advertise
پردازنده گوشی
وبلاگ / معرفی قدرتمندترین پردازنده‌های موبایل

معرفی قدرتمندترین پردازنده‌های موبایل برای سال ۲۰۲۳

در دنیای پویا و پیشرفتهٔ فناوری موبایل، انتخاب بهترین پردازنده برای گوشی موبایل شما امری مهم و تاثیرگذار است. هر ساله، شرکت‌های فناوری طراح و سازنده تراشه های موبایل برای بهبود کارایی و عملکرد گوشی‌های هوشمند خود، پردازنده‌های جدیدی را معرفی می‌کنند. این آپدیت‌های جدید نه تنها توانایی اجرای برنامه‌ها و بازی‌های پیشرفته را افزایش می‌دهند، بلکه تجربه کاربری را نیز بهبود می‌بخشند.

من محمد کدخدایی هستم و در این مقاله، به معرفی بهترین پردازنده‌های گوشی موبایل ۲۰۲۳ که اخیراً معرفی شده پرداخته ایم و تغییرات و ارتقاء‌های جدیدی که در لیست این پردازنده‌ها اعمال شده است، بررسی خواهیم کرد. این آپدیت‌ها به کاربران امکان می‌دهند تا به حداکثر از قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند خود بهره‌برند و با تنوع و رقابت فراوان در بازار، انتخاب درستی انجام دهند.


جدید ترین آپدیت لیست بهترین و قوی ترین پردازنده های موبایل

در رتبه‌بندی پردازنده‌های گوشی‌های هوشمند ۲۰۲۳ که در بازار موجود است ، چندین پارامتر مهم مانند توجه به بنچمارک گوشی موبایل برای انتخاب بهترین پردازنده موردنظر هستند. این رتبه‌بندی بر اساس تعداد هسته‌ها و نوع آن‌ها صورت گرفته است.

در رتبه اول: طبق معمول یک تراشه از اپل را مشاهده می کنیم، پردازنده A۱۷ پرو اپل با ۶ هسته (۲ هسته عالی‌تر و ۴ هسته معمولی) قرار دارد.

در رتبه دوم: پردازنده Dimensity ۹۲۰۰ Plus از شرکت MediaTek با ۸ هسته (۱ هسته اصلی، ۳ هسته عالی‌تر و ۴ هسته معمولی) قرار دارد. در رتبه سوم نیز بازهم یک محصول با نام و نشان اپل مشاهده می کنیم، پردازنده A۱۶ Bionic اپل با ۶ هسته (۲ هسته عالی‌تر و ۴ هسته معمولی) قرار دارد. 

در رتبه چهارم: پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۲ از کوالکام با ۸ هسته (۱ هسته اصلی، ۲ هسته عالی‌تر، و ۳ هسته معمولی) قرار دارد. این رتبه‌بندی می‌تواند به افراد در انتخاب گوشی‌های هوشمند مناسب کمک کند زیرا تعداد هسته‌ها و نوع آن‌ها در عملکرد و کارایی گوشی تأثیرگذار هستند.


مهام دیجی

بعد از معرفی آیفون ۱۴ پرو و پردازنده‌ی A۱۶ Bionic اپل رقابت در دنیای پردازنده‌ها متفاوت شد. شرکت‌های Qualcomm و MediaTek هم دست به کار شدند و قوی ترین و جدیدترین پردازنده‌های خود را معرفی کردند. در ادامه با مهام دیجی همراه باشید تا نگاهی به قوی ترین پردازنده‌های موجود روی گوشی‌های موبایل بیندازیم. مدل و قدرت تراشه موبایل بسیار مهم است زیرا روی قیمت خرید هر یک از مدل های گوشی هوشمند تاثیر بسزایی دارد.


مهام دیجی

۱- Apple A۱۶ Bionic:

درست مثل زمانی که آیفون ۱۳ با پردازنده A۱۵ معرفی شد. حالا نیز Apple A۱۶ قدرتمند ترین پردازنده موبایل است. این پردازنده ۶ هسته‌ای است و از ۲ هسته Everest با کلاک ۳۴۶۰ مگاهرتز و ۴ هسته Sawtooth با سرعت ۲۰۲۰ مگاهرتز تشکیل شده است.

این پردازنده فوق العاده با معماری ۴ نانومتری تولید شده که در حال حاضر بالاترین تکنولوژی در ساخت موبایل است. طبق اطلاعات سایت www.nanoreview.net که به مقایسه و بررسی پردازنده‌ها میپردازد، این CPU در بنچمارک GeekBench ۵ امتیاز ۱۸۷۲ برای عملکرد تک هسته‌ای و ۵۳۶۸ برای عملکرد چند هسته‌ای کسب کرده است. این پردازنده از رم LPDDR۵ پشتیبانی می کند و فرکانس بی نظیر ۶۴۰۰MHz را ارائه میکند.

اپل آیفون‌های ۱۴ و ۱۴ مکس را با همان پردازنده قبلی آیفون ۱۳ به بازار عرضه کرد و این پردازنده فقط در آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرومکس استفاده شده است.


عکس

۲- Qualcomm Snapdragon ۸ Gen ۲:

به جز پردازنده‌های پرچمدار آیفون که همیشه در زمان خود در صدر لیست قدرتمندترین پردازنده‌ها بوده‌اند، میان پردازنده‌های اندرویدی همیشه رقابتی جذاب برای ساخت پردازنده‌ای قدرتمند و قابل رقابت با پردازنده‌های سری A اپل وجود داشته.

در حال حاضر شرکت کوالکام با پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۲ قوی‌ترین پردازنده اندرویدی جهان را میسازد. این پردازنده ادامه دهنده راه پردازنده موفق Snapdragon ۸ Gen ۱ است که پیشتر روی بسیاری از پرچمداران موفق سال گذشته است. این پرچمدار قدرتمند مانند A۱۶ Bionic اپل از معماری ۴ نانومتری استفاده میکند.

این پردازنده ۸ هسته‌ای آرایش ۱+۳+۴ دارد و شامل یک هسته Cortex-X۳ با کلاک ۳۲۰۰ مگاهرتز، ۴ هسته Cortex-A۷۱۵ با کلاک ۲۸۰۰ مگاهرتز و ۳ هسته Cortex-A۵۱۰ با سرعت ۲۰۰۰ مگاهرتز میشود.

در مقایسه با A۱۶ Bionic اپل نمی توان به طور قطعی گفت کدام یک از این پردازنده‌ها قدرتمندتر است. اسنپدراگون ۸ نسل ۲ در بنچمارک AnTuTu ۹ امتیاز ۱۲۳۱۰۳۴ را کسب کرده که در مقایسه با A۱۶ اپل که ۹۵۴۷۱۹ کسب کرده به میزان قابل توجه ۲۹ درصد بیشتر است.

از سوی دیگر در بنچمارک GeekBench ۵ پردازنده اپل در عملکرد تک هسته‌ای ۲۶ درصد بهتر و در عملکرد چند هسته‌ای ۸ درصد بهتر عمل میکند. در تست گرافیکی ۳DMark هم اسنپدراگون ۸ نسل ۲ تا ۲۹ درصد قدرتمندتر است. در واقع دلیل اصلی در صدر بودن A۱۶ اپل مصرف بهینه باتری نسبت به Snapdragon ۸ Gen ۲ است.


MediaTek

۳- MediaTek ۰:

پارسال همینطور موقعی پردازنده مدیاتک دیمنسیتی ۹۰۰۰ پلاس قوی‌ترین پردازنده‌ی موبایل بود که حتی از A۱۵ Bionic اپل که در سری آیفون ۱۳ استفاده شده بود قوی تر بود. و حالا نیمه دوم سال ۲۰۲۲ پردازنده پرچمدار شرکت مدیاتک یعنی دیمنسیتی ۹۲۰۰ در رتبه سوم قوی‌ترین پردازنده‌های موبایل است.

این پردازنده نسبت به Snapdragon ۸ Gen ۲ به میزان ناچیز ۳ درصد در تست بنچمارک AnTuTu ۹ قوی تر است. در تست GeekBench ۵ که مختص به عملکرد پردازشی CPU است در تست تک هسته اسنپدراگون ۸ نسل ۲ ۱۴ درصد قوی‌تر است و در عملکرد چند هسته‌ای تقریبا مشابه ‌اند.

بعد از پردازنده‌های بالا که ۳ تا از قوی ترین پردازنده‌های موبایل هستند پردازنده‌های دیمنسیتی ۹۰۰۰ و ۹۰۰۰ پلاس به ترتیب در رتبه‌های ۶ و ۴ قرار دارند و Snapdragon ۸ Plus Gen ۱ در رتبه ۵ قرار دارد.

پردازنده Apple A۱۵ Bionic که در آیفون سری ۱۳ استفاده شده بود اکنون در رتبه ۷ قرار دارد و به این ترتیب هنوز هم جزو یکی از قوی ترین پردازنده‌هاست.

پردازنده Exynos ۲۲۰۰ سامسونگ که قوی ترین پردازنده کنونی ساخت سامسونگ است در رتبه ۹ قرار دارد و از این رو میتوان گفت نسخه دارای پردازنده‌های کوالکام اسنپدراگون پرچمداران سامسونگ عملکرد بهتری دارند.


مهام دیجی

CPU چیست؟

واحد پردازش مرکزی (به انگلیسی: Central processing unit) یا همان پردازنده، یک مدار الکترونیکی است که دستورالعمل‌هایی را اجرا می‌کند که یک برنامه کامپیوتری را تشکیل می‌دهند. واحد پردازنده مرکزی، اعمال اصلی محاسباتی، منطقی، کنترل و ورودی/خروجی (input/output) را انجام می‌دهد. این اعمال توسط دستورالعمل‌های برنامه مشخص می‌شوند.

این روز‌ها گوشی‌های موبایل چیپست‌های SoC یا System on a Chip دارند که در آن‌ها همه یا بیشتر اجزای پردازشی و یا سامانه الکترونیکی دیگر را ادغام شده اند. این قطعات تقریباً همیشه شامل یک واحد پردازش مرکزی (CPU)، حافظه، پورت های ورودی / خروجی و ذخیره سازی ثانویه است. در واقع SoC میکروکنترلر یا ریزپردازنده را با تجهیزات جانبی پیشرفته مانند واحد پردازش گرافیک (GPU)، ماژول Wifi یا یک یا چند پردازنده همزمان ادغام می‌کند.


مهام دیجی

سپاس که با مهام دیجی همراه بودید. همیشه برای برقراری تماس و گرفتن مشاوره از ما راحت باشید. همکاران ما در واحد پشتیبانی مهام دیجی آماده ارائه هرگونه راهنمایی و مشاوره به شما همراهان عزیز هستند.

سوالات متداول

پردازنده‌های گوشی های پرچمدار آیفون جزو گرانترین سی پی یو بازار است
در حال حاضر شرکت کوالکام با پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۲ قوی‌ترین پردازنده اندرویدی جهان را ساخته
مخفف واژه Central processing unit است که واحد پردازش مرکزی است در واقع یک مدار الکترونیکی است که دستورالعمل‌هایی را اجرا می‌کند

*ممکن است بخشی از اطلاعات این صفحه درست نباشد در صورت مشاهده لطفا به ما گزارش دهید*

اگر سوال یا نظری هست بفرمائید

محبوب ترین گوشی های موبایل موجود در مهام دیجی