advertise
تفاوت گوگل TV
وبلاگ / تفاوت Google TV و Android TV ؟

تفاوت Google TV و Android TV ؟ با ۵ نکته مهم

در صورت خرید تلویزیون هوشمند جدید ، احتمالاً در حین خواندن مشخصات با دو  اصطلاح متفاوت "Android TV" و "Google TV" مواجه شده‌اید که شما را ترغیب به بررسی تفاوت‌ها و انتخاب بهترین گزینه می‌کند. به طور کلی، تلویزیون‌های هوشمند شبیه به تلفن‌های هوشمندی هستند که در دستانمان نگه می‌داریم؛ وجه مشترک این است هر یک از آنها سیستم عامل خود را دارند و البته تجربه متفاوتی را به کاربر می‌دهند. در حال حاضر، Google TV و Android TV دو پلتفرم محبوب هستند. بیایید با هم به تفاوت‌ها بین این دو سیستم عامل و ویژگی‌های منحصر به فردی که هر کدام ارائه می‌دهند، بپردازیم تا ابهامات شما نیز برای خرید تلویزیون هوشمند جدید رفع شود.

مهام دیجی

قبل توضیح درباره تفاوت‌ها، بیایید نگاهی کوتاه به اولین سیستم عامل مخصوص تلویزیون هوشمند در قالب اندروید انداخته و به Android TV که برای اولین بار در ژوئن ۲۰۱۴ معرفی شده بپردازیم. این سیستم عامل واقعاً انقلابی در بازار و خصوصا سیستم‌های عامل ویژه تلویزیون‌های هوشمند بود و به عنوان اولین رقیب قدرتمند سیستم عامل Apple TV (یا tvOS در حال حاضر) شناخته شد. اصولاً، Android TV بر پایه سیستم عامل اندروید همان تلفن های هوشمند تأسیس شده است، بدین معنا که کاربر اجازه دسترسی به فروشگاه گوگل پلی برای دانلود برنامه‌ها و بازی‌های تلویزیون را دارد.


پلتفرم تلویزیون تحت اندروید ( Android TV ) یک محیط حاکم و مناسب‌ اندرویدی برای استفاده در تلویزیون را فراهم می‌کند. این سیستم عامل ویژگی‌هایی مانند پشتیبانی از Google Cast برای به اشتراک گذاری محتوا بین دستگاه‌های هوشمند با تلویزیون و کنترل صوتی از طریق Google Assistant را نیز فراهم می‌کند. اما شاید ویژگی مهم و برجسته‌ترین مزیت Android TV مربوط به رابط کاربری ( اصلی ) است که با طراحی مطالعه شده و حرفه‌ای، کاربر را برای کشف محتوای سرگرمی از طریق پیشنهاد فیلم‌ها و برنامه‌ها از برنامه‌ها و خدمات پخش ویدیویی مانند Prime Video و Netflix و Disney+ و البته YouTube تشویق می‌کند.


دلیل ارائه GOOGLE TV چه بود ؟!


در اوایل معرفی سیستم عامل اندروید در نسخه تلویزیون، تولیدکنندگان متوجه شدند که Android TV یک پیشرفت در فناوری سرگرمی خانگی به شمار می‌رود، بنابراین به سرعت به عنوان سیستم عامل اصلی برای تلویزیون‌های هوشمند ( تولیدشده ) توسط شرکت‌های معروف مانند Sharp و Sony و LG انتخاب شد. همچنین، معرفی آن منجر به ظهور مجموعه‌ای گسترده از جعبه‌های ( TV BOX ANDROID ) شد، که به تبدیل هر تلویزیون قدیمی به یک تلویزیون هوشمند در پلتفرم Android TV کمک می‌کند. با تکامل فناوری و پیشرفت روز افزون و حرکت به دوران جدید، پلتفرم Android TV تا حدی قدیمی به نظر می‌رسید. گوگل به عنوان شرکتی که مسئول توسعه سیستم عامل اندروید نسخه تلویزیون است مجبور شد در سپتامبر ۲۰۲۰ بزرگترین به‌روزرسانی را برای این سیستم عامل منتشر کند و به عنوان یک به‌روزرسانی غیرمعمول تصمیم گرفت آن را با نامی متفاوت و نزدیک‌تر به هویت شرکت معرفی کند. پس Google TV رونمایی و ارائه شد.


Google TV چیست؟


در سال ۲۰۲۰، گوگل نسخه جدیدی از Chromecast را معرفی کرد. این بار نام این دستگاه "Chromecast with Google TV" بود. البته این تنها یک نسل جدید از "کروم کست" نبود، بلکه یک بازسازی کامل شامل تغییراتی در طراحی و سیستم عامل دستگاه نیز بود. در واقع، دستگاه جدید ( مانند قبل ) دیگر با Android TV کار نمی‌کرد، بلکه از Google TV استفاده می‌کرد. با این حال، به دلیل تفاوت در نام‌گذاری، برخی فکر کردند که گوگل یک سیستم عامل جدید ارائه داده است، اما در واقع پلتفرم Google TV همان Android TV است!

مهام دیجی


می‌توانیم این را به این صورت توصیف کنیم که این بیشتر شبیه به یک بازنویسی یا بازنشانی سیستم قبلی است، زیرا Google TV دارای رابط کاربری جدیدی برای تلویزیون‌های هوشمند است که در اصل با سیستم عامل Android TV کار می‌کنند. برای درک ساده تر این موضوع، می‌توانید Google TV را به عنوان یک "لانچر اپلیکیشن" برای Android TV در نظر بگیرید.عملکرد تلویزیون همچنان همان است، اما در یک رابط کاربری مدرن‌تر سازماندهی شده است، در حالی که Android TV همچنان اساس تجربه تماشای تلویزیون را تشکیل می‌دهد. 

بطور کلی، هر دو Android TV و Google TV سیستم‌عامل‌هایی برای تلویزیون‌های هوشمند هستند که بر پایه پلتفرم Android کار می‌کنند. هر دو سیستم اجازه می‌دهند تا شما به صورت کاملاً متفاوت از تلویزیون‌های قدیمی، انواع محتوا را تماشا و با آن تعامل کنید. هر دو سیستم دارای مجموعه گسترده‌ای از برنامه‌های مستقل و خدمات پخش و بازی هستند و از پشتیبانی دستورات صوتی با استفاده از دستیار گوگل، کنترل از راه دور و پخش محتوا با استفاده از Chromecast و پخش محتوای از راه دور پشتیبانی می‌کنند. اما با وجود شباهت‌ها، اگر در جزئیات عمیقتر برویم، تفاوت‌های اصلی بین Android TV و Google TV را متوجه خواهید شد.


مهام دیجی

رابط کاربری Google TV : تمرکز بیشتری روی محتوای سرگرمی دارد که بر اساس علاقه‌های کاربر و با استفاده از هوش مصنوعی مرتب می‌شود و اگر بخواهیم مقایسه کنیم؛ مانند Android TV تنها یک رابط کاربری ساده  نیست! همچنین دسترسی سریعی به موارد خاصی از محتوا مانند پخش زنده و خدمات پخش فراهم می‌کند. علاوه بر این، سیستم جدید قابلیت‌های هوشمندی را برای تلویزیون ارائه می‌دهد که قبلاً نیاز به پشتیبانی از طرف سازندگان داشت. به عنوان مثال، می‌توان تلویزیون را به صورت کامل از راه دور با استفاده از اپلیکیشن Google TV کنترل کرد. در مجموع می تواند گفت که Google TV تجربه کاربر را بهبود می‌بخشد و امکانات متعدد دیگری را فراهم می‌کند.

مهام دیجی

تفاوت های اساسی بین سیستم های Google/Android TV


اول از همه، اولین و قابل توجه ترین تفاوت بین هر دو پلتفرم به نحوه نمایش و کشف محتوا در صفحه اصلی مربوط است. برای روشن شدن موضوع ، بیشتر توضیح میدهم. در نسخه Android TV متوجه می‌شویم که توصیه‌های تماشای محتوا بر اساس برنامه‌های نصب شده بر روی تلویزیون است، به طوری که جدیدترین فیلم‌ها، سریال‌ها و کلیپ‌های ویدیویی در داخل هر برنامه یا سرویس نمایش داده می‌شوند و بنابراین چیدمان ماژولار است؛ نه بر اساس الگوریتم هایی که مطابق با سلیقه شخصی کاربر باشد! در Google TV، گوگل با این موضوع برخورد کرده است و البته تمام محتواهای پیشنهادی بر اساس سلایق کاربر نمایش داده می شود و برای این موضوع از هوش مصنوعی نیز کمک گرفته شده است. در همین زمینه، گوگل یک ویژگی عالی اضافه کرده است که به کاربران امکان می‌دهد فیلم‌ها و سریال‌ها را مستقیماً از نتایج جستجو، چه در گوشی، تبلت یا رایانه، به فهرست تماشا اضافه کنند. پس از فشار دادن دکمه فهرست تماشا، می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید.



گوگل همچنین با سیستم Google TV یک تجربه کاملاً جدید را برای راه اندازی تلویزیون برای اولین بار پس از خرید آن معرفی کرد. با این ویژگی جدید؛ کاربر دیگر به استفاده از ریموت کنترل برای انجام تنظیمات از خود تلویزیون احتیاجی ندارد و تنظیمات از طریق تلفن با برنامه Google Home انجام می شود. سپس به راحتی می توانید خدمات پخش را انتخاب کنید. بگذارید به شما بگویم که ایده ادغام تلویزیون با برنامه Google Home به خودی خود یک مزیت بزرگ است زیرا این امکان را به شما می دهد تا همه چیز مربوط به تلویزیون را از طریق گوشی موبایل مدیریت کنید. به عنوان مثال، می توانید از دستورات صوتی گوشی برای روشن کردن تلویزیون استفاده کنید. یا اینکه صدا را زیاد کنید و حتی فیلم مورد علاقه خود را در نتفلیکس پخش کنید. این امکانات به حدی کامل است که میتوانید کنترل تلویزیون را به طور کلی کنار بگذارید یا آن را خاموش کنید. این ویژگی حتی امکان استفاده از تلویزیون را برای چیزهای دیگری غیر از تماشای فیلم و سریال را فراهم می کند. یکی دیگر از مزایای Google TV نسبت به Android TV این است که کاربران می توانند یک «نمایه» سفارشی برای هر یک از اعضای خانواده ایجاد کنند تا توصیه های شخصی متفاوتی را برای هر نمایه بر اساس علاقه هر فرد ارائه دهند. درست است که سیستم Android TV ویژگی مشابهی را ارائه می دهد، اما آنچه در Google TV جدید است این است که کنترل والدین را می توان به طور جداگانه بر روی هر نمایه اعمال کرد، بنابراین می توانید یک حساب کاربری برای کودکان با مجموعه محدودیت های محتوا را به سادگی ایجاد کنید. این تنظیمات از طریق سرویس Google Family Link قابل مدیریت است .

محبوب ترین های اندروید ( ANDROID )

بهترین گوشی های اندروید برای اتصال به تلویزوین

آیا می توانم به Google TV ارتقا دهم؟

آیا می توانم به Google TV ارتقا دهم؟

جواب این سوال تا امروز و به طور رسمی نه است! شما نمیتوانید ANDROID TV را به نسخه جدیدتر یعنی GOOGLE TV ارتقا دهید. اما بهتر است بدانید که گوگل هنوز هم به روز رسانی هایی برای ANDROID TV ارائه می دهد تا تجربه شما را بهتر کند. این به اندازه تجربه کاربری GOOGLE TV مفید نخواهد بود اما تجربه استفاده از تلویزیون های اندروید قدیمی تر را بهبود میبخشد.


سوالات متداول

در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود.
در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود.
در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود.
اگر سوال یا نظری هست بفرمائید