصلا بد نیست. در هر صورت، نوعی سطح شیب دار که به مجموعه دوربین دایره ای بزرگ منتهی می شود، به ایجاد یک انتقال نرم تر از ضخامت گوشی هوشمند به ضخامت دوربین کمک می کند. این سطح شیب دارد باعث میشود حداکثر ضخامت این گوشی آنقدر هم چشمگیر نباشد.

مهام دیجی

در حالی که مشخصات رسمی ۹.۱ میلی‌متر ضخامت را نشان میدهد (در قسمت نازک اندازه‌گیری می‌شود)، تست‌ها سایت جی اس ام آرنا ۹.۳ میلی‌متر را نشان می‌دهند. از طرف دیگر، ضخامت در قسمت دوربین لایکا ۱۵.۲ میلی‌متر است. بنابراین دوربین تقریباً ۶ میلی‌متر بیرون زده است و این اختلاف به علت وجود رمپ چندان اذیت کننده نیست.
این دوربین ها که با همکاری متخصصان اپتیک آلمانی شرکت لایکا طراحی شده اند، در زیر یک دایره شیشه ای مشترک به قطر ۵۵ میلی متر در کنار هم قرار گرفته اند. این دایره‌ی شیشه‌ای چند میلی متر بزرگتر از ۱۲S Ultra است و کمی پایین تر در پشت گوشی قرار گرفته است.


مهام دیجی
مهام دیجی

از آنجایی که اکنون یک دوربین اضافی وجود دارد و مرکز اکنون لوگوی لایکا در وسط شیشه دوربین است. بر خلاف گوشی موبایل ۱۲S Ultra که دوربین اولترا واید در مرکز بود، دوربین‌ها در این گوشی به کناره‌ها جا به جا شده اند.
مکان جدید لنز فوق عریض در گوشه سمت راست بالای خوشه است، این آرایش دوربین باعث نزدیک شدن بیشتر لنز فوق عریض به گوشه‌ها میشود. با توجه به موقعیت قرارگیری این لنز امکان زیادی وجود دارد که هنگام عکاسی لنز فوق عریض با دست مسدود شود پس ارزش دارد که هنگام عکاسی با این لنز مراقب انسداد زاویه دید باشید.
پنل پشتی ۱۳ اولترا از چرم مصنوعی ساخته شده است، و یکی از بهترین پیاده‌سازی متریال است که ما آن را دوست داشته‌ایم. همانند تجربه لمس ۱۲ اولترا  ، پشتی چرمی مانند گوشی Xiaomi ۱۳ Ultra احساس نرمی و چسبندگی دلچسب دارد. این گوشی در رنگ‌های مشکی ، سبز و سفید عرضه می شود که نظر من رنگ سبز زیتونی بسیار جذاب است.


مهام دیجی

تا حدودی غیرمعمول است اما پنل پشتی تا لبه‌های کناری ادامه ندارد- در عوض، این فریم آلومینیومی است که به سمت داخل منحنی می‌شود تا در پشت گوشی به هم برسند. ما جنس فلزی فریم این گوشی را دوست داشتیم و حس خوبی داشت.
فریم فلزی از رنگی به رنگی دیگر با پنل پشتی مطابقت دارد و روکشی سندبلاست دارد. قرارگیری متقارن نوارهایی که آن را تقسیم می‌کند و آن را قادر می‌سازد به عنوان آنتن عمل کند، برای کسانی که توجه به جزئیات را دوست دارند، طراحی خیلی خوبی است.
طبق معمول یک فرستنده مادون قرمز به‌علاوه دو سوراخ میکروفون نیز وجود دارد. مجموعه دیگری از سوراخ‌های بلندگو در پایین قرار دارد که توسط یک میکروفون و شیار سیم‌کارت (نانوی دوگانه، بدون میکرو اس‌دی) به هم متصل می‌شوند. واشر روی سینی کارت به مقاومت در برابر آب اشاره دارد و برگه مشخصات آن را با رتبه رسمی IP۶۸ تأیید می کند.


مهام دیجی

کناره های مسطح برای در دست گرفتن یک مزیت است. این طراحی فضای مناسبی برای گرفتن Xiaomi ۱۳ Ultra فراهم می کند و برداشتن این گوشی  از روی میز نیازی به تمرکز خاصی ندارد. همچنین این مسئله وجود دارد که برآمدگی دوربین، این گوشی را به طور قابل توجهی از سطح بالا می برد، بنابراین فقط فریم صاف باعث سهولت استفاده از گوشی نمیشود.
کنترل‌های فیزیکی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا در سمت راست قرار دارند. دکمه پاور در وسط، دکمه تنظیم صدا در بالای آن. همانطور که انتظار می رفت همه آنها عمل کلیک بسیار محکم دارند و همچنین فلزی هستند.


حسگر اثر انگشت این گوشی در زیر صفحه قرار داده شده است. سنسور از نوع نوری است و دقیقاً در ارتفاع مناسب قرار می گیرد. نه خیلی پایین، نه خیلی بالا، و با سرعت و دقتی که در این سطح انتظار دارید کار می کند.
و اما روبروی گوشی، ما صفحه نمایش ۶.۷۳ اینچی LTPO AMOLED را بسیار دوست داشتیم.

مهام دیجی


حاشیه‌های اطراف کوچک است و منحنی‌هایی که Gorilla Glass Victus در کناره‌ها ایجاد می‌کند، ظاهر و حس ممتازی دارد و شایسته دستگاهی با این قیمت است.
بخشی از این تصور شیک گوشی شیائومی Ultra را نیز می توان به وزن گوشی نسبت داد. با وزن ۲۲۷ گرم، وزن آن چند گرم کمتر از گلکسی اس ۲۳ اولترا (۲۳۴ گرم) یا آیفون ۱۴ پرومکس (۲۴۰ گرم) است، بنابراین به سنگین‌ترین گوشی در این کلاس نیست.
 به طور خلاصه، شیائومی ۱۳ اولترا با وجود شک و تردیدهای اولیه طراح ظاهر آن زیباست، خوب کار می کند و احساس گرانی می کند.


مهام دیجی

نمایشگر گوشی Xiaomi ۱۳ Ultra

شیائومی ۱۳ اولترا به صفحه نمایش ۶.۷۳ اینچی OLED مجهز شده است که بسیار عالی است. با رزولوشن ۱۴۴۰x۳۲۰۰ پیکسل، نرخ تازه سازی تطبیقی ​​۱۲۰ هرتز، کاهش نور PWM و پشتیبانی از Dolby Vision، این نمایشگری فوق العاده است که با برترین پرچمداران برابری میکند.
وقتی صحبت از روشنایی به میان می آید، ۱۳ Ultra برای کمی بیش از ۱۲۰۰ نیت در حالت روشنایی تطبیقی ​​خوب بود.


دقت رنگ
شیائومی ۱۳ اولترا دارای منوی تنظیمات رنگ آشنای شیائومی است، اما با پیچ و تاب زیاد. حالت رنگ اصلی اکنون PRO است و مانند سایر گوشی‌های شیائومی حالت پیشفرض Vivid نیست. حالت‌های دیگر هم برای انتخاب رنگ و نور این گوشی وجود دارد.
به هر حال، حالت PRO رنگ اصلی، نتایج خوبی را برای نمونه‌های آزمایشی sRGB نشان می‌دهد. با این حال، اگر به حالت رنگ گرم تغییر حالت بدهید،  اساساً یک نمایش sRGB عالی خواهید داشت.
همانطور که قبلاً هم در گوشی‌های شیائومی مشاهده کردیم، حالت‌های sRGB و P۳ نام‌گذاری شده در منوی تنظیمات پیشرفته، خوانش دقیقی برای نمونه‌های رنگی مربوطه به ما نمی‌دهند.

مهام دیجی

نرخ تازه سازی و وضوح تصویر
مشابه دیگر شیائومی‌های اخیر با صفحه‌نمایش گوشی شیائومی ۱۳ اولترا فوق العاده است. نمایشگر ۱۴۴۰P این گوشی به شما امکان می‌دهد تا انتخاب کنید که تصویر گوشی باید با وضوح اصلی خود رندر شود یا ۱۰۸۰p پایین‌تر، پیش‌فرض این است رزولوشن کمتری انتخاب باشد تا فشار کمتری به باتری و گرافیک گوشی وارد شود. هنگامی که در حالت ۱۴۴۰p هستید، یک ضامن نیز وجود دارد که به گوشی اجازه می‌دهد تا زمانی که مناسب است، به‌طور خودکار به ۱۰۸۰p کاهش یابد.
این نمایشگر تا ۱۲۰ هرتز نرخ تازه‌سازی را پشتیبانی می‌کند و دو حالت برای نرخ تازه سازی وجود دارد - سفارشی (انتخاب بین سقف‌های تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز یا ۶۰ هرتز) و پیش‌فرض که حالت سوئیچینگ خودکار است.

مهام دیجی

نرخ تازه‌سازی تطبیقی ​​همانطور که انتظار می‌رود عمل می‌کند. زمانی که صفحه محتوای ثابت را نشان می‌دهد به ۱ هرتز کاهش می‌یابد و می‌تواند به طور باورنکردنی پویا باشد. فریم ریت این نمایشگر به طور مداوم بین ۱۰ هرتز و ۱۲۰ هرتز بدون هیچ وقفه‌ای تغییر می‌کند. در بازی‌ها یا مرورگرها. سناریوهای معدودی که شاهد آن بودیم برای نرخ‌های تازه‌سازی ثابت، علاوه بر ۱ هرتز برای تصاویر ثابت، ۲۴ هرتز برای ویدئوهای ۲۴ فریم بر ثانیه، ۳۰ هرتز برای کلیپ‌های ۳۰ فریم در ثانیه، و ۶۰ هرتز برای کلیپ‌ها و برنامه‌های فریم ریت بالا بودند.
صفحه نمایش همیشه روشن از ۳۰ هرتز استفاده می کند، و در چند مورد، شاهد نمایش محتوای ثابت با فرکانس ۱۰ هرتز بودیم. همانطور که اشاره کردیم، صفحه نمایش واقعاً پویا است. دقیقا همان اندازه‌ای که از یک گوشی رده بالا انتظار میرود.
هر چند یک نکته جالب وجود دارد. حداقل نرخ تازه سازی به روشنایی صفحه نمایش بستگی دارد. اگر روشنایی کمتر از ۱۰۰ نیت باشد، نرخ تازه‌سازی بسته به موقعیت در حداکثر (۶۰ هرتز یا ۱۲۰ هرتز) حفظ می‌شود و تنها زمانی که به زیر این حداکثر می‌رسد، برای فریم‌های ویدیویی خاص (۲۴ یا ۳۰ فریم در ثانیه) است.
از طرف دیگر، صفحه نمایش از کم نور کردن PWM با فرکانس بالا ۱۹۲۰ هرتز پشتیبانی می کند، بنابراین نباید افرادی را که به کنترل معمول روشنایی PWM فرکانس پایین روی صفحه های OLED حساس هستند آزار دهد. و این یک قابلیت کلیدی در جهت سلامت چشم است.


HDR و استریم ویدیو
Xiaomi ۱۳ Ultra با پشتیبانی از Widevine L۱ DRM عرضه می شود و پخش استریم ویدیو Full HD با پشتیبانی HDR۱۰/۱۰ پلاس و Dolby Vision در پلتفرم های محبوب در دسترس است.


عمر باتری Xiaomi ۱۳ Ultra

۱۳ اولترا مانند اکثر رقبای خود دارای یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی است. این یک نوع ارتقاء نسبت به باتری ۴۸۶۰ میلی آمپر ساعتی ۱۲S Ultra است که به نوبه خود نوعی کاهش نسبت به ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی Mi ۱۱ Ultra بود.
این گوشی در تمام تست‌های ما اعداد قابل‌اعتمادی را نشان داد و نسبت به نسل قبلی پیشرفت‌های زیادی کرده.

مهام دیجی

نتیجه تست باتری در مرور وب ۱۵:۲۹ ساعت و کمی پایین‌تر از میانگین این کلاس گوشی است، در حالی که ۱۹:۱۳ ساعتی که در حین پخش ویدیوها به دست آوردیم که با اینکه به اندازه‌ی Galaxy S۲۳ Ultra نیست، ولی عددی قابل قبول است و از بسیاری از گوشی‌های این کلاس بیشتر است.
طول عمر تماس صوتی چند ساعت کوتاهتر از Galaxy است، اما با حدود ۳۶ ساعت این هم از میانگین کلاس خود بالاتر است. در مجموع، Xiaomi ۱۳ Ultra امتیاز استقامت ۱۰۸ ساعت را کسب کرده است.


سرعت شارژ Xiaomi ۱۳ Ultra

۱۳ Ultra از فناوری‌های USB Power Delivery ۳.۰ و Qualcomm Quick Charge ۴.۰ پشتیبانی می کند و از شارژ تا ۹۰ وات پشتیبانی میکند. این همان چیزی است که روی شارژر همراه آن نیز نوشته شده است. در آزمایش ما، حداکثر توان مصرفی، ۷۷ وات بود، و به نظر ما به اندازه کافی نزدیک عدد تبلیغ شده است.
شیائومی می‌گوید ۱۳ اولترا باید در ۳۵ دقیقه از صفر درصد تا ۱۰۰ درصد شارژ شود، در حالی که طبق اندازه‌گیری ما، شارژ کامل این گوشی ۴۰ دقیقه طول می‌کشد. شاید شیائومی این مقدار را در حالی تبلیغ میکند که گوشی خاموش است ولی ما این عدد را با گوشی روشن تست کردیم. در تستی که ما انجام دادیم، ۹۱ درصد در نیم ساعت ثبت شد.

مهام دیجی

در هر صورت، زمانی که صحبت از شارژ سریع باشد، نتایج ثبت شده با Xiaomi ۱۳ Ultra را میتوان متوسط نامید. رقبای این گوشی مثل ۱۳ پرو خود شیائومی از این گوشی سریع‌تر هستند، در حالی که گلکسی‌ها و آیفون‌ها کندتر هستند. پس نتایج این گوشی در زمینه سرعت شارژ کاملا قابل قبول است.
۱۳ Ultra از شارژ بی سیم و شارژ بیسیم معکوس  پشتیبانی می کند. شیائومی می گوید این گوشی می تواند به صورت بی سیم تا ۵۰ وات شارژ شود و در ۴۹ دقیقه به ۱۰۰ درصد برسد. از سوی دیگر، این گوشی قابلیت خروجی تا ۱۰ وات را دارد، بنابراین در صورت پشتیبانی از شارژ بی‌سیم استاندارد Qi، می‌توانید به راحتی یک هدفون یا ساعت هوشمند را شارژ کنید.


اسپیکر‌های Xiaomi ۱۳ Ultra

شیائومی ۱۳ اولترا دارای یک جفت بلندگوی استریو است که یک درایور آن در پایین گوشی قرار دارد و دیگری در بالای گوشی قرار دارد و صدا را هم به سمت جلو از طریق گوشی و هم از طریق یک مشبک روی صفحه بالایی به بیرون هدایت می‌کند. هیچ همکاری با Harman/Kardon مانند نسخه‌های پیشین شیائومی‌های Ultra وجود ندارد، اما هنوز پشتیبانی Dolby Atmos وجود دارد.


در جهت عمودی، بلندگوی بالایی کانال چپ را دریافت می‌کند و کانال ها برای مطابقت با جهت افقی تغییر می کنند. دو بلندگو هر کدام یکی از کانال مربوطه خود را خروجی می دهند، اما همچنین یک نسخه ضعیف شده از کانال مقابل را نیز پخش میکنند. جداسازی استریو به خوبی انجام میشود و تضمین می کند که در صورت مسدود کردن کامل یک بلندگو با دست، چیزی را از دست نخواهید داد.

مهام دیجی

مهام دیجی

در آزمایش ما، ۱۳ Ultra رتبه "بسیار خوب" را برای بلندی صدا به دست آورد که با تمام رقبای سطح بالا برابری می کند. صدای آن بسیار شبیه به ۱۲S Ultra است، و این نتایج قابل قبول است. ما خروجی متعادل ، آوازهای دلپذیر و تریبل کاملاً مشخص دریافت می کنیم. این یکی از بهترین اسپیکر هاست که میتوانید بدست آورید.
توجه داشته باشید، این در حالت پیش‌فرض است که Dolby Atmos روشن است. خاموش کردن دالبی اتموس منجر به کاهش قابل توجه پاسخ فرکانس پایین می شود.


MIUI ۱۴ روی Android ۱۳ - نرم افزار Xiaomi ۱۳ Ultra

شیائومی ۱۳ اولترا رابط کاربری MIUI ۱۴ را بر اساس هسته اندروید ۱۳ اجرا می کند. این آخرین نرم افزاری است که می‌توانید روی یک گوشی شیائومی داشته باشید، بنابراین Ultra همانطور که انتظار می‌رود، نرم افزار بروز پرچمدار را اجرا میکند. این یک بسته نرم افزاری است که قبلاً در Xiaomi ۱۳ Pro تجربه کرده بودیم، بنابراین شگفتی های جدیدی وجود ندارد.


مهام دیجی

این گوشی دارای یک رابط کاربری MIUI ۱۴ با جزئیات اختصاصی در اندروید ۱۳ است که می توانید مقاله بررسی تخصصی مهام دیجی MIUI ۱۴ را از اینجا مطالعه کنید.


عملکرد و بنچمارک‌های Xiaomi ۱۳ Ultra

جای تعجب نیست که شیائومی ۱۳ اولترا از پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۲ استفاده میکند. چیپست گران‌قیمت پرچمدار کوالکام که در سال ۲۰۲۳ معرفی شد. این همان چیپستی است که در Xiaomi ۱۳ Pro دیدیم و همچنین Galaxy S۲۳ Ultra و خیلی پرچمداران دیگر.
چیپست قدرتمند Snapdragon ۸ Gen ۲ دارای یک پردازنده هشت هسته‌ای با یک هسته اصلی، چهار هسته عملکردی که خود از ۲ مجموعه دوتایی تشکیل شده و سه هسته برای برنامه‌های کاربردی ضعیف تر است. بنابراین ۸ نسل ۲ دارای یک آرایش ۱+۲+۲+۳ است. مشخصات فنی کامل این چیپست شامل هسته های CPU ۱x۳.۲ GHz Cortex-X۳ + ۲x۲.۸ GHz Cortex-A۷۱۵ و ۲x۲.۸ GHz Cortex-A۷۱۰ و ۳x۲.۰ GHz Cortex-A۵۱۰ میشود.

مهام دیجی

چیپست Qualcomm Snapdragon ۸ Gen ۲ نسبت به نسل قبلی یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۱ حدود ۳۵ درصد عملکرد بالاتر و ۴۰ درصد راندمان باتری بهبود یافته دارد. بهبود عملکرد این چیپست در بخش CPU حدود ۲۵ درصد است  در بخش GPU که شامل پردازنده گرافیکی Adreno ۷۴۰ میشود عملکرد تا ۴۵ درصد افزایش پیدا کرده است. شیائومی ۱۳ اولترا همچنین از فناوری‌های حافظه جدید و سریع‌تر (LPDDR۵X برای RAM و UFS  ۴.۰ برای ROM) پشتیبانی می‌کند. این سخت افزار فوق العاده است، اما از آنجایی که احتمالاً جدیدترین تلفن‌ها را با آخرین رقبای آن‌ها مقایسه میکنند. این مشخصات فنی عالی و همچنین قابل انتظار و معمول هستند.
Xiaomi ۱۳ Ultra در سه پیکربندی حافظه عرضه میشود.  ۱۲GB/۲۵۶GB، ۱۶GB/۵۱۲GB و ۱۶GB/۱TB.


مهام دیجی

برای شروع بررسی بنچمارک‌های این گوشی با GeekBench شروع میکنیم و میبینیم که Xiaomi ۱۳ Ultra در هر دو تست تک هسته ای و چند هسته‌ای عملکرد عالی دارد. تفاوت‌های عملکردی زیاد نیست، اما دیدن گوشی مورد نظر در بالای نمودارها خوشایند است.
در نمودار Antutu با فاصله کمی ضعیف‌تر از ROG Phone ۷ است، اما همچنان بالاتر از Galaxy S۲۳ Ultra قرار میگیرد.
با رفتن به بنچمارک‌های گرافیکی، این گوشی به بهترین بی بدیل تبدیل میشود. در چندین تست گرافیکی انجام شده روی این گوشی، شیائومی ۱۳ اولترا یا در صدر قرار می‌گیرد، یا جایی همون بالاها بین بهترین هاست.
با در نظر گرفتن عملکرد درخشان Mi ۱۳ Ultra در بنچ مارک‌های پردازشی و گرافیکی، آیا فکر میکنید این گوشی برای فشار‌های طولانی مدت مناسب است؟! در واقع، هم در تست یک فشار روی پردازنده و هم در تست استرس ۲۰ دقیقه ای Wildlife در ۳D Mark، این گوشی پایداری قابل توجهی از خود نشان داد.

مهام دیجی

شیائومی از فناوری Loop Liquid Cool (که Mi IceLoop نیز نامیده می شود) استفاده کرده است . این اولین استفاده از سیستم خنک کننده حلقوی بزرگ با تکنولوژی صنعت هوافضا روی یک تلفن هوشمند است. این سیستم خنک کننده یک شکاف در وسط دارد که کانال را با بخار داغ خارج شده از SoC از کانال برگشتی با مایع متراکم شده جدا می کند و بنابراین تخلیه گرما بسیار بهینه میشود. داده‌های آن‌ها نشان می‌دهد که آن ۳ برابر موثرتر از اتاق‌های بخار سنتی در تلفن‌های هوشمند است.


مهام دیجی

چیزی که ما میگوییم این است که هنگام انجام این آزمایش های فشار سنگین، تلفن به طور قابل توجهی از بیرون گرم می شود. در واقع، این بدان معناست که گرما از اجزای تولید کننده آن دور می ماند. در نهایت این نکته وجود دارد که گوشی  آنقدر داغ نمی‌شود که نتوانید آن را در دست نگه دارید، پس نگران نباشید!


دوربین Xiaomi ۱۳ Ultra

بهترین سخت افزار دوربین در صنعت گوشی موبایل
Xiaomi ۱۳ Ultra برخلاف دوربین‌های دیجیتال، دارای چهار دوربین است. این پرچمدار شیائومی دارای کامل ترین سخت افزار تصویربرداری در گوشی های هوشمند است. امسال سال سنسورهای دوربین ۱ اینچی در گوشی‌های موبایل است و Mi ۱۳ Ultra نیز یکی از این سنسورها را دارد، دوربین اصلی این گوشی دارای دیافراگم متغیر است، دیافراگم متغیر در دوربین‌های گوشی‌های موبایل بینظیر است و حس خاصی به دوربین این گوشی هوشمند اصافه میکند. به جز دوربین اصلی این گوشی، سه دوربین دیگر آن همگی از یک سنسور استفاده می‌کنند، و حتی اگر گوشی موبایلی در سایر دوربین‌ها سنسوری بزرگ‌تر داشته باشید، استفاده از ۳ سنسور ۵۰ مگاپیکسلی یکسان ۱/۲.۵۱ اینچی که شامل دوربین‌های فوق عریض و دو دوربین تله فوتو میشود همگی در کنار هم موردی خاص است که این گوشی را از سایر دستگاه‌های رقیب متمایز میکند.


سخت افزار زیرین دوربین اصلی منحصر به فرد نیست. این سنسور در گوشی‌های پرچمدار Vivo ،Oppo و حتی خود Xiaomi ۱۳ Pro استفاده می شود که همگی از حسگر IMX۹۸۹ سونی استفاده می کنند. این سنسور دارای یک طراحی Quad Bayer با وضوح اسمی ۵۰ مگاپیکسل و پیکسل‌های مجزا به اندازه‌ی ۱.۶ میکرومتر است که پس از جمع‌بندی ۴ به ۱، تصاویری با وضوح ۱۲.۵ مگاپیکسل ایجاد می‌کند (در آن صورت می‌توانید آن را به صورت پیکسل‌هایی با اندازه‌ی ۳.۲ میکرومتر در نظر بگیرید).
جایی که نقطه عطف دوربین Xiaomi ۱۳ Ultra است چیزی است که در جلوی سنسور‌ اصلی دوربین این گوشی قرار دارد. شیائومی در اینجا یک لنز با دیافراگم دوگانه را روی دوربین اصلی قرار داده است که به شما امکان می‌دهد بین دیافراگم پیش‌فرض f/۱.۹ (مانند شیائومی ۱۳ پرو) یا حالت f/۴.۰ یکی را انتخاب کنید. این به شما امکان کنترل عمق میدان را می‌دهد و به شما امکان می‌دهد از سوژه‌های واضح‌تر در فواصل نزدیک‌تر عکس بگیرید، در غیر این صورت تنظیمات دیافراگم باز، عمق میدان بسیار کمتری ایجاد می‌کند و پشت صحنه جلوه بوکه میدهد.

مهام دیجی

لنز سنسور اصلی ۱ اینچی دوربین شیائومی ۱۳ اولترا ۸ عنصری است و لرزشگیر اپتیکال دارد. خوشبختانه نصب مکانیسم دیافراگم متغیر با این لرزشگیر اپتیکال تداخلی نداشته است.
سه دوربین دیگر به جز سنسور اصلی ۱ اینچی، هر کدام از سونی IMX۸۵۸ استفاده می کنند. این سنسور‌ها فرمت اپتیکال ۱/۲.۵۱ اینچی دارند و همچنین اسماً یک واحد ۵۰ مگاپیکسلی Quad Bayer با پیکسل‌های مجزا با اندازه ۰.۷ میکرومتر هستند. ما فکر می‌کنیم این ثبات در سخت‌افزار ویژگی خوبی برای ثبات در ویژگی‌های تصویر است. در ادامه در این باره صحبت خواهیم کرد.

مهام دیجی

لنز دوربین فوق عریض دارای پوشش زاویه دید ۱۲۲ درجه است که بسیار عریض است و با چیزی شبیه به فاصله کانونی معادل ۱۲ میلی متر در یک دوربین فول فریم مطابقت دارد. شیائومی ۱۲S Ultra و Xiaomi ۱۱ Ultra همچنین دارای دوربین‌های فوق‌العاده عریض بودند، بنابراین ظاهراً این ترجیح شیائومی برای انتخاب دوربین فوق عریض است.
از آنجایی که ما به Ultra های قبلی اشاره کردیم، لازم به ذکر است که هر دوی آنها دارای سنسورهای بزرگتر در لنز فوق عریض (۱/۲.۰ اینچ ۴۸ مگاپیکسل) بودند. همچنین Oppo Find X۶ Pro دارای یک سنسور حتی بزرگتر در دوربین فوق عریض خود با اندازه ۱/۱.۵۶ اینچ است، اگرچه نمی تواند به اندازه شیائومی زاویه دید بالا را پوشش دهد. دوربین فوق عریض Galaxy S۲۳ Ultra از سنسوری با اندازه مشابه (البته سنسور متفاوت) استفاده می کند و vivo X۹۰ Pro دارای سنسور کوچکتر با اندازه ۱/۲.۹۳ اینچ است.
به سراغ دوربین تله فوتو می رویم که دو عدد از آن ها وجود دارد. دوربینی که زوم کمتری دارد دارای فاصله کانونی معادل ۷۵ میلی‌متر (۳.۲ برابر زوم در مقایسه با ۲۳ میلی‌متر دوربین اصلی) و دیافراگم f/۱.۸ است. لنز پریسکوپ طولانی‌تر، دارای فاصله کانونی معادل ۱۲۰ میلی متر (زوم ۵ برابر) و f/۳.۰ است. و خوشبختانه هر دوی این لنز‌های تله فتو دارای تثبیت کننده نوری هستند.


مهام دیجی

مقایسه دوربین Xiaomi ۱۳ Ultra با رقبا می تواند بسیار طولانی باشد، بنابراین ما فقط به زوم ۳ برابری Find X۶ Pro اشاره می کنیم. حسگر بزرگتر آن (۱/۱.۵۶ اینچ) از یک طرف به آن برتری می دهد، اگرچه لنز کم نور آن (f/۲.۶) و دسترسی کوتاه تر (۶۵ میلی متر) ممکن است به نوعی این را نفی کند و نهایت اوپو Find هیچ پاسخی به تله فوتو ۵x شیائومی ندارد.
این دوربین سلفی گوشی Xiaomi ۱۳ Ultra است که ما چندان از آن مطمئن نیستیم. سنسور ۳۲ مگاپیکسلی در دوربین جلو مدتی است که گوشی‌های شیائومی استفاده میشود. البته نحوه اجرای آن بین گوشی‌های مختلف متفاوت است. در مورد این گوشی، حالت ۸ مگاپیکسلی وجود ندارد، بنابراین شما فقط عکس های ۳۲ مگاپیکسلی دریافت می کنید. همچنین دوربین سلفی این گوشی فاقد فوکوس خودکار است و قابلیت فیلمبرداری ۴K نیز وجود ندارد. به نظر ما این دوربین برای یک گوشی پرچمدار شاید مناسب نباشد.


نرم افزار دوربین شیائومی ۱۳ اولترا

برنامه دوربین گوشی Xiaomi ۱۳ Ultra، تا حدودی با شیائومی‌های قبلی که دیده بودیم متفاوت است، و این شامل Xiaomi ۱۲S Ultra سال گذشته و گوشی شیائومی ۱۳ پرو چند ماه پیش میشود. البته این تفاوت چشمگیر نیست و عملیات‌های اصلی مثل تغییر حالت ها و تغییر سطح زوم ساده است.
منظره یاب چند دکمه در انتهای آن دارد، یکی برای حالت‌های لایکا (پر جنب و جوش یا معتبر) و دیگری برای حالت فلاش. اطراف صفحه اصلی دوربین نوار وظیفه‌ای مشاهده میشود که وقتی آنها را روشن می کنید نشانگرهای تنظیمات دیگر ظاهر می شوند (مثل HDR خودکار) و ضربه زدن روی آن نشانگرها ویژگی را غیرفعال می کند و نشانگر را هم حذف می کند.


اگر می خواهید یک بار دیگر این ویژگی را فعال کنید، یا باید از هر نقطه در منظره یاب به پایین سواپ کنید یا روی دکمه فلش کوچک ضربه بزنید تا منو باز شود. این منوی تنظیمات متنی را باز می‌کند که بسته به حالتی که در آن هستید متفاوت است. در حالت عکس شامل مواردی مانند نسبت تصویر، زمان بندی عکاسی، حالت ماکرو (خودکار، خاموش، روشن) و تنظیمات دیافراگم (f/۱.۹، f/۴.۰، و همچنین خودکار) نیز از اینجا قابل تغییر است.
یک حالت حرفه ای با امکانات کامل نیز وجود دارد که می توانید تنظیمات نوردهی (تعادل رنگ سفید، ISO، سرعت شاتر، دیافراگم، جبران نوردهی) را تنظیم کنید. طبیعتاً در اینجا می توانید از فوکوس دستی نیز استفاده کنید. چندین قابلیت کمکی نیز در دسترس است، از جمله هیستوگرام زنده، پیکینگ کمکی فوکوس و زبرا برای جلوگیری از سوختن تصاویر در نور زیاد.


یک ویژگی منحصر به فرد که با تغییر دیافراگم و در نتیجه عمق میدان بیشتر فعال می شود، حالت Fastshot است. این بر اساس اصل عکاسی هایپرفوکال است، که در آن طیف وسیعی از فواصل در ناحیه فوکوس وجود دارد که در آن سوژه ها در فوکوس قابل قبولی واضح خواهند بود. می توانید فوکوس را در سه فاصله از پیش تعیین شده (۰.۶ متر، ۱.۲ متر، ۵ متر) تنظیم کنید و با دو بار فشار دادن دکمه کاهش صدا برای راه اندازی دوربین، آماده عکس برداری در ۰.۸ ثانیه باشید.


کیفیت عکس دوربین گوشی موبایل Xiaomi ۱۳ Ultra در نور روز

گفتن اینکه دوربین اصلی شیائومی ۱۳ اولترا عکس‌های فوق‌العاده‌ای می‌گیرد، واقعاً معنای خاصی ندارد، خب این قطعا برای شما که برای مطالعه بررسی تخصصی این گوشی به سایت ما سر زدید مناسب نیست اما باید از یک جایی شروع کنیم.


تصاویر شیائومی به طور سنتی و از قدیم تمایل به نمایش رنگ های پر جنب و جوش دارند، و این چیزی است که ما در حالت Vibrant Leica در گوشی شیائومی ۱۳ اولترا ثبت میکنیم. از نظر ما هیچگونه اشباع بیش از حد در رنگ‌های دوربین این گوشی وجود ندارد. این یک نتیجه‌ی کاملا تست شده و بالغ است که تصاویر خود گویای این نتیجه‌ها هستند. ما هیچ مشکلی در تراز سفیدی خودکار مشاهده نکردیم که قابل پیش بینی بود، محدوده دینامیکی نیز عالی است.
جزئیات در تصاویر گوشی شیائومی ۱۳ اولترا بسیار زیبا رندر میشوند و طبیعی هستند. هیچ نویزی در تصاویر فضای باز وجود ندارد و حتی صحنه های داخلی تا حدودی کم نور نیز بسیار تمیز هستند.
اکنون، حالت معتبر (Authentic) لایکا نیز وجود دارد، و برای درک نتایج آن به ذهنیت خاصی نیاز دارد. به طور خلاصه بیایید بگوییم که برای همه مناسب نیست. شما فکر می کنید که این یک نسخه کم رنگ و پردازش نشده از واقعیت است، و از جهاتی نیز واقعا همینطور است. به عنوان مثال، رنگ‌ها به همان اندازه غلظت ندارند، و جزئیات حتی ارگانیک‌تر به نظر می‌رسند تا ظاهری پر جنب و جوش که به‌طور آشکار مصنوعی است را مشاهده نکنید.

مهام دیجی

اما انتخاب سبک عکاسی نیز مهم است که ما لزوماً با آنها موافق نیستیم و به نوعی، باز پردازی بیش از حد مصنوعی از دنیای اطراف ما هستند. شاید در گذشته، این ظاهر تیره با سایه های تیره یک چیز قابل قبول بود، چه به دلیل محدودیت های تکنولوژیکی و چه به دلیل گرایش های هنری در آن زمان، اما امروز ما به سختی طرفدار آن هستیم.
ما همچنین نمی‌توانیم تصاویری که در گذشته با گوشه‌های تاریک ثبت میشدند را تایید کنیم. فقط به این دلیل که در گذشته نمی‌توانستیم لنزهایی بسازیم که نور آن‌ها در لبه‌ها کاهش پیدا میکرد. به نظر من در عصر حاضر نباید از آن محدودیت‌های گذشته پیروی کرد.
در حال حاضر نباید آنچه را که اساساً یک نقص در طراحی المان‌های نوری (Optic) است، پردازش شود. حتی اگر در لنزهای فعلی مقداری نور به سمت گوشه ها میرود کاهش یابد، اصلاح آن در نرم افزار راه حل منطقی تر به نظر می رسد. البته به نظر من اضافه کردن مقداری اشباع رنگ برای اهداف خلاقانه، برای ایجاد حالت یا تمرکز توجه در مرکز، خوب است. با این حال، لازم نیست که یک "حالت" مخصوص برای آن در منظره یاب باشد. چقدر غر زدم!

مهام دیجی

با توجه به نکته‌‌ی مثبت، دوربین اصلی ۱۳ اولترا دارای ویژگی است که بقیه ۱ اینچی ها ندارند. دیافراگم دوربین اصلی این گوشی متغیر است. امکان تغییر دیافراگم از f/۱.۹ به f/۴.۰ به شما این امکان را می‌دهد که کنترل بهتری بر روی مقدار دامنه فوکوس و فاصله فوکوس داشته باشید.
به طور معمول، همه ما به راحتی با عمق میدان کم شگفت‌زده می‌شویم و میگوییم WOW، «حالت پرتره» و جلوه بوکه بلور پس زمینه شکل گرفت، اما عمق میدان کم می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند، به‌ویژه زمانی که با سوژه‌ای در نزدیکی شما روبرو می‌شوید که در فاصله‌های کم و بیش قرار میگیرد. عمق کم به خودی خود باعث میشود بخش زیادی از سوژه در ناحیه فوکوس نباشد. تغییر دیافراگم دوربین اصلی به f/۴.۰ به شما این امکان را می‌دهد تا تضمین کنید که مثلاً گلبرگ‌های بیشتری در فوکوس واضح قرار دارد.


مهام دیجی
مهام دیجی

طبق بررسی ما، بیشتر اوقات، شما به طور خاص می‌خواهید توجه را به سوژه‌تان جلب کنید و پس‌زمینه را از دست بدهید، دیافراگم f/۱.۹ دقیقاً به شما این امکان را می‌دهد. در این حالت حداکثر تاری پس زمینه رخ میدهد که در بسیاری از صحنه‌ها مورد انتظار است.
یکی دیگر از جنبه‌های تغییر دیافراگم، پتانسیل دریافت تصویر واضح‌تر هنگام بسته بودن لنز در مقابل باز بودن لنز است. بدون وارد شدن به بحث تخصصی دوربین و اپتیک، فقط می‌گوییم که تفاوت قابل‌توجهی در وضوح بین عکس‌هایی که با f/۱.۹ گرفته شده‌اند و عکس‌هایی که با f/۴.۰ گرفته شده‌اند مشاهده نکرده‌ایم. جدای از افکت‌هایی که عمق میدان بیشتر در f/۴.۰ ایجاد می‌کند.
برای بررسی کیفیت زوم شیائومی ۱۳ اولترا، بیایید به عکس های دوربین اصلی که با وضوح اسمی ۵۰ مگاپیکسل گرفته شده اند نگاه کنیم. این تصاویر کیفیت خیلی خوبی را در جزئیات ریز ارائه می دهند. ما نمی گوییم که حالت ۵۰ مگاپیکسلی به طور کلی کاربرد زیادی برای زوم دارد، اگرچه اگر از کسانی هستید که از برش دادن پس از عکاسی لذت می برید، واقعاً به شما نتیجه‌ی خوبی خواهد داد.


مهام دیجی

حالت دو برابر زوم در انتخابگر بزرگنمایی در اصل یک برش مرکزی ۱۲.۵ مگاپیکسلی از حالت ۵۰ مگاپیکسلی است. با دوربین اختصاصی ۳.۲ برابری، شیائومی نیازی به استفاده از حالت ۲x نداشت، اما زمانی که بخواهید تصاویری با زوم ۲ برابر ثبت کنید، ممکن است این کار را نیز انجام دهد.
و اما دوربین‌های زوم واقعی، عکس‌های دوربین زوم ۳.۲ برابری نیز عالی هستند. تصاویر این دوربین وضوح بسیار خوبی دارند و جزئیات بسیار خوبی را ثبت می‌کنند. ما در نواحی با رنگ یکدست مقداری نویز ثبت کردیم. این نویز‌ها ریزدانه بسیار ظریفی است و اصلاً مزاحم نیست. در واقع که عکس های تله فوتو به اندازه دوربین اصلی تمیز نیستند. البته آن‌ها نیز کیفیت کاملا قابل قبولی برای یک گوشی موبایل دارند. فقط ممکن است دوربین اصلی این گوشی انتظارات را بسیار بالا برده باشد. عکس‌های زوم کنتراست عالی و همان سطح پاپ متعادل در رنگ‌هایشان دارند.

مهام دیجی

شیائومی به عملکرد عالی در تله فوتو طولانی‌تر (۱۲۰mm) نیز ادامه می‌دهد. تطابق رنگ عالی بین دوربین ها در اینجا هم حفظ میشود. وضوح تصاویر این دوربین هم خوب است و کنتراست عالی باعث می شود جزئیات به خوبی تعریف شوند. همان چیزی که در مورد نویز در ماژول ۳.۲x وجود دارد، اما باز هم این نویز‌ها فقط اگر دنبال آن باشید خودشان را نشان میدهند. با چرخش تند از تله‌فوتوی ۱۲۰ میلی‌متری به ۱۲ میلی‌متری فوق عریض (که در واقع عریض‌تر از بسیاری دیگر از گوشی‌های موبایل است)، ما باز هم ناامید نمی‌شویم. ثبات در علم رنگ همچنان قابل توجه است و محدوده دینامیکی نیز عالی است. تصاویر در سراسر قاب واضح هستند و جزئیات با کیفیت هستند.


مهام دیجی
مهام دیجی

حالت پرتره (Portrait mode) شیائومی ۱۳ اولترا

Xiaomi ۱۳ Ultra دارای یک حالت پرتره با گزینه ها و حالت های گسترده است که حتی پیچیده تر از ۱۲S Ultra است. حالت پیش فرض از دوربین تله فوتو ۳.۲ برابری در میدان دید اصلی خود استفاده می کند. هم کیفیت تصویر بسیار خوب و هم فاصله عکاسی راحتی را ارائه می دهد.
سپس حالت دیگری به نام «مستند» یا Documentary وجود دارد. عکسبرداری با دوربین اصلی، اما با برش مطابق با لنز ۳۵ میلی‌متری. نماد آن نشان می‌دهد که باید سیاه و سفید عکاسی کند مانند حالت ۳۵ میلی‌متری در ۱۲S Ultra، اما تصاویر رنگی نیز می‌گیرد. دوربین اصلی، کیفیت خود را برای زوم و برش ثابت کرده است، بنابراین به طور شگفت‌انگیزی کیفیت بالایی دارد.
یکی دیگر از این حالت‌های فرعی حالت Swirly Bokeh است. این حالت دوباره از دوربین اصلی استفاده میکند، اما فاصله کانونی معادل ۵۰ میلی متر است. کیفیت تصویر عالی است (مگر اینکه نور کم باشد)، و وینیتینگ (vignetting) به خوبی برای هدایت توجه به سوژه شما کار می‌کند.

مهام دیجی

افت نور در حالت پرتره پرتره نیز وجود دارد که با دوربین زوم ۳.۲ برابر با فاصله کانونی معادل ۷۵ میلی‌متر گرفته شده است. این همان سطح زوم حالت پیش‌فرض است، اما با تاری پیش‌فرض پس‌زمینه سنگین‌تر (علاوه بر ویگنتینگ).
پ.ن: ویگنتینگ (vignetting) به معنی افکت تاریک شدن گوشه‌های عکس است.
آخرین مورد در این لیست حالت فوکوس نرم است. این حالت همچنین از زوم ۳.۲ برابری استفاده میکند که به فاصله کانونی کمی بیشتر (۹۰ میلی متر) ارتقا یافته و مقداری وازلین دیجیتال روی لنز آغشته شده! که جلوه‌ی خاصی را ایجاد میکند.
مطمئناً هیچ حالت دیگری نمی تواند وجود داشته باشد، اما وجود دارند. "حالت تمام بدن" از منوی تنظیمات متنی (فلش در انتهای منظره یاب) قابل دسترسی است و میدان دید اصلی دوربین اصلی (لنز ۲۳ میلی متری) را به شما می دهد.


مهام دیجی

سلفی‌های دوربین Xiaomi ۱۳ Ultra

سلفی‌های شیائومی ۱۳ اولترا با دو بزرگ‌نمایی مختلف منتشر می‌شوند، بزرگنمایی ۰.۸ برابری که میدان دید اصلی دوربین را ارائه می‌دهد، و ۱ برابری که به طور نرم افزاری بزرگ‌نمایی می‌شود. عکس‌ها با رزولوشن ۳۲ مگاپیکسل منتشر می‌شوند، و هیچ راهی برای تغییر حالت ۸ مگاپیکسلی ۴ به ۱ وجود ندارد (و این سنسور از نوع Quad Bayer است). آنها مطمئناً جزئیات ۳۲ مگاپیکسلی ندارند، اما فضا را اشغال می کنند - بدون هیچ سود عملی.
آن‌ها عکس‌های ۸ مگاپیکسلی فوق‌العاده می‌گیرند، و ما درک می‌کنیم که چگونه این کار به راحتی قابل انجام نیست، اما Ultra همیشه می‌تواند ۳۲ مگاپیکسل را ثبت کند، اگر می‌خواهید تمام کیفیت تصویر در اندازه کوچک‌تر باشد، گزینه‌ای برای ۸ مگاپیکسل دارد.
با تمام موارد گفته شده، رنگ ها و محدوده دینامیکی بسیار عالی هستند. این تصاویر با نور پس‌زمینه در پایان ممکن است کمی بیش از حد نوردهی شود، و با HDR، به نظر کاملاً تمیز به نظر می‌رسد.
سلفی های پرتره با بزرگنمایی ۱ برابری بزرگنمایی شده (برخلاف ۰.۸x اصلی) منتشر می شوند و هیچ راهی برای تغییر آن وجود ندارد.

شما میتوانید اطلاعات کامل را در مورد این گوشی و سایر رقبای این گوشی در سایت dxomark.com مطالعه کنید.




مهام دیجی

کیفیت عکس دوربین گوشی موبایل Xiaomi ۱۳ Ultra در نور کم

طبق معمول گوشی‌های شیائومی، Xiaomi ۱۳ Ultra در مواقعی که لازم بداند، برخی از سطوح پردازش حالت شب را به صورت خودکار روشن می کند. در صورتی که ترجیح می دهید کنترل کامل بر فرآیند داشته باشید، می توانید آن را در تنظیمات خاموش کنید، اگرچه نتایجی که بدون جادوی محاسباتی هوشمند به دست می آورید احتمالاً شما را از انجام این کار منصرف می کند.


کیفیت دوربین اصلی Xiaomi ۱۳ Ultra در نور کم

به هر حال، با انتخاب حالت خودکار کامل (حالت عکاسی، حالت خودکار شب فعال)، عکس‌های دوربین اصلی ۱۳ اولترا در شب عالی هستند. نوردهی‌ها به خوبی متعادل هستند، بدون ایجاد ظاهری مصنوعی که به‌طور مصنوعی روشن‌تر می‌شوند، در هر دو حالت تصاویر خوب و با کیفیت ثبت میشوند.
رنگ‌ها دقت و اشباع را حفظ می‌کنند و هیچ اشتباهی در تراز سفیدی وجود ندارد. برخلاف ایرادات وسیع‌ و شارپنینگ سنگین مصنوعی که در برخی از تلفن‌های دیگر مشاهده می‌شود، جزئیات تصاویر دوربین اصلی این گوشی در نور کم به‌طور طبیعی رندر می‌شوند.
حالت اختصاصی شب، پیشرفت‌های زیادی را به ارمغان می‌آورد که ما اغلب حتی مطمئن نیستیم که آیا در حالت‌های مختلف اینقدر خوب هستند یا صرفاً بسته به ثبات دست‌های شما در حین عکاسی در آن فریم خاص، شارپ به نظر میرسند. با این حال، می‌توانیم خودمان را متقاعد کنیم که حداقل در برخی صحنه‌ها، در سایه‌ها جرعیات کمی بیشتری وجود دارد، و نقاط روشن تر تهاجمی به نظر میرسند.

مهام دیجی

همچنین این مورد وجود دارد که در برخی از صحنه ها ممکن است به سادگی برای هر عکس حالت Auto Night روشن شود، بنابراین ممکن است یک فریم متفاوت تر از بقیه به نظر برسد.
توجه داشته باشید، منظور ما از "فول خودکار" روشن کردن حالت خودکار شب در حالت عکس است. آن را خاموش کنید، و محدوده دینامیکی کاهش پیدا خواهد کرد. در صحنه‌های متضاد بین روشنایی زیاد و کم، به منابع نور منفجر شده و مناطقی با تاریکی شدید بر خواهید خورد.
با اضافه کردن زوم در عکس‌ها، تا سطح ۲ برابر حالت شب اختصاصی ندارد، اما به نظر می‌رسد حالت شب خودکار زمانی که در حالت عکس هستید کار می‌کند، زیرا عملکرد بهتری با ایجاد برجسته‌سازی و سایه نسبت به آنچه شما انجام می‌دهد، دارد.


کیفیت دوربین تله فوتو ۳.۲ برابری در نور کم

در سطح زوم ۳.۲ برابری، سایه‌ها و هایلایت‌های بدون عملکرد حالت شب خشن هستند. تفاوت‌های ظریف بین حالت خودکار کامل و حالت شب دستی وجود دارد، اما در کل عملکرد عالی از نظر نوردهی و محدوده دینامیکی وجود دارد. جزئیات بسیار خوب است، نویز نیز به خوبی کنترل می شود.
در این سطح زوم تمایل خاصی به کمی سفید کردن تصاویر در شیائومی ۱۳ اولترا وجود دارد. در واقعیت تصاویر به طور قابل توجهی گرمتر و زردتر از نمایش آن از دوربین زوم ۳.۲ برابر است.

مهام دیجی

کیفیت دوربین تله فوتو ۵ برابر در نور کم

ما مقداری بیشتر از این فقدان رنگ و گرما را در دوربین تله فوتو ۵ برابر دریافت کردیم. باز هم، این ایرادات در همه صحنه‌ها وجود ندارد. بنابراین ظاهراً فقط انواع خاصی از ترکیب‌های سوژه و نور هستند که الگوریتم‌های اولترا را فریب می‌دهند.
یکی دیگر از کمبودهای این دوربین در نور کم، آستیگماتیسم نسبتاً قوی آن است. رگه‌های نوری که از منابع نور نقطه‌ای به دوربین میتابند اجتناب ناپذیرند.
تله فوتو ۵x یک بار دیگر جزئیات خوبی را ثبت می کند، حتی اگر همه چیز کمی نرم تر از حد ایده آل باشد.

مهام دیجی

کیفیت دوربین فوق عریض در نور کم

ما شکایتی از دوربین ultrawide شیائومی ۱۳ اولترا نداریم. عملکرد این دوربین خوب است. دامنه دینامیکی حتی در نور کم عالی است. البته در میدان دید گسترده نمیتوان از هایلایت و سایه‌های شدید اجتناب کرد و اختلاف نور بیش از پیش چشمگیرتر می‌شود. این دوربین همچنین از نظر تراز سفیدی اعتماد بود و نتایج دقیقی را در تمام صحنه ها ایجاد می کرد.
ما همچنین خوشحالیم که گزارش دهیم در حالی که Xiaomi ۱۳ Ultra از حسگر کوچکتری برای ultrawide خود نسبت به ۱۲S Ultra و Mi ۱۱ Ultra استفاده می کند، کیفیت عکس در تاریکی فوق العاده است. جزئیات به خوبی قبل است که بسیار خوب است. خب! نمیتوانم تصور کنم اگر شیائومی در این دوربین هم از سنوری بزرگتر استفاده میکرد چه اتفاقی می افتد؟

مهام دیجی

کیفیت فیلم برداری

Xiaomi ۱۳ Ultra با هر چهار دوربین پشتی تا ۸K۲۴ ویدیو ضبط می کند. رزولوشن ۴K با فریم ریت ۲۴، ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه در هر چهار دوربین پشتی نیز پشتیبانی می‌شود. از سوی دیگر، دوربین سلفی با رزولوشن ۱۰۸۰p در هر دو نرخ ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه محدود شده است.
ثبیت‌کننده (لرزشگیر) همیشه روشن در همه حالت‌ها در همه دوربین‌ها، از جمله ۸K وجود دارد. صرف نظر از اینکه در کدام سطح زوم هستید، حالت‌های ۳۰ فریم در ثانیه و ۲۴ فریم در ثانیه کیفیت یکسانی تولید می‌کنند، در حالی که فیلم‌برداری ۶۰ فریم در ثانیه بسیار ملایم‌تر است. با توجه به اینکه نرخ بیت واقعاً با نرخ فریم تغییر نمی‌کند، که البته چندان تعجب‌آور نیست. ۶۰ فریم بر ثانیه همان سرعت ۵۰ مگابیت در ثانیه دارد یا ۶۱ تا ۶۳ مگابیت در ثانیه را با ۳۰ فریم در ثانیه و ۲۴ فریم در ثانیه (برای وضوح ۴K و کدک h.۲۶۴) دریافت می‌کند. در همین حال، بیت ریت رزولوشن ۸K۲۴ در حدود ۱۰۵ مگابیت در ثانیه (دوباره با کدک h.۲۶۵) شناور است. در فیلم برداری با شیائومی ۱۳ اولترا، صدا همیشه به صورت استریو با سرعت ۳۲۰ کیلوبیت بر ثانیه ضبط می شود.
بنابراین، فیلمبرداری دوربین اصلی در رزولوشن ۴K عالی است. نوردهی خوب و استاندارد است و محدوده دینامیکی خوب و گسترده است. سایه ها و هایلایت های خوب پردازش میشوند. ما همان خروجی رنگ پر جنب و جوشی را دریافت می کنیم که در عکس ها داشتیم. جزئیات نیز بسیار خوب است و نویز وجود ندارد. حتی با وجود انتظارات برای گوشی هوشمند ۸K، ضبط ۸K بیشتر در رده "خوب" قرار دارد. در برخی از صحنه‌ها کیفیت ۸K عملکردی فوق العاده دارد، اما نسبت به ۴K به طور قابل توجهی بهبود نیافته است. بافت های تصادفی نیز چندان جذاب به نظر نمی رسند. ویژگی های کلی تصاویر مانند ۴K باقی می مانند، که خوب است. در زوم ۲ برابری، ظاهری ارتقا یافته دیجیتال داریم. فیلمبرداری ۸K بهتر به نظر می رسد. افزایش اشباع رنگ نیز باعث می شود همه چیز کمی بیش از حد شود.
دوربین زوم ۳.۲ برابری ما را با کیفیت فیلمبرداری عالی به مسیر بازگرداند. همانطور که در عکس‌ها دیدیم، شیائومی در رنگ‌ها و نوردهی از دوربینی به دوربین دیگر سازگاری خوبی دارد و در ذوق نمیزند.
تله فوتو ۵ برابری نیز هیچ شگفتی جدیدی ایجاد نمی کند و ظاهر کلی خوب را حفظ کرده است. اولترا واید بیشتر با بقیه همخوانی دارد. فقط میدان دید بسیار وسیع و ابرهای سفید چالش بیشتری برای نوردهی آن ایجاد می‌کند و در تلاش میکند نور را بالانس نگه دارد در نتیجه سایه‌ها را کمی تاریک می‌کند. جزئیات لنز‌های مختلف با یکدیگر برابری میکنند، اگرچه با این وجود، ویدیوهای فوق عریض ۱۳ اولترا واضح‌ترین تصویر را ندارند.
نتایج دوربین اصلی Xiaomi ۱۳ Ultra در نور کم بسیار خوب است، اما چیزی کم است. در حالی که آنها واضح هستند و سطوح خوبی از جزئیات وجود دارد، ما نوردهی را روشن تر از آنچه که تلفن ارائه می دهد ترجیح می دهیم. تا حدود یک استاپ بیشتر.
قاب بسته تر (زوم تر) در دوربین‌های تله‌فوتو به شما امکان می‌دهد فقط از قسمت‌های با نور بهتر یک صحنه عکس بگیرید. هر دو با نوردهی و بازتولید رنگ خوب هستند، اگرچه هر دو تنها وضوح متوسط را ارائه می دهند. آستیگماتیسم ۵ درصد در ویدیوها نیز مشهود است.
چیزی که نمی توانیم شیائومی ۱۳ اولترا را به خاطر آن سرزنش کنیم. دوربین اصلی و فوق عریض به طرز ماهرانه ای لرزش راه رفتن را تثبیت می کنند، اگر در یک نقطه ایستاده باشید، هر چهار دوربین روی یک سوژه قرار می گیرند، و هر چهار دوربین به آرامی حرکت می کنند که جذاب است!


نتیجه گیری - Xiaomi ۱۳ Ultra

مقایسه با رقبا
رقبای Xiaomi ۱۳ Ultra شناخته شده اند. فقط بهترین دوربین ها در این لیست جا میگیرند. شیائومی ۱۳ اولترا قطعا ارزان نیست. ولی با این اوصاف، گلکسی اس ۲۳ اولترا اکنون با قیمتی حدود ۱۱۰۰ یورو عرضه می‌شود و با توجه به قیمت این گوشی در بازار جهانی، هر دوی این گوشی‌ها محصولاتی فوق العاده هستند. بدیهی است که گوشی‌های در این سطح آنقدر محصولات قدرتمند و خوبی هستند که نمیتوان برای مواردی مثل صفحه نمایش یا باتری هر کدام را برتر شمرد و دیگری را ضعیف تر، اگر بخواهیم تنها بر اساس کیفیت عکس و ویدیو انتخاب کنیم، به سراغ شیائومی می رویم (البته به طور خاص سلفی Galaxy S۲۳ Ultra بهتر است). با این حال، به عنوان یک محصول کلی، شاید گوشی Galaxy دارای مزیت باشد، به خصوص اگر ارزش قلم آن را پیدا کنید.
چیزی که گلکسی ندارد یک دوربین اصلی با سنسور ۱ اینچی است، اما vivo X۹۰ Pro سنسوری به این اندازه دارد. در مقایسه با شیائومی، S۲۳ Ultra ، زوم ۲ برابر بیشتر دارد که این نیز یکی از مزیت ‌های سامسونگ است.
با این حال، اگر می‌خواهید از دستیابی به آن دست بکشید، شیائومی دیگری وجود دارد که تقریباً به خوبی ۱۳ Ultra است - ۱۳ Pro. بر خلاف Ultra که هنوز باید در خارج از چین منتظر آن باشید، برای مقرون به صرفه تر بودن و در واقع در دسترس بودن در حال حاضر امتیاز جایزه دریافت می کند. دوربین تله فوکوس نزدیک ۱۳ Pro تا حدودی جاه‌طلب است، اما برای افراد مناسب جذاب است - احتمالاً بهترین دوربین کلوزآپ موجود در بازار است، و ما حداقل کمی ناامید هستیم که Ultra آن را ندارد.

مهام دیجی

نتیجه نهایی - آیا شیائومی ۱۳ اولترا مناسب من است؟

شیائومی ۱۳ اولترا (Xiaomi ۱۳ Ultra) یک گوشی هوشمند بسیار شایسته است. این گوشی صفحه نمایش درجه یک دارد. عمر باتری عالی، شارژ سریع و چیپست قدرتمند است. بلندگوهای عالی همهمه در بدنه ای زیبا و مقاوم در برابر آب. اوج جذابیت این گوشی در سیستم دوربین آن است، مشخصات دوربین این گوشی روی کاغذ چشمگیر و در کل تقریباً بی‌رقیب است.
ممنون که با مهام دیجی همراه بودید. شما میتونید این گوشی فوق العاده رو با ۱۸ ماه گارانتی همراه سرویس مهام از مهام دیجی خریداری کنید.

وبلاگ / Xiaomi ۱۳ Ultra - دوربین یا گوشی مساله این است؟!

گوشی موبایل شیائومی

گوشی موبایل شیائومی

شیائومی یک برند گوشی های هوشمند است که در سال های اخیر محبوبیت زیادی به دست آورده است. تلفن های آنها به دلیل ویژگی های با کیفیت بالا و قیمت های مقرون به صرفه شناخته شده اند. گوشی‌های هوشمند شیائومی مجهز به پردازنده‌های قدرتمند، دوربین‌های باکیفیت و باتری‌های بادوام هستند. سیستم عامل MIUI آنها یک لایه سفارشی سازی اضافی روی اندروید است  و گوشی های شیائومی را از رقبا متمایز می کند. شیائومی طیف گسترده ای از گوشی های هوشمند را برای انتخاب دارد، از جمله مدل های پرچمدار مانند سری شیائومی Mi ۱۳، گزینه های مقرون به صرفه مانند سری Redmi Note و حتی تلفن های بازی مانند سری Black Shark. چه به دنبال گوشی برای کار، بازی یا عکاسی باشید، شیائومی چیزی برای همه دارد.



سوالات متداول

در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود.
در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود.
در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود.
اگر سوال یا نظری هست بفرمائید