advertise
فناوری eSIM چیست
وبلاگ / ای سیم چیست ؟! ۱۰ نکته برای این فناوری فوق العاده

ای سیم چیست ؟! ۱۰ نکته برای این فناوری فوق العاده

آیا میدانید eSIM چیست و چه تفاوتی با سیم کارت های معمولی دارد. امروزه شما از سیمکارت های فیزیکی استفاده میکنید. در صورتی که سیم کارت خود را گم کردید کافی است به یکی از دفاتر شرکت همراه اول یا اگر سیمکارت شما MTN است به ایرانسل یا هر شرکتی که کارت متعلق به آن است مراجعه کنید و درخواست صدور مجدد بدهید تا کارمند آن شرکت یک پوکه خام را برداشته و اطلاعات شما را تنظیم کند. این روند استفاده از سیمکارت های فیزیکی است که هر شرکت به طور جداگانه ارائه می دهد. حتی میتوانید شماره خود را ترابرد کنید؛ این یعنی میتوانید اپراتور همراه اول را به ایرانسل تغییر داده و بلعکس و شماره خود را مثل قبل حفظ کنید. اما به هرحال هر شماره به یک پوکه سیم نیاز دارد و برای استفاده از دو شماره به دو پوکه نیازمند هستید مگر اینکه شماره را دایورت کنید که این هم محدودیت ها و مشکلات خاص خود را برای گوشی شما به همراه دارد. اینها بخشی از معایب و مزایای سیمکارت معمولی است.

مهام دیجی


در حال حاضر eSIM ها نسل جدیدی از سیمکارت ها هستند که قابلیت پشتیبانی از چند اپراتور به طور همزمان را دارد. اکنون فناوری جدیدی در پیش روی ما قرار گرفته و استفاده همزمان از چند اپراتور روی یک سیم ؛ بزرگ ترین و مهم ترین چیزی است که فناوری ای سیم وعده داده است. در ادامه درباره اینکه ای سیم چیست و چه کاربرد ، مزایا و معایبی دارد را با شما درمیان خواهیم گذاشت. لطفا بامن همراه باش دوست عزیز


تاریخچه سیمکارت ها


همه‌ی ما از سیمکارت استفاده می‌کنیم و تلفن همراه برای برقراری با شبکه مخابرات به آن وابسته است. این کارت در واقع یک مدار الکترونیکی است که از جنس سیلیکون ساخته شده و می‌توان آن را برنامه‌ریزی یا بازنویسی کرد. همچنین وقتی این کارت را گم می‌کنیم، شماره تلفن ها و اطلاعات شخصی‌مان را از دست می‌دهیم. این اطلاعات در سرورها و سیستم های شرکت‌های ارتباطی و ارائه دهندگان خدمات نگهداری نمی‌شوند. سیم کارت فیزیکی وسیله‌ای است که این اطلاعات را حمل می‌کند. تولید و استفاده از سیم کارتها در سال ۱۹۹۱ آغاز شد. در ابتدا، اندازه‌ی آنها بزرگ بود و حافظه آنها ۳۲ کیلوبایت بود. اما در طول زمان، اندازه‌ی این کارت‌ها کوچکتر شد و به نانو سیم شناخته می‌شوند. حالا این کارت‌ها می‌توانند اطلاعاتی با حجم ۲۵۶ کیلوبایت را ذخیره کنند.


وظیفه‌ی اصلی سیمکارت صرفا این نیست که به شبکه دسترسی داشته باشد، بلکه وظیفه‌اش این است که ارتباط هویتی و اطلاعاتی شما مانند شماره تلفن، تماس و بسته‌های اینترنتی را با شبکه‌ی بی‌سیم برقرار کند. جالبه بدانید صرف اتصال به شبکه به بخش‌های دیگری از تلفن منتقل شده است. به همین دلیل حتی اگر کارت سیم در داخل تلفن نباشد ، همیشه می‌توانیم از خدمات برقراری تماس اضطراری حتی بدون سیمکارت استفاده کنیم. تماس با پلیس یا مراقبت های ویژه و تماس با مراکز فوریت تنها بخشی از امکانات تلفن همراه بدون سیمکارت است.

مهام دیجی

یک تراشه جایگزین اسلات سیمکارت می شود


تا اینجا درباره پوکه های سیمکارت نسبتا قدیمی خواندیم. البته هنوز هم از این سیمکارتها استفاده میشود و حتی گوشیهای جدید ۲۰۲۳ مجهز و به فناوری نسل پنجم نیز به درگاه سیمکارت های فیزیکی مجهز هستند. اما دنیا در نهایت به سمت دیگری حرکت  می کند و " ای سیم" به طرز هوشمندانه ای ارائه شده است. اکنون برای ارائه فناوری جدید  Esim سازندگان تلفن همراه بجای اینکه ( فقط ) درگاه سیم کارت را برای نصب سیم روی برد گوشی نصب کرده باشند؛ یک تراشه الکترونیکی بنام eSIM را روی برد الکترونیکی قرار داده اند.

این تراشه ارتباطی جدید علاوه بر اینکه فضای بسیار کمتری اشغال کرده و به طراحی گوشی های باریک تر و ظریف تر کمک می کند ؛ امکان در اختیار داشتن چندین شبکه مخابراتی از طریق یک تراشه سیم را فراهم می کند. این فناوری پیشرفته قطعا به پوشش بیشتر و آنتن دهی بهتر گوشی های هوشمند نیز کمک خواهد کرد. با کمک تراشه های جدید ای سیم ؛ به طور همزمان هر کدام از شبکه های مخابراتی در دسترس باشند گوشی شما به سرعت روی آن سوئیچ خواهد کرد. فناوری تراشه های جدید ، امکان استفاده چند شماره از یک اپراتور و حتی چند شماره از  چندین اپراتور مختلف را فراهم می کند. این کمک بزرگی به کسب و کارها خواهد بود و احتمالا یک بازار رقابتی جدید را بین برندهای سازنده گوشی های هوشمند بر سر نوع و تعداد پشتیبانی از شبکه ها ایجاد خواهد کرد.


E-SIM چیزی فراتر از گوشی های موبایل!


اگرچه این تراشه با سبک و روش تولید گوشی های بازیک و ظریف جدید و خصوصا برای استفاده در پرچمداران عالی به نظر می رسد ولی اگر فکر می کنید این ( تراشه E SIM ) فقط به عنوان یک ارتقا برای دنیای گوشی های هوشمند به حساب می آید کاملا در اشتباهید... این تراشه از همین الان روی برد الکترونیکی بسیاری از کالاهای دیجیتال نشسته تا زمینه استفاده بیشتر اینترنت اشیا را فراهم کند. این یک تراشه هوشمند و پیشرفته برای جابه جایی مرزهای استفاده از شبکه مخابراتی و اینترنت است. به کمک این تراشه، هوش مصنوعی نیز میتواند به یک شبکه اینترنت بدون حد و مرز متصل شود ( T-mobile

این تراشه جدید حتی اوضاع امنیت را بهبود خواهد داد. بطور مثال؛ امکان استفاده از سیم کارت های شخص ثالث ( پوکه سیمکارت متفرقه ) روی گوشی های سرقتی به صفر خواهد رسید. یا اینکه رد گیری گوشی های سرقت شده از طریق این فناروی جدید قطعا آسانتر خواهد شد. این فناوری بهترین جایگزین سیمکارت های قدیمی خواهد بود و حتی به بهبود فضای امنیتی منازل و توسعه خانه های هوشمند کمک به سزایی خواهد کرد.


مهام دیجی

نحوه کار E/sim

فناوری eSIM از طریق اتصال بی‌سیم با شبکه‌های مخابراتی ارتباط برقرار می‌کند. در حقیقت، تراشه الکترونیکی (eSIM) در داخل تلفن همراه شما قرار دارد و به شبکه مخابراتی متصل می‌شود. برای فعال‌سازی خدمات ارتباطی مانند بسته‌های داده سلولی، اطلاعات تشخیصی و تنظیمات شبکه به صورت الکترونیکی بین تلفن همراه شما و شبکه مخابراتی تبادل می‌شود.


آیا eSIM به معنای خداحافظی با شرکت های مخابراتی است؟


این فناوری جدید صرفا به معنای خداحافظی با شرکت‌های مخابراتی نیست. در واقع، eSIM تکنولوژی به روز شده است که به شما امکان می‌دهد بدون اینکه نیاز به استفاده از سیم‌کارت فیزیکی داشته باشید و به طور الکترونیکی با شرکت مخابراتی مدنظرتان ارتباط برقرار کنید و به راحتی از خدمات آن استفاده کنید. با استفاده از eSIM، شما می‌توانید ( بدون نیاز به تعویض سیم‌کارت ) اینترنت را فعال کنید و تنظیمات شبکه را انجام دهید. این فناوری به شما امکان می‌دهد به طور آسان و منعطفانه بین اپراتورهای مختلف تغییر کنید و از خدمات شبکه‌های مختلف بهره‌برداری کنید. پس می‌توان گفت که eSIM به جای خداحافظی با شرکت‌های مخابراتی، به شما امکان انتخاب بهتر و مدیریت آسان‌تر ارتباطات را خواهد داد.

اپل مشتاقانه به ارائه این فناوری مشغول است

اپل مشتاقانه به ارائه این فناوری مشغول است

در واقع شرکت‌های زیادی هستند که تولید گوشی‌های مجهز به کارت‌های eSIM شروع کرده‌اند و معروف‌ترین این شرکت‌ها اپل است که با اشتیاق شروع کرد. این شرکت ؛ اپل واچ ۳ را در سال ۲۰۱۷ با پشتیبانی از تراشه eSIM عرضه کرد ، سپس در سال ۲۰۱۸ آیفون XR را به عنوان یکی از اولین گوشی‌های این شرکت با قابلیت پشتیبانی تراشه eSIM معرفی کرد، تا اینکه در سپتامبر ۲۰۲۲ چهار مدل آیفون ۱۴ را معرفی کرده که فقط از eSIM پشتیبانی می کند و هیچ ورودی فیزیکی سیم کارت در گوشی وجود ندارد! همین ها کافی است که متقاعد شویم احتمال عرضه گوشی های فاقد اسلات سیمکارت توسط اپل خیلی بیشتر از سایرین باشد.

سوالات متداول

در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود.
در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود.
در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود.
اگر سوال یا نظری هست بفرمائید