advertise
امکانات اندروید 14
وبلاگ / ویژگی های جدید اندروید ۱۴ که برای شهریور ماه در دسترس خواهد بود

امکانات اندروید ۱۴ که برای شهریور ۱۴۰۲ در دسترس خواهد بود

چرا ویژگی ها و امکانات اندروید ۱۴ اهمیت داره ؟! خب، داریم درباره آخرین به‌روزرسانی اندروید گوگل که تازه منتشر شده حرف می‌زنیم. دیگه نسخه‌های گذشته رو فراموش کنید، چون اندروید ۱۴ داره وارد بازی میشه و خیلیا منتظرش هستن. یادتونه نسخه ۱۲ با اون رابط کاربری فوق‌العاده "Material You" چطوری شگفت‌ زده مون کرد؟ خب، حالا به نظر میاد اندروید ۱۴ با تغییرات و بهبودهای جدیدی می‌خواد توجه همه را به خودش جلب کنه.

مهام دیجی

دقیقاً چه زمانی می‌تونیم توقع داشته باشیم که اندروید ۱۴ به گوشی ما برسه؟

خب، اینجوری بگم، گوگل یه نسخه آزمایشی به اسم بتا ۵ از اندروید ۱۴ منتشر کرده و داستان به احتمال زیاد اینه که در ماه‌های اوت یا سپتامبر، نسخه پایدار و رسمی این آپدیت عرضه میشه. بهتره بدونید تلفن‌های پیکسل گوگل جزو اولین دسته هایی هستن که آپدیت های جدید رو دریافت میکنن

اگه تلفن هوشمند از خانواده پیکسل مثل Pixel ۴a (۵G) یا نسخه‌های بهترش رو دارید، می‌تونید به راحتی تو تنظیماتش برید. تنظیمات رو باز کنید، بعد به قسمت سیستم برید و از اونجا به بخش به‌روزرسانی سیستم برید. حالا تنها کاری که باید انجام بدید اینه که دکمه بررسی به‌روزرسانی رو بزنید. اون وقت به صورت خودکار سیستم چک می‌کنه و اگه اندروید ۱۴ آماده بود، بهتون اطلاع می‌ده و می‌تونید دانلود و نصبش کنید.

خب دوست من، داشتیم یه حرف میزدیم درباره‌ی اون آپدیت زیبا و جذاب اندروید ۱۴ که قطعا امکانات اندروید ۱ جذاب تر از ظاهرش خواهد بود! اما ANDROID ۱۴ واسه کدوم گوشی ها در دسترسه ؟! انواع گوشی های موبایل جدید ( ۲۰۲۲ به بعد ) از برندها و شرکت‌های معروف مثل سامسونگ، اوپو، شیائومی، نوکیا، ایسوس، موتورولا، وان‌پلاس و سونی به نظر می‌رسه تا آخر سال نسخه جدید اندروید ۱۴ رو می‌گیرن. ولی دقیقاً کی؟ خب، هنوز معلوم نیست چون وقت مشخصی برای این آپدیت مشخص نشده. اما به احتمال زیاد تو آخرین ماه‌های سال جاری این آپدیت برای همه تلفن‌هایی که قبلا قولش داده شده آماده می‌شه.

به عبارت دیگه، هر شرکت به روش خودش پیش می‌ره. بعد از مدتی که گوگل آپدیت جدید اندروید رو ارائه کنه، شرکت‌ها هم این آپدیت رو به تلفن‌هاشون می‌فرستن. به عنوان مثال، سال گذشته حدود دو ماه بعد از انتشار رسمی اندروید ۱۳، آپدیت One UI ۵ به هم به گوشی های سامسونگ اومد. حالا که اندروید ۱۴ کمتر تغییر داشته و بیشتر بهبودهای ریز داشته، شاید شرکت‌ها کمی سریعتر این کار رو انجام بدن. اما بهتره منتظر خبرهای رسمی مانند اخبار One UI ۶ سامسونگ باشیم و صبور باشیم تا ببینیم این آپدیت اندروید ۱۴ چطور به تلفن‌ها و تبلت‌ها اوضاع بهتری میده.


مهام دیجی

اندروید ۱۴ و شیائومی


با به‌روزرسانی آینده Android ۱۴، شیائومی داره یه خونه‌ی امکانات جدید و گزینه‌های بهینه‌سازی رو برای گوشی‌های شیائومی، ردمی و پوکو به ارمغان میاره. ورژن حال حاضر سیستم‌عامل از طرف تولیدکننده‌ها هدیه‌ای بزرگ بوده و حالا ورژن آینده‌اش ممکنه حتی جذاب‌تر و باحال‌تر باشه.


شیائومی داره نسخه جدید نرم‌افزار MIUI ۱۴ رو بر پایه سیستم‌عامل Android ۱۳ برای گوشی‌های سراسر دنیا منتشر می‌کنه. گوگل هم نخستین نسخه بتای عمومی Android ۱۴ برای دستگاه‌های پیکسل خودش رو داره پخش می‌کنه. تو این بخش از مقاله می‌خوایم ببینیم کدوم گوشی‌های Xiaomi از سیستم‌عامل Android ۱۴ برای شیائومی پشتیبانی می‌کنن.

با به‌روزرسانی آینده Android ۱۴، شیائومی داره یه خونه‌ی امکانات جدید و گزینه‌های بهینه‌سازی رو برای گوشی‌های شیائومی، ردمی و پوکو به ارمغان میاره. ورژن حال حاضر سیستم‌عامل از طرف تولیدکننده‌ها هدیه‌ای بزرگ بوده و حالا ورژن آینده‌اش ممکنه حتی جذاب‌تر و باحال‌تر باشه.

به قول خودمون، طبق قوانین به‌روزرسانی شیائومی گوشی‌های ردمی و پوکو به جز مدل‌های سری A و C حمایت نرم‌افزاری از ۲ اپدیت اصلی سیستم‌عامل Android و ۳ سال به‌روزرسانی امنیتی دارن. ولی دستگاه‌های شیائومی که به طور اصولی به عنوان گوشی‌های پرچم‌دار مطرح می‌شن، حمایت از ۳ اپدیت اصلی سیستم‌عامل Android و ۴ سال به‌روزرسانی امنیتی دارن.

 به‌روزرسانی‌های امنیتی هر فصل ارائه می‌شن. البته این سیاست، آخرین بروزرسانی‌های اعلام شده در بازار چین و جهانیه. ممکنه تو مناطق و دستگاه‌های مختلف تغییر کنه. خب، حالا بیاین ببینیم که کدوم گوشی‌های شیائومی ردمی و پوکو می‌تونن تو آینده از به‌روزرسانی Android ۱۴ استفاده کنن. البته الان هنوز اطلاعات رسمی از خود کمپانی نیومده، این لیست از سیاست پشتیبانی نرم‌افزاری شیائومی تهیه شده. خب، حالا شما چی فکر می‌کنید؟ دوست دارید سوالی بپرسید؟ ما اینجا هستیم که بهتون کمک کنیم!


Xiaomi Android ۱۴ Supported Devices:

Xiaomi ۱۳/۱۳ Pro/۱۳ Lite/۱۳ Ultra
Xiaomi ۱۲T ۱۲T Pro
Xiaomi ۱۲S/۱۲S Pro/۱۲S Ultra/۱۲ Lite
Xiaomi ۱۲/۱۲ Pro
Xiaomi Mix Fold ۲
Xiaomi Civi ۳
Xiaomi Civi ۲
Xiaomi Civi ۱S
Xiaomi Pad ۶/۶ Pro



Redmi Android ۱۴ Devices:

Xiaomi Redmi K۶۰/K۶۰E/K۶۰ Pro
Xiaomi Redmi K۵۰i/K۵۰ Ultra
Xiaomi Redmi K۵۰ Gaming
Xiaomi Redmi K۵۰/Pro
Xiaomi Redmi K۴۰S
Xiaomi Redmi Note ۱۲S/۱۲/۱۲ Turbo/۱۲ Pro Speed
Xiaomi Redmi Note ۱۲T Pro (unreleased)
Xiaomi Redmi Note Discovery/۱۲ Pro/Pro+
Xiaomi Redmi Note ۱۱R
Xiaomi Redmi Note ۱۱T Pro/Pro+


POCO Android ۱۴ Devices:

Poco X۵/X۵ Pro
Poco M۵
Poco M۴
Poco F۵/F۵ Pro
Poco F۴/F۴ GT
Poco X۴ ۵G
Poco X۴ GT
Poco C۵۵
Poco C۵۱



همین الآن، نسخه آزمایشی اندروید ۱۴ دست خودمونه و به زودی نسخهٔ نهاییش هم برامون آماده می‌شه. نکنه میخواید بگید از دسترسی بهش خوشحال نمیشید؟! همه از دیدن نسخه نهایی و جدید اندروید خوشحال خواهند شد مگه اینگه گوشی اپل IOS داشته باشن. پس حالا بیاید تا به ۷ ویژگی جدید این به‌روزرسانی نگاهی بندازیم. منتظریم ببینیم این نسخه اندروید چه خبره و چطوری می‌خواد تجربهٔ استفاده از گوشی‌هوشمندمون رو بهبود بده. همونطور که گفتم؛ گوگل تو این نسخه خیلی تلاش کرده و منتظریم ببینیم نتیجه‌ش چطوریه. در ادامه توجه شما را به لیست امکانات اندروید ۱۴ جلب می کنیم


تعیین سطح دسترسی به عکس ها احتمالا بهترین ویژگی اندروید ۱۴ خواهد بود

وقتی از اپلیکیشن‌های عکس گوشی اندروید استفاده می‌کنی، اونها ازت اجازه‌ی دسترسی به تمام عکس‌هات رو می‌خوان تا فقط یک عکس رو انتخاب کنی. حالا برای خیلی از ما این یه مشکله چون این تا حدی باعث می شه حس بدی به ما بده. این مشکل خیلی وقت پیش توی گوشیهای اپل حل شده چون IOS از ما میخواد هر عکسی که مجاز هست رو مشخص کنیم. اما اینکه ما توی اندروید برای یه عکس به تمام عکس ها دسترسی بدیم یک باگ بزرگه!

" با اینکه گوگل این به روز رسانی رو ارائه داده ؛ مهمه به یاد داشته باشیم که بعضی از اپ‌ها قابلیت این ویژگی رو ندارن و این خیلی ناراحت‌کننده‌ست. به عنوان مثال، واتساپ حتی بعد از استفاده از این ویژگی؛ اجازه می‌خواد به تمام عکس‌ها دسترسی داشته باشه. البته امیدواریم در آینده این مشکل حل بشه. "

مهام دیجی

نوتیفیکشین های دیداری

گاهی وقتا تنبلی ما باعث میشه یهویی به یه چیز مهمی رو از دست بدیم. یا مثلا ممکنه یه موقع تو مهمونی‌ باشید ولی بخواید از خبرها و اطلاعیه‌های خیلی مهم باخبر بشید؛ اما وقتی گوشیتون صداش خیلی کمه یا روی ویبره‌گذاشتین، اطلاعیه‌ها رو از دست می‌دید. حالا به تازگی اندروید ۱۴ یه چاره جدید آورده به اسم " نوتیفیکیشن فلش" یا Flash Notifications. که این عالیه! ماجرا به این شکله که اندروید ۱۴ با چراغ فلشر دوربین یا نمایشگر گوشی ، نوتیفیکیشن ها رو بهتون نشون می‌ده.


البته این مساله نوآوری تازه‌ای نیست. قبلاً هم اشاره کردیم که ( به کمک یک سری برنامه ها ) می‌تونید با فعال کردن چراغ دوربین ، کاری کنید که گوشی اعلانات رو بهتون نشون بده. اما جدیداً اندروید ۱۴ این امکان رو به صورت کلی برای تمام گوشی‌های اندرویدی فراهم کرده. برای اینکه این ویژگی رو فعال کنید، به تنظیمات گوشیتون برید. بعد به قسمت "تنظیمات نمایش" برید و از اونجا وارد "اعلانات فلش" بشید. اینطوری می‌تونید تنظیم کنید که وقتی پیام میاد؛ چراغ دوربین یا نمایشگر برای اعلان ها روشن بشه. به علاوه، اگه می‌خواهید هشدارها بهتر به چشم بیان، هر دوشون رو باهم فعال کنید.

مهام دیجی

"رنگ‌بندی صفحه قفل"

گوگل تو نسخه جدید اندروید به گزینه‌هایی که به شما امکان تنظیمات خاص روی صفحه قفل می‌ده، توجه کرده. یعنی در تازه‌ترین نسخه اندروید ۱۴، می‌تونید شکل و رنگ هر چیزی که روی صفحه قفل دیده می‌شه رو تغییر بدید و حتی زیبایی گوشیتون رو به شکل دلخواه تنظیم کنین. مثلاً ساعت و تنظیماتشو می‌تونید تغییر بدید، رنگ‌ها رو براتون تنظیم کنه و از تغییراتی که ایجاد می‌کنید در نهایت یه طرحی به گوشیتون بدید که مدرن‌تر به نظر بیاد. از تغییر شکل‌های آیکون‌ها گرفته تا چیزهایی که در اطراف قفل گذاشته می‌شن همه قابل سفارشی کردنه.


اگرچه اینطور چیزا خیلی جالبه ولی حقیقت اینه که این ویژگی هنوز به بهترین حالت خودش نرسیده. با انتشار نسخه‌ی پایدار اندروید ۱۴، امیدواریم این امکانات بیشتر به کار بیان و کارکرد بهتری داشته باشن. فقط به یاد داشته باشید که این ویژگی ممکنه برای همه به درد نخوره و دلیل اصلیش هم اینه که طراحی ساعت توش به بهترین شکل نرسیده. اما امیدواریم گوگل تو آینده نزدیک گزینه‌های بیشتری رو بهتون بده که بتونید بهتر سلیقه‌های خودتون رو بیان کنید.




"برنامه های دوتایی"

گوگل تو مراسم سالانه‌ی Google I/O ۲۳وقتی اعلام کرد که از گوشی Pixel Fold رونمایی می‌کنه، قابلیت App Pair یا همون " برنامه های دوتایی " رو هم معرفی کرد. حس می‌کنم خیلی از کاربرا از این قابلیت لذت می‌برن، و به ویژه کسانی که تونستن یک‌جا چند کار رو انجام بدن یا همون MultiTaskers رو امتحان کنند خیلی خوشحال بودن.


این قابلیت روی بخش صفحه نمایش کار می‌کنه و به کاربرا در اندروید ۱۴ اجازه می‌ده که دو تا برنامه‌ی اندروید رو همزمان ( ساید ) باز کنن. همچنین می‌تونن اندازه برنامه‌ها رو بزرگ یا کوچک کنن، البته به ترتیب خواسته‌شون. حتی دو برنامه باز رو می‌تونن توی بخش "برنامه‌های باز اخیر" ذخیره کنن که بعداً به سرعت بتونن بازشون کنن. گرچه این قابلیت روی گوشی‌های هوشمند ( به دلیل اندازه کوچک صفحه) ممکنه خیلی خوب به نظر نیاد ولی تو تبلت‌ها خیلی خوب درخشیده و اطمینان دارم خیلی‌ها ازش استفاده می‌کنن.

مهام دیجی

" تأیید پین خودکار"

گوگل یه قابلیت به اسم Auto-confirm Unlock به اندروید ۱۴ اضافه کرده که می‌تونه سردرگمی "زدن یه دکمه اضافی" که بهش اصطلاحاً "تایید" می‌گن رو توی مرحله باز کردن گوشی‌ کم کنه. گوشی‌های اندروید به این شهرت دارن که بعد وارد کردن رمز PIN، باید روی دکمه "تایید" کلیک کنید تا گوشی باز بشه. برای خیلی‌ها، این موضوع یکم آزاردهنده‌ست، به خصوص برای اون دسته از افرادی که از گوشی‌هاشون جدا نمی‌شن و مدام باید تو دستشون باشه و Pin فعال دارن این در طول روز و در اثر تکرار زیاد واقعا خسته کننده میشه


وقتی قابلیت جدید Auto-confirm Unlock رو تو اندروید ۱۴ فعال کنید، بعد از وارد کردن رمز پین (که ۶ رقمیه) بدون اینکه بخواید روی OK کلیک کنید؛ گوشی به طور خودکار باز میشه. برای این که این قابلیت رو فعال کنید، به "تنظیمات" برید، بعد به بخش "امنیت و حریم خصوصی" برید، از اونجا به قسمت "باز کردن دستگاه" برید، بعد بر روی تنظیمات قفل صفحه Lock Screen کلیک کنید و در نهایت قابلیت خودکار تأیید باز کردن رو فعال کنید.

مهام دیجی

"تایم کپی کردن تاپیک‌ها"

نهایتاً، یه ویژگی جذاب و پرطرفدار به اندروید اضافه شده؛ یه ویژگی که بهتون اجازه میده دو نسخه از یه برنامه رو به طور همزمان روی یه گوشی باز کنید. اسم این ویژگی "کپی کردن تاپیک‌ها" یا به اختصار App Cloning هست، و میتونه بهتون کمک کنه بدون نیاز به دانلود برنامه‌های اضافی و مشکوک ، دو نسخه از یه برنامه روی یه گوشی اجرا کنید.

برای کسانی که با این ویژگی آشنایی ندارن، اجازه بدین توضیح بدم که این ویژگی به شما این امکان رو میده که دو حساب واتس‌اپ رو به طور همزمان روی یه گوشی اجرا کنید. به عبارت ساده، اگه دو سیم‌کارت دارید، میتونید به راحتی دو حساب واتس‌اپ داشته باشید، همشون روی یه نسخه از اپلیکیشن واتس‌اپ باز میشن و خوده واتس‌اپ بیزینس هم احتمالا به دو واتساپ تبدیل بشه. یه نکته که ممکنه به مشکل تبدیل شه، اینه که احتمالاً این ویژگی در اولین ارائه اندروید ۱۴ وجود نداشته باشه؛ چون گوگل توی نمایش اولیه سیستم‌عامل جدیدش به سرعت به این ویژگی اشاره کرد و از اون زمان هیچ اخبار مهمی درباره‌ش نشنیدیم.


"تبدیل گوشی به دوربین وب؟ مگه داریم!"

بهترینای دوربینای لپتاپ، بعضی وقتا حتی ۷۲۰p نیستن و دلت نمیخواد ازشون استفاده کنی. خیلی‌ها به خرید دوربین وبکم جداگانه فکر می‌کنن. اگه دقیقا از همین دسته باشی و داری به خرید یه دوربین وب خارجی با کیفیت خوب فکر میکنی، یکم صبر کن! چون به نظر میرسه در آپدیت آندروید ۱۴ یه امکان جدید خفن به اسم "تبدیل گوشی به دوربین وبکم " بهش اضافه میشه. این ویژگی بهت این امکان رو میده که دوربین تلفن همراه اندرویدیت رو به یه دوربین وب با کیفیت تا ۱۰۸۰p و حتی بالاتر تبدیل کنی و با یه کلیک راحت، بتونی ازش استفاده کنی.

پرفروش ترین گوشی های موبایل با سیستم عامل اندروید

خب تا اینجا چند تا ویژگی جدید ، خفن و البته ریز و درشت از آپدیت جدید اندروید ۱۴ بهتون معرفی کردیم. امیدواریم اونقدر جذاب باشه که شما رو به دریافت ANDROID ۱۴ جدید مجاب کنه. به طور کلی اگر مدل گوشی موبایل شما ۲۰۲۲ به بعد هست اصلا نگران دریافت آپدیت جدید نباشید. ولی اگر چیزی متعلق به سالهای قبل رو در دسرس دارید منتظر اعلام رسمی و واقعی گوگل برای گوشی هایی که واقعاو به خوبی و بدون کندی سرعت از اندروید ۱۴ پشتیبانی میکنند باشید. فعلا اگر سوال یا نظری هست در بخش کامنت ها باهامون در میون بذارید.


سوالات متداول

در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود.
در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود.
در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود. در این قسمت متنی نوشته شود.
اگر سوال یا نظری هست بفرمائید